Идея: вещите лица в институт, експертизите им да се потвърждават от доказани експерти и няма да се оспорват в съда

07.01.2025 18:41 Димитър Мартинов
Адв. Надежда Ковачева обсъжда с проф. Станимир Карапетков идеи за промени в закона. СНИМКИ: НИКОЛАЙ ЛИТОВ
От МВР представиха данните за катастрофите, станали през 2024 г. СНИМКИ: НИКОЛАЙ ЛИТОВ
Петър Петров (в средата) представи законодателните идеи на "Възраждане". СНИМКИ: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

Институт за вещите лица да дава гаранции за издадените експертизи, така че те да не се оспорват в съдебните заседания. Тази идея даде в понеделник на дискусия за намаляване на жертвите на катастрофи в парламента адвокат Надежда Ковачева.

Самият институт щял да се създаде с приемането на закон за вещите лица. След като това стане, доказани специалисти от всички области като автотехнически и съдебномедицински експерти щели да се подписват, че издадените от колегите им заключения са верни. Това било важно, защото заради неправилни експертизи и липса на контрол на вещите лица 15 години се точело делото за смъртта на Чората например, по което подсъдими бяха шестима полицаи. Самата адв. Ковачева сподели, че в практиката си е работила по 5 дела, които заради неверни заключения на вещи лица са се проточили по 15 г. до оправдаване на обвинените.

Създаването на институт за вещи лица и контролът им бе застъпен и от проф. Станимир Карапетков, който е председател на Съюза на автотехническите експерти. Той посочи, че в тяхната сфера имало 20 отлични специалисти на много високо ниво. Те били претрупани с работа, защото останалите не били толкова добри и не им възлагали експертизи. И Карапетков също смята, че вещите лица само трябва да докладват заключенията си в съда, а не, както сега, да ги разпитват като свидетели. На колеги чужденци професорът обяснявал какво е тройна експертиза. Срамувал се да каже, че има и петорни, дори 12-орни изследвания. Коментарът му бе по повод думи на членове на сдружението “Ангели на пътя”, което обединява роднини на загинали в катастрофи. Оттам посочиха, че имат случаи, при които чакат експертиза 6 години, за да може делото да влезе в съда.

За да се реши проблемът с вещите лица, от “Възраждане” представиха няколко идеи за промени, които вече са вкарани в 51-ото НС. Доцент или професор да могат да бъдат вписани към регистъра на съответния съд като експерти по автотехнически експертизи, е една от идеите. Друга е хората, които имат магистратура по подобни специалности, но все още не са достигнали изискуемия стаж от 5 години, да работят по експертизи заедно с други техни колеги, например по тройни изследввания, обясни Петър Петров. Идеята била заимствана от практиката на адвокатите. Там младши защитници могат да се явяват по дела първите 2 години само с опитен юрист.

Адв. Надежда Ковачева предлага още до приемането на закон за вещите лица специалистите да получават статут на вещи лица след конкурс. Тя даде и добър пример от своята практика - делото за смъртта на журналиста Милен Цветков приключи на 3 инстанции за 3 години благодарение на професионалната експертиза, която не е била оспорена в съда.

Той бе убит в катастрофа от дрогирания с 3 вида наркотици Кристиан Николов през април 2020 г. Присъдата от 9 години бе постановена през юли 2023-а, а по делото имаше спорове именно за дрогата. Защитата на Николов твърдеше, че някой му е сложил кокаин в питието, бе развита и версия, че марихуаната в кръвта му била от паста за зъби и чай, които младежът пиел.

Трябва да има промяна и на начина, по който се вземат проби за алкохол и дрога, каза още Ковачева. Тя поиска освен кръв и урина да се взема и шепа косми. Така щяло да се провери и за употреба на наркотици назад в миналото. С тези данни МВР може да създаде регистър на системно злоупотребяващите с алкохол и дрога, а полицията да ги следи да не сядат зад волана. Според адв. Ковачева трябвало да се създаде и Институт по съдебна медицина с цел правосъдие, който да обхване целият последващ процес с установяване на причините за смъртта и състоянието на шофьора, включително кардиологично и психиатрично.

От МВР пък отчетоха, че откакто е в сила мярката за отнемане на коли на пияни с над 1,2 промила алкохол в кръвта шофьори, както и дрогирани, има образувани общо 11 130 досъдебни производства. Иззети са 4564 коли, има 2331 присъди, а 1082 са отнетите в полза на държавата автомобили. Останалите шофьори не са били собственици и са платили глоба в размер на стойността на колата. Мярката бе въведена на 4 август 2023 година. Че е имала ефект, отчете шефът на Пътна полиция комисар Димитър Мичев. Миналата година например пияните шофьори са били 11 041. При 3396 дрегерът е отчел над 1,2 промила, или с 239 по-малко от 2023 г. Освен колите си, шофьорите рискуват до 3 г. затвор. 3580 са седнали зад волана с между 0,5 и 0,8 промила алкохол в кръвта, за което глобата е 500 лева, а книжката се взема за 6 месеца. Санкционираните са с 417 повече от 2023 г. С от 0,8 до 1,2 промила са били 2645 души, което също е увеличение със 127 души. Предвидената санкция е година без книжка и 1000 лева глоба.

Хванатите с дрога зад волана са намалели със 189 до 4279. При тях освен отнемане на колата законът предвижда до 3 г. затвор. Отказите на шофьори да дадат проба за наркотици са с 266 по-малко - 1676. При алкохола 1051 души не са поискали да се подложат на дрегер, което е намаление със 168. Причина за този спад вероятно е фактът, че парламентът прие да се търси наказателна отговорност при втори отказ от проба.

Заради ефективността на мярката за отнемане на коли от “Възраждане” предлагат тя да се прилага и при катастрофи, при които шофьорът е карал с превишена скорост или без книжка. Освен това хванатите да карат, докато са с отнето свидетелство, също ще остават без автомобил, предвижда законопроектът. За 9 месеца имало цели 2292 такива случая. Депутатът Петров предложи коли да се отнемат и за каране с фалшиви регистрационни номера. Както и шофьорите, причинили смърт на пътя, да могат да стоят в ареста до 8 месеца, а не както е сега - до 2. Настоява още задължително да се отнема книжката, а разследващите да могат да вземат слюнка, кръв и урина под контрола на съда, ако човек откаже.

Минималната присъда при смърт на пътя да е 4 г. затвор, предлага още адв. Ковачева. Ако има многобройни смекчаващи вината обстоятелства, отговорност на съда е дали ще слезе под ефективната присъда, смята тя.

А от МВР отчетоха намаление на починалите - през м.г. те са били 481, което е с 44 по-малко от 2023 година (виж карето). 1 484 233 пък били санкционирани за скорост. Това е намаление с 81 813 спрямо 2023 г. Част от причината са писмата до техните загинали деца на майки, които изпращаме заедно с “Ангели на пътя”, каза шефът на Пътна полиция. Комисар Мичев посочи, че мярката важи за хванатите да превишават скоростта с над 30 км/ч, както и за системните нарушители.

16 деца по-малко загинали на пътя през 2024 година

16 деца по-малко са загинали в катастрофи през 2024 година спрямо 2023 г. Това отчете шефът на Пътна полиция Димитър Мичев.

През м.г. починалите в катастрофи деца са били 13. 5 от тях са били и шофьори на колите. Останалите 8 са били пътници. Нито едно дете не е починало като пешеходец, обясни Мичев. Ранени са били 1257 непълнолетни.

От всички 481 загинали 276 са били шофьори, 111 - пешеходци, а останалите 94 - пътници. Най-много починали има при катастрофи в градовете - 150. 109 са загинали в инциденти на първокласен път, 76 на второкласен и 69 на третокласен. 44 са починали след удар на общинско шосе, а 33 - на магистрала.

В цели 10 области има повишение на загиналите в катастрофи. Най-голямо е в Пловдив, където има 18 починали повече спрямо 2023 година. Най-голямото намаление на жертви пък е в област Благоевград. Там има 14 загинали по-малко спрямо 2023-а. В София пък жертвите на катастрофи са с 9 по-малко. От МВР отчетоха и че са извършили над 8 млн. проверки на шофьори, което било ръст с 1,5 млн. спрямо 2023 г.

Други от От страната и света

Петър Ганев: Реалистичен сценарий е от 1 януари 2026 година да плащаме в евро

Въпреки пълната политическа неразбория в страната, реалистичен сценарий е от 1 януари догодина да плащаме в евро. Това заяви Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика

Милен Гечовски стана дядо

Милен Гечовски, радетел за сдружение „Закрилници" в Монтана, който прави и невъзможното за да намира работа на младежи с увреждания, стана дядо. Малкият наследник Иван Александър се роди на 3.1

Протест в Ловеч за справедлива присъда за шофьора, предизвикал катастрофата с Ферарио Спасов

Граждани и близки на Ферарио Спасов излизат на протест в Ловеч с искане за справедлива присъда за Начо Панталеев, предизвикал катастрофата, при която загина футболният треньор на 11 ноември 2023 г

Геновева Петрова: ГЕРБ демонстрират увереност, че могат и без ДБ

ГЕРБ демонстрират увереност, че могат и без ДБ. Това каза социологът от "Алфа рисърч" Геновева Петрова. "Анализираме този процес от гледна точка на настоящия момент до степента

Висшето военноморско училище „Никола Й. Вапцаров“ отбелязва 144 г. от основаването си

Висшето военноморско училище (ВВМУ) „Никола Й. Вапцаров" ще отбележи 144 години от основаването си днес. В рамките на тържеството ще бъде открита Антарктическа изложба и ще бъде представена книга за

>