Експерт: Ако влаковете бяха пътнически, жертвите щяха да са стотици

16.01.2025 10:23
Два товарни влака се блъснаха челно край София СНИМКА: Георги Палейков

Ако влаковете бяха пътнически, вероятно жертвите щяха да са стотици. Това сподели експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт Людмил Иванов за челната влакова катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а други шестима бяха ранени. Един от тях остава в тежко състояние с опасност за живота. 

„По нашите земи има балкански синдром. Ние смятаме, че правилата не са за нас и сме по-умни от другите", каза Иванов.

Заедно с председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев и проф. Симеон Ананиев, експертите обясниха, че най-вероятно една от композициите е тръгнала от коловоз на гара Кремиковци, който е невидим за системата за сигурност. Той се използва за претоварване. Влаковете се прегарирали на един от коловозите със светофари, за да бъде сигнализирано на другата гара, че влак по трасето в обратна посока не може да тръгне.

Тук има поне няколко грешки. Заради една не може да стане катастрофа. Има минимум едно действие против правилата", категоричен е Бунев. Според него е невъзможно машинистът да е тръгнал на червен светофар. По-скоро влакът е потеглил от коловоз без светлинна сигнализация.

„Никой не се събужда сутрин с мисълта как ще направи нарушение и как няма да се върне вечерта при семейството си. Има процедура, когато сигнализацията на железниците не функционира да се потегли от затворен изходен сигнал от гара с подходящия образец. Документът е писмен. Устни заповеди се избягват да се изпълняват. Никога не става въпрос за грешка на един човек или само една грешка, винаги е системна", коментира пред NOVA NEWS Янев.

По негови думи за да се озове единият влак срещу другия, означава, че системите за безопасност не са сработили. „Системата на железниците е преосигурена откъм безопасност. Имало е опит да бъде спряно електрозахранването на едната машина. Това означава, че някой се е усетил, че има проблем по тресето, но за съжаление е било късно", добави инж. Янев.

„От почти 20 години БДЖ не отговаря за инфраструктурата на влаковете, това е приоритет на Национална компания „Инфраструктура" обясни той.

Според инж. Янев страната се движи с изключително бавни темпове към процесите на дигитализация и повишаване безопасността на движението на железниците.

Други от От страната и света

Росен Карадимов предаде иновациите на Томислав Дончев

Заместник министър-председателят и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев прие поста от служебния Росен Карадимов по време на церемония в министерството

Предадоха на съд във Видин четирима, помагали на чужденци да влязат в страната

Районната прокуратура (РП) – Видин внесе в съда обвинителен акт по дело за незаконно подпомагане на чужденци да преминават в страната в нарушение на закона

Двама от заложниците в Газа, които се очаква да бъдат освободени, са държани там от години

Израелски медии съобщиха днес, че двама от заложниците, които се очаква да бъдат освободени през първата фаза на споразумението за прекратяване на огъня между Израел и „Хамас"

Манфред Вебер към Желязков: Успех в изграждането на добро бъдеще

Председателят на ЕНП Манфред Вебер поздрави Росен Желязков с избирането му за премиер. С пост в социалните мрежи той пожела успех на новия кабинет. Ето какво написа Вебер:  Поздравявам Росен Желязков

Изправят четирима пред пред съда за строителни измами за над 120 хил. лева във Варна

Четирима мъже ще бъдат изправени пред Окръжния съд във Варна за участие в организирана престъпна група, занимавала се със строителни измами и изнудване, чрез които са получавали имотни облаги

>