С генералски злоупотреби и фиктивни самолети: Как се обучават бъдещите ни военни пилоти

17.01.2025 07:59 Виктор Иванов
Атанас Запрянов, тогава зам.-министър, поздравява ген. Юлиян Радойски при представянето му за началник на военновъздушното училище.
Самолетите “Злин”, на които се е обучават ген. Радойски и неговите курсанти бяха закупени за ВВС. СНИМКА: ВВС
Чесната, която е била наета фиктивно, а след това я преследва МиГ-29
Това е вторият нает от "Олимпия Ер" самолет
ГЕН. ЮЛИЯН РАДОЙСКИ

Злоупотреба със служебно положение от страна на началника на военновъздушното училище ген. Юлиян Радойски, самолети само на хартия, за да се вземе лиценз, липса на летище и неизпълнени нормативи за полети, а на всичкото отгоре инструктори, които нямат право да са инструктори. Така протича обучението на бъдещите военни пилоти на България според заключенията след проверка на Инспектората на Министерството на отбраната във Висшето военновъздушно училище “Георги Бенковски”.

Проверката е първа, откакто училището беше възстановено като самостоятелно през 2020 г., след като дотогава бе факултет на Националния военен университет.

Била е разпоредена от министъра на отбраната Атанас Запрянов

през август 2024 г. След като на 13 септември при тренировъчен полет загинаха пилотите Венцислав Дункин и Петко Димитров, проверката е била разширена, като това важеше за абсолютно всички формирования на ВВС. По ирония на съдбата Дункин, който бе инструктор в база Долна Митрополия, където се обучават курсантите на училището, е завършил през 2020-а – първите възпитаници на военновъздушното училище.

Повод за проверката във военновъздушното училище става жалба на курсантка, която е била отстранена от обучение с намесата на началника на училището ген. Юлиян Радойски. Той се появил в ролята на инструктор, без реално да има такива права. Моментално последвала проверка от страна на Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА), която пък отнела лиценза за обучение на пилоти, издаден на Организация за обучение “Димитър Списаревски”. Като в заповедта на ГВА за спиране на лиценза се изтъква “непосредствена опасност за живота на обучаемите и гражданите”.

Организацията за обучение е част от военновъздушното училище, като е създадена към центъра за следдипломна квалификация и обучение на чужденци и неин шеф е началникът на училището ген. Юлиян Радойски. Организацията “Димитър Списаревски” би трябвало да подготвя само пилоти за гражданската авиация – нещо като авиошкола към военното училище.

Още от 2021 г. обаче в обучението на военните пилоти е вкарано изискването курсантите да преминават обучение за пилот любител, а през 2022-а училището получава и два нови чешки самолета “Злин”, за да може да обучава курсантите. Те са предоставени от ВВС, след като държавата закупи 4 от тези малки самолетчета за по над 1 млн. лв. всяко. Доставчик тогава е фирмата “Авиогруп”, от нея 2 години по-късно военновъздушното училище купува и два малки хеликоптера, които отново са за обучение на пилоти любители. До 2024 г. обаче курсантите, които се обучават за хеликоптерни пилоти, просто не минават през този задължителен курс.

Защо въобще е купуван хеликоптер през 2024-а, не е много ясно, след като вътрешен одит на Министерството на отбраната от 2023 г. препоръчва цялостно да се преосмисли нуждата обучаващите се за военни пилоти да минават през курс за летец любител.

Всъщност дори и тези, които се обучават за пилоти на самолети, трудно покриват нормативите му. Защото освен двата самолета “Злин” училището не разполага с други. А за да вземе лиценза от ГВА, те очевидно са недостатъчни. И ген. Радойски, и хората му просто

декларират пред ГВА несъществуващи самолети

Като сключват договори за т.нар. мокър лизинг, тоест за машина и екипаж. Първият такъв договор е от края на 2021 г., когато от частната авиошкола “Олимпия Ер” е нает самолет “Чесна 150” срещу почти 36 хил. лв. Плюс 378 лв. на летателен час. Като пред инспекторите от МО ген. Радойски изрично подчертава, че договорът е сключен, за да може да се докаже пред ГВА наличието на въздухоплавателно средство, и всъщност чесната не била ползвана. С този самолет всъщност година по-късно е свързано едно любопитно произшествие – вдигнати са изтребители МиГ-29 от Граф Игнатиево, защото е подаден сигнал за нарушител на българското въздушно пространство. Случката се разиграва дни, след като подобен малък самолет прелетя през всички източноевропейски страни от НАТО и кацна в България. Вместо да ескортират нарушителя до военно летище, където да кацне, подопечните на ген. Николай Русев пилоти му позволяват да кацне на летище “Бохот” до Плевен.

Русев, който е командир на базата Граф Игнатиево, е съученик на ген. Радойски, а чесната се оказва пилотирана от собственика на “Олимпия Ер” Валери Йорданов.

През 2024 г. отново от “Олимпия Ер” и Валери Йорданов ген. Юлиян Радойски наема друг самолет, този път MOONEY M20F. Отново с обяснението, че му бил нужен, за да вземе лиценза от ГВА.

И при двата договора с “Олимпия Ер” инспекторите на МО установяват, че няма никакъв контрол от страна на военновъздушното училище и съществува риск срещу него да бъдат предявени искове за неустойки. В одитния доклад, изготвен година по-рано, обаче директно се говори за закононарушения при сключването на договори от страна на ген. Радойски.

Въпреки липсата на самолети обучението в организацията “Димитър Списаревски” започва почти веднага след създаването ѝ. Първите, преминали курса за любители пилоти, са ген. Юлиян Радойски и още трима офицери от военното училище - подп. Станимир Кръстев, майор Борис Стойков и лейтенант Светослав Сашов. Като това е станало в нарушение на наредбите за повишаване квалификацията на служителите на МО и военните. И Радойски, както и останалите офицери би трябвало да заплатят курса си. Нещо, което не е направено и до момента, дори и след констатациите на Инспектората на МО, отговориха от министерството на запитване на “24 часа”. А констатацията на инспектората е, че с включването си в курса ген. Радойски е превишил правата си по служба, което е злоупотреба с власт.

Неясни са и щетите от тази злоупотреба, и сумата, която ген. Радойски трябва да възстанови. Защото според неговите собствени разчети час полет със самолета “Злин” струва 343,88 лв. за 2022 г., за следващата цената пада. Според сборника за норми и лимити за разходите в отбраната, който е задължителен документ, обаче цената на един час полет със “Злин” е 1600 лв. Ген. Радойски има 47 часа обучение и

по тази тарифа би трябвало да върне 75 200 лв.,

като тук не влизат разходите за инструктор. По неговия ценоразпис пък би трябвало да възстанови на МО поне 16 162 лв.

Друга постъпка на ген. Радойски обаче става повод лицензът на организацията за обучение да бъде взет от ГВА и в продължение на месеци реално да не може да тече обучение, поне не легално. На 10 юни рано сутринта има полет на курсантката младши сержант А.Т. Изпълнява го заедно с цивилния инструктор Добрин Русев. Два часа по-късно тя е накарана да изпълни втори полет, а като инструктор с нея на самолета се качва ген. Радойски. Това поне твърди курсантката в жалбите си.

Проблемът е, че макар и генерал, и началник на военновъздушното училище, ген. Радойски няма права да е инструктор на самолет “Злин”. Самият той отрича тези твърдения, а въпреки направените проверки нито военна полиция, нито инспекторатът са разговаряли детайлно с курсантите. Вместо това инспекторите решават, че не могат да докажат твърденията на момичето, след като Добрин Русев заявява, че той е бил и на втория полет. Проверката на ГВА, а и в доклада на Инспектората на МО, обаче се твърди, че в предните дни курсантката е имала полети с майор Борис Стойков, който също няма права да е инструктор на самолет “Злин”. Официално в документите отново полетът е планиран и отчетен на официалния инструктор Добрин Русев. Който оформя и финалния протокол и пише двойка на курсантката. А впоследствие ѝ препоръчват или да прекрати обучението си, или да се насочи към многоместната авиация. Като според твърденията на момичето, след като подава сигнала си и ГВА се задейства, лично ген. Радойски я е притискал да оттегли жалбата си. Липсите на записи в част от документите за полетите на курсантката пък са оправдани с небрежност на различни служители.

А проверката на ГВА, както след това и на Инспектората на МО, установяват, че в организация “Димитър Списаревски” има

инструктори, които нямат нужните валидни медицински документи,

част от служителите не отговарят на образователните изисквания за заемане на длъжността, наемани са хонорувани инструктори и дори главният инструктор Живко Желязков не притежава медицинска годност да е инструктор и не може въобще да заема позицията, на която е назначен. Все пак през октомври, след като част от забележките са отстранени, ГВА връща лиценза на организацията за обучение “Димитър Списаревски”.

Проблемите с обучението обаче не се изчерпват само със случая на скъсаната курсантка. Оказва се, че подобно на пилотите от ВВС курсантите от военновъздушното училище също не летят достатъчно. Като причините са твърде топлото време и това, че летище “Долна Митрополия” се ползва за мотосъстезания точно по време на стажа на курсантите. Това поне се твърди в писмено становище на ген. Радойски. Като за 90-те дни, в които трябва да продължи стажът на курсантите, 54 дни се губят и реално те могат да летят само 36.

За да се преодолее този проблем, ген. Радойски сключва договор с частна фирма “Мизия Ер” с цел да ползва тяхното летище “Гривица”. Но забравя в договора да впише как ще си делят режийните разходи. И независимо от този договор отново курсантите от военновъздушното училище успяват да покрият едва 245 от задължителните им по норматив 448 летателни часа към момента на проверката на Инспектората на МО.

Одитният доклад от 2023 г. пък описва проблеми с летния стаж на цял курс обучаващи се за бойни пилоти. Понеже ВВС нямали в момента изправен самолет “Пилатус”, ген. Радойски насочва курсантите, които трябва да летят, към покриване на хорариума и полети за летци любители.

След всички установени проблеми във военновъздушното училище Инспекторатът на МО предлага на министъра на отбраната Атанас Запрянов ген. Радойски да бъде наказан. Резолюцията от страна на министъра върху доклада обаче е по т.1 да се действа “по мои указания”. Наказание за генерала все още не е известно да е наложено. Вероятно по същата причина, поради която Запрянов като служебен министър се отказа да наказва и другите генерали от ВВС, за които са установени нередности в работата след гибелта на Дункин и Димитров. Според Запрянов наказанията трябвало да наложи министър в редовно правителство, какъвто вече стана самият той.

“Министърът на отбраната е взел решение след Съвет по отбрана за служебното положение на бригаден ген. Радойски”, отговориха пък от Министерството на отбраната на запитване от “24 часа” дали Запрянов е наказал началника на военновъздушното училище.

В същите писмени отговори от МО казват, че Запрянов е възложил на Радойски да потърси отговорност на длъжностните лица, допуснали нарушенията, които е установил инспекторатът. Уточняват, че ген. Радойски не е предприел действия да потърси отговорност на служителите си. И е обещал да направи нова методика за оценка на курсантите, за да не се бъркат оценките им с тези за любител пилот. Такава методика обаче също още нямало готова.

Генерал Радойски съученик с командира на МиГ-29

Генерал Юлиян Радойски е роден през 1969 г. в Кубрат. Завършва военновъздушното училище през 1995 г. в един випуск с ген. Николай Русев - командир на авиобаза Граф Игнатиево, който е семеен приятел с президента Румен Радев. Русев се очаква да стане и следващият командир на ВВС, след като пролетта на тази година пристигнат изтребителите F-16. Като сегашният командир на ВВС ген. Димитър Петров се предвижда да заеме мястото на пенсиониралия се ген. Цанко Стойков като зам.-началник на отбраната.

След завършването на училището обаче Русев заминава за специализация в САЩ, а Радойски директно започва да лети в авиобазата в Добрич. И пътищата им временно се разделят.

От 1997 до 1999 г. Радойски е старши пилот в базата в Добрич. Между 1999 и 2001 г. е зам.-командир на отделно учебно-бойно звено пак там. В периода 2001 – 2003 г. е зам.-командир и инструктор на учебно звено в 5-а изтребителна авиобаза в Равнец. От 2003 до 2004 г. е щурман на учебна ескадрила в 12-а учебна авиобаза в Каменец.

С ген. Русев се засичат отново във Военната академия, но са в различни курсове. След академията Радойски вече изцяло започва работа в обучителните звена на ВВС. А от 2019-а е началник на Висшето военновъздушно училище.

Други от От страната и света

Пеевски показа чатовете с Кирил Петков: Той е един смешник, думите му нямат общо с истината

Кирил Петков е един обикновен смешник, чиито думи нямат нищо общо с истината. В психологията наричат това синдрома "Буратино". Ако носът на Кирил Петков порастваше с милиметър всеки път

България ще поиска доклади до ЕК и ЕЦП за влизане в еврозоната до 2 седмици

До края на януари България ще поиска извънредни доклади за влизане в еврозоната до Еврокомисията и Европейската централна банка. Това съобщиха от Министерството на финансите

Водещите европейски борси закриха седмицата с повишение

Основните индекси на водещите фондови пазари в Европа приключиха с растеж днешната, последна за седмицата търговия, като лондонският FTSE 100 завърши сесията на рекордно високо ниво

Празник на снега в Мальовица в събота, ски картите за деца ще са по 1 лев

Ски спортове у нас започват от Русе, но са короновани в Рила Голям празник на снега ще има сред прекрасната природа и на пистите в курорта Мальовица. Поводът е Световният ден на снега - датата е 18

Великобритания оцени високо борбата с нелегалната миграция в България

Министърът на външните работи Георг Георгиев се срещна днес в Министерството на външните работи с британския министър на външните работи, британската общност и развитието на Обединеното Кралство

>