До 2500 евро и затвор за безразсъдни водачи на е-тротинетки в Европа, у нас може и 10 лв. - като за колело
7 страни забраниха слушалки, докато се карат скутери
До 2500 евро глоба и дори затвор - това предвиждат наказанията за безразсъдните шофьори на електрически тротинетки в някои страни в Европейския съюз. А задължителна каска и светлоотразителна жилетка, както и забраната за носене на слушалки са само част от изискванията към водачите на скутери.
В повечето европейски страни няма забрана да се движат по тротоарите, ако не превишават пешеходната скорост. Изключение правят Гърция, Франция, Хърватия и Швейцария. Това става ясно от доклад по студентската програма за законодателни проучвания към Народното събрание.
Почти навсякъде е регламентирано, че тротинетките трябва да се движат по велоалеите, включително и в България. Ако такава няма, то придвижването трябва да е възможно най-близо до дясната граница на платното, гласи законът у нас. В Австрия, Белгия и Швеция правилото е друго - ако няма велоалея, тротинетките се движат по тротоара с пешеходците, и едва ако няма и такъв, слизат на пътя.
Максималната разрешена скорост е 25 км/ч
в повечето страни - например в Австрия, Белгия, България, Хърватия и Чехия. В Кипър, Дания и Германия е по-ниска - до 20 км/ч. Продаваните скутери биват фабрично ограничени до законната скорост в съответната държава. В Италия има лимит на скоростта само в пешеходни зони - 6-8 км/ч.
Повечето страни са разписали и допустимите промили алкохол в кръвта, с които може да се управлява такова превозно средство. До 0,5 е то за България (същото като за управление на автомобил), Кипър, Дания, Германия, Латвия, Португалия, Словакия. В Норвегия и Полша е 0,2, 0,4 е за Литва, 0,8 - Австрия, а в Чехия и Исландия е напълно забранено да се кара след употреба на алкохол. В Испания стандартът е до 0,5 промила, но за неопитни шофьори е 0,3, а за непълнолетни - забранено.
Поне 125 евро е глобата в Кипър за превишени алкохолни промили, в Дания - 269 евро (увеличава се при рецидив), до 2500 евро е в Италия и Португалия (за над 1,2 промила се предвижда затвор), а в Испания освен глоба от 500 до 1000 евро има и конфискация.
У нас глобата за каране в нарушение на правилата е от 10 до 50 лева - колкото и за колело. Причината е, че според българския закон за движението по пътищата е-тротинетките са пътно превозно средство, а не МПС, т.е за тях важат правила като за трамваи и велосипеди.
В някои държави наказанията са направо зловещи. Например във Франция глобата за неспазване на правилата е 135 евро, а за “изключително нехайно и безразсъдно” каране на тротинетка - 1500 евро и 1 година затвор. Париж бе сред първите големи градове, въвели скутерите под наем и изпатили си от хаоса, който това предизвика, най-вече заради хилядите туристи.
В Италия нарушаването на забраната двама да се возят на една тротинетка струва между 100 и 400 евро. Пътната полиция
може да конфискува скутера,
ако не отговаря на изискванията. На Ботуша глобяват от 42 до 168 евро за висока скорост.
Няколко държави забраняват носенето на слушалки, докато се кара . В Словения глобата е 120 евро, в Малта - 100. Забранено е и в Германия, Португалия, Франция, Хърватия (глобата е 40 евро за носене на две слушалки) и Испания.
Законодателите се отнасят различно към задължителното носене на каска. Разписано е в Кипър и Франция, в повечето останали страни се изисква според възрастта: до 12 г. в Австрия, до 15 г. в Норвегия, Словакия, Финландия и Швеция, до 16 г. в Естония, Исландия и Румъния и до 18 години в Италия, Латвия, Литва, Хърватия и Чехия. У нас е до пълнолетие.
Електрическите тротинетки бяха вписани в българските закони през 2020 г. Шофьорите са длъжни да имат светлоотразители и включени светлини по тъмно и при намалена видимост; ако са по улиците, да не карат с над 50 км/ч, а по велоалея - с до 25 км/ч. Не може да се качи втори човек, да се кара без ръце или докато се ползва телефон, да се кара успоредно с други двуколесни. Освен това за скутера
е забранено да пренася багажи
или да дърпа друга тротинетка. Деца под 14 г. не може да карат е-тротинетка, а до 16 е позволено само по велоалея.
Не само високата скорост, а и паркирането по тротоарите ядосва пешеходците. Оказва се обаче, че това не е забранено - законът гласи, че редът за паркиране се определя с общинска наредба, т.е. решава се на местно ниво. В повечето европейски страни има специално обособени места за спирането на скутерите. Изрична забрана за паркиране на тротоари има в Германия, Испания, Италия и др., а в Норвегия, Португалия и Финландия правилото е просто - паркира се така, че да не пречи на пешеходци и други ППС, без значение къде. Доста държави изрично са вписали, че не може да се блокират входове, изходи и пешеходни пътеки.
Оказва се, че България е изпреварила доста други в ЕС със законовите регулации. Великобритания тепърва изготвя своите, и в Унгария още няма. Но пък глобите ни са много по-скромни. Иначе общините у нас правят акции срещу нехайните шофьори на тротинетки - такива е имало в Бургас, Варна, Сливен през топлите месеци, като в Сливен дори се стигнало до конфискувани тротинетки.
Най-известната нарушителка у нас стана Емили Йорданова, по прякор Тротинетката. През 2022 г. тя първо кара със 100 км/ч по магистрала "Хемус", после КАТ реагира на клипове в социалните мрежи как лети със 110 по околовръстното в София, накрая паднала и се влачила по асфалта. Беше глобена с 200 лева, навярно за няколко нарушения накуп. Високата скорост вероятно отговаря на "изключително безразсъдно" каране по френския закон, което там се наказва със затвор. А това, че тротинетката развива до 125 км в час - както се хвали Емили, е забранено навсякъде в Европа.