Реконструкцията на бул. "Св. Климент Охридски" предвижда откриването на нова трамвайна линия
Два варианта за предпроектно проучване, чрез които ще се изготви проект за реконструкцията на бул. "Св. Климент Охридски" в участъка от бул. „д-р Г. М. Димитров" до бул. „Андрей Ляпчев" са били разгледани на съвещание в столичния район "Студентски" на 9 януари, съобщиха от администрацията на района. Единият вариант е за основен ремонт на сегашното трасе, а вторият - 4-лентово платно, велоалея от северната страна, а от южната - трамвайно трасе, споделено с автобусно, както и тротоари от двете страни на булеварда.
Планираната отсечка за реконструкция е дълга 1,5 км и е от бул. "Г.М.Димитров" до кръговото кръстовище след ул. "Осми декември". На съвещанието е бил избран втория вариант като по-переспективен и за него ще се търсят проектни решения. В началото на февруари, район "Студентски" ще представи проекта за обществено осъждане.
В съвещанието са взели участие представители на дирекция "Изграждане и ремонт на уличната мрежа" при Столична община, на общинско предприятие "София-проект" и екипът на кмета на района Петко Горанов.
Съществува и възможност за промяна в схемата за движение на градския транспорт, като бъдещото трамвайно и автобусното трасе се обединяват в споделено. По този начин се обособява самостоятелен път за обществения транспорт и се освобождава място в общия габарит за по-широки тротоари, озеленяване и велоалея.
Ето какви предложения за реконструкция на булеварда предвижда„Вариант 2":
- Част „Пътни работи"
В габарита на строителните линии с обща широчина 39 м. да се обособят двупосочно комбинирано трамвайно и автобусно трасе откъм ж.к. „Студентски град" с габарит 13 м. (в участъци до 14,5 м.), в което са включени: тротоар с габарит между 2,20 и 4 м. , спирки за градския транспорт, комбинирано трамвайно и автобусно трасе с широчина 7 м., по-широка зелена ивица- 3 м., засаждане на нови дървета, спирки за градския транспорт, двупосочно платно за движение с общ габарит 14 м. с по 2 ленти с широчина 3,5 м. в посока, тротоар с двупосочна велоалея откъм кв. „Дървеница", зелена ивица и озеленяване, тротоар с широчина между 3,5 и 4 м. и площи за озеленяване с широчина до 3,5 м.
Според избрания вариант на предпроектно проучване, автобусите на градския транспорт, ще се движат в обособеното трамвайно трасе от кръстовището на булеварда с ул. „проф. Марко Семов" и ул. „8-ми декември". Пероните за спирките са разположени в близост до съществуващите спирки, съгласно чертежа.
В този вариант има предложение и за реконструкция на локалното платно, като по този начин се предвижда увеличаване на габарита на тротоара. Така ще се осигури възможност за успоредно паркиране по дължината на тротоара.
Според функционалното си предназначение, бул. „Св. Климент Охридски" принадлежи към първостепенната улична мрежа, което изключва паркирането на автомобили по тротоарите и по външните ленти за движение. Възможна компенсация за премахнатите паркоместа пред бл. 9, който се намира в района на строежа, би могла да се реализира като отделен проект от западната страна на блока.
Предпроектното проучване предвижда прилагане на уличната регулация на ул. „Иван Боримечката". В момента съществуващото кръстовище с локалното на бул. „Св. Климент Охридски" и ул. „Канарче" действа по положение, което се различава от устройствения план. Според градоустройството, улицата свършва малко след читалище „Възраждане" и няма включване към локалното. По време на срещата, провела се на 9 януари, се обсъдиха възможности за изграждането на еднопосочна улица, която да ги свърже.
Във връзка с настъпващи промени по ВиК мрежата се предвижда проектиране и изграждане на ул. „Белимел" от ул. „Трайко Станоев" до ул. „Софийско поле" с изграждане на пробив по неизграден участък от ул. „Айдемир" до ул. „Софийско поле". В рамките на ремонта ще бъдат включени и прилежащите тротоари.
Предвижда се цялостно премахване на съществуващата релсова инфраструктура по бул. „Св. Климент Охридски", стълбове за контактна мрежа и други. В рамките на проекта се предлага изграждането на двупосочно автобусно трасе, което впоследствие да се реализира и като комбинирано трамвайно и автобусно трасе. Инвестирането на средства в железопътна мрежа в момента не е целесъобразно предвид амортизациите, които ще настъпват до възстановяването на трамвайната мрежа по булеварда. Предназначението на трасето обаче ще се запази като трамвайно.
- Част „Канализация и отводняване"
Реконструкцията на канализацията в разглеждания обхват предвижда изграждане на нова канализация по цялата дължина на бул. „Св. Климент Охридски". Отпадат канали, минаващи в зелената площ между съществуващото трамвайно трасе и пътното платно. Предвижда се изграждане на нова канализация с дължина 2,3 км.
Предвидена е канализацията за отводняване на новите пътни платна в комбинираното трамвайно и автобусно трасе, която на 10 места се застъпва с новата канализация. Общата дължина е 1,05 км..
- Част „Водопровод"
По препоръка на "Софийска вода" АД новата водопроводна мрежа ще се проектира с чугунени тръби. В рамките на проекта ще се извърши подмяна на водопроводни трасета, изграждани през 1972 и 1973 г. Съществуващият водопровод ще се измести по бул. „Св. Климент Охридски" от ул. „Марко Семов" до ул. „Айдемир", където ще се свърже с изградения водопровод.
Измества се съществуващият водопровод по ул. „Белимел". По препоръка на Софийска вода АД е необходимо да се проектира аварийна връзка за подаване на водни количества към мрежата на кв. „Дървеница" в случай на авария, а от ул. „Трайко Станоев" до ул. „Канарче" ще се проектира нов чугунен водопровод.
По трасето на новите водопроводи ще се проектират необходимите шахти с регулатор на налягане и измервателни устройства, изпускатели, въздушници, надземни пожарни хидранти и др.
- Част „Електроразпределителна мрежа"
Предвидена е нова тръбна мрежа от 9PVC в източния тротоар на бул. „Св. Климент Охридски", дълга около 1,5 км., както и реконструкция на съществуваща тръбно-кабелна мрежа на пресичанията на бул. „Св. Климент Охридски" и изграждане на нови пресичания на булеварда. Освен това ще бъдат изградени близо 55 кабелни ревизионни шахти с три капака.
- Част „Телекомуникации"
Съгласно предварителни разговори с оператора на мрежата ще се предвидят следните дейности: реконструкция на съществуващата кабелна мрежа по бул. „Св. Климент Охридски" (изваждането ѝ от мрежата на ЕРМ Запад), реконструкция на съществуващата тръбно-кабелна мрежа при ул. „Иван Боримечката", нова тръбна мрежа от 4PVC Ø110 мм в източния тротоар на бул. „Св. Климент Охридски", както и изграждане на нови пресичания на булеварда - около 1,3 км., и около 48 нови кабелни ревизионни шахти с два капака.
- Част „Улично осветление"
Съгласно новото пътно-комуникационно решение е предвидено изграждане на ново улично осветление, както следва: 102 нови двустранно разположени стоманотръбни стълбове, 102 нови едностранни стоманотръбни конзоли, 170 нови светодиодни улични осветители, подмяна на съществуващото табло за улично осветление, 116 нови кабелни ревизионни шахти с един капак и около 3,3 км. нова тръбна мрежа.
- Част „Електрозахранване на Столичен градски електротранспорт"
Предвижда се нова тръбна мрежа в западния тротоар от нови PVC 10Ø110+2Ø140 мм, предназначена за бъдещо захранване на СГЕТ - около 1,5 км., както и около 47 нови кабелни ревизионни шахти с три капака.
- Част „Паркоустройство"
Очаква се засаждането на голям брой нови дървета, като се обсъжда увеличаване на залесяването в зелените ивици за образуване на по-гъст растителен буфер между четирите ленти за движение и заобикалящата среда. Новите дървета ще се изберат със съображения спрямо подземната инфраструктура, уличното осветление и комуникациите за него.
Съществуващата растителност е в добро общо състояние. Дърветата в обхвата на разработката са на възраст между 10 и 70 г. Растителността е разнообразна. Увеличаването ѝ чрез залесяване ще окаже положителен ефект върху градската среда.