Русенци няма да допуснат струпване на тежкотоварни автомобили на нерегламентирани места

08.01.2025 18:18
Опашката от камиони на ГКПП Дунав мост при Русе Снимка: Архив

Община Русе е в готовност при засилен трафик на Дунав мост да изиска прилагане на системата за управление на опашките

От днес се възобновява ремонтът на Дунав мост, заради което Община Русе е създала организация за постоянен мониторинг на трафика на тежкотоварни автомобили. Целта е да не се допуска тяхното струпване на нерегламентирани места и повторение на ситуацията, с която гражданите на Русе и населените места от общината бяха свикнали десетки години – километрични задръствания и опашки от камиони, съобщиха от пресцентъра на община Русе. 

В края на юни 2023 г. със заповед на кмета на община Русе окончателно беше разрешен проблемът с престоя на тежкотоварни автомобили, чакащи преминаване към ГКПП „Дунав мост" – Русе. С тази заповед и последващите ѝ изменения бяха създадени условия за спазване на Закона за движение по пътищата, като беше въведена и т. нар. „виртуална опашка". Изпълнението на заповедта беше възложено на ОД на МВР.

Многократно е съобщавано, че:

- включването на транспортно средство във „виртуалната опашка" е напълно безплатно;

- получаването на пореден номер не е обвързано с необходимост от престой на който и да било паркинг на територията на Русе;

- „виртуалната опашка" е свързана с организирането на трафика на тежкотоварни автомобили на територията на Русе, а не с граничния и митническия контрол, осъществявани от държавните институции.

Тъй като в последните дни се появиха редица спекулативни твърдения по повод установения ред, община Русе заявява следното:

- От 2021 г. насам, на срещи и обсъждания с представители на МТС, МВР, ДАИ, АПИ и други компетентни институции, кметът Пенчо Милков настоява държавата да положи усилия за създаване на система за управление на трафика на тежкотоварни автомобили – такава, каквато и към настоящия момент институциите обещават да разработят. Доколкото такава система все още не е налична, Община Русе беше изправена пред предизвикателството да търси разрешаване на проблема на местно ниво. При прилагането на виртуалната опашка е спазен принципът „първи по време – първи по право", позволяващ еднакво третиране на всички превозвачи.

- Община Русе не е институцията, която отговаря за осъществяването на граничния и митническия контрол, като създаденият ред никога не е имал за цел да контролира преминаването през ГКПП „Дунав мост", а е бил насочен единствено към регулирането на трафика и обществения ред на територията на общината. Всички компетентни институции са били осведомени за въведената система, като не са изразявали възражения по отношение на нейното прилагане. Напротив, тя е оценена от институциите и представители на превозвачите като адекватна, с оглед възможностите на съществуващата инфраструктура.

Що се отнася до продължаването на действието на „виртуалната опашка" след приемането на Република България в Шенгенското пространство, следва да бъде уточнено следното:

- нито една от компетентните институции, отговорни за граничния и митническия контрол, не е информирала общинската администрация за необходимостта от отпадане на създадената организация на движение. В тази връзка е взето предвид обстоятелството, че ремонтът на Дунав мост, макар и временно спрян, продължава, и дейностите ще бъдат възобновени. Това, съчетано с традиционно високия брой тежкотоварни автомобили, преминаващи всекидневно през съоръжението, неминуемо създава предпоставка за задръствания, въпреки липсата на граничен или митнически контрол. В тази връзка е преценено, че липсата на опашки по време на коледните и новогодишните празници е само временно обстоятелство, поради което и редът е оставен в сила, докато се преценят положителните последици от присъединяването на България към Шенгенското пространство. Важно е да се отбележи, че въвеждането на създадената организация отне изключително дълго време и усилия на всички институции, за да се стигне до момент, в който огромният обем от тежкотоварни МПС и дългите им часове престой да не бъдат в тежест на жителите и гостите на Русе. Нарушаването на реда по причини, които имат временен характер, би обезсмислило постигнатото до момента и би затруднило в значителна степен повторното създаване на ред.

- въведеният ред не е бил обвързан със заплащане на каквито и да било такси или физически затруднения, включително отклоняване от маршрута на тежкотоварните автомобили.

Към настоящия момент системата „виртуална опашка" не се прилага, но Община Русе остава в готовност при засилен трафик и възобновяване на задръстванията да предприеме мерки за спазване на Закона за движение по пътищата.

Община Русе ще продължава да изисква от държавните органи да създадат единна информационна система, в която да бъдат включени всички тежкотоварни МПС, преминаващи транзитно през територията на България, вместо проблемът да бъде разрешаван на местно ниво.

Други от От страната и света

Европейските борси закриха с повишения

Европейските фондови борси закриха днешната си търговска сесия предимно със спад на индексите, като инвеститорите са фокусирани около данните за хода на инфлацията в САЩ, Европа и Азия

Златото поевтиня по време на днешната търговия

Златото поевтиня в днешната търговия, след като достигна близо четириседмичен връх през предходната сесия, след като фокусът се измества към доклада за работните места в неселскостопанския сектор

Петролът на ОПЕК докосва 77 долара за барел

Средната цена на петрола на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) вчера се покачи до 76,93 долара за барел, информира днес петролният картел на сайта си

Европа е внесла рекордно количество природен газ от Русия през 2024 г.

Европа е внесла рекордно количество втечнен природен газ (LNG) от Русия през миналата година, въпреки усилията на ЕС да се откаже от изкопаемите горива

Уолстрийт днес почива заради национален траур

Фондовата борса на Уолстрийт днес не работи. Денят е почивен по случай националния траур в чест на починалия преди дни президент Джими Картър, отишъл си от този свят на 100 години и изпратен днес с

>