Александра Вътева, първата жена пилот в Porsche Carrera Cup Middle East: Най-приятно е, когато побеждаваш мъже

05.01.2025 09:01 Мария Нишанджиева
Любовта към автомобилния спорт на Александра се заражда още, когато тя е едва на 16 години СНИМКИ: Личен архив
Александра Вътева с наградата от първата overall победа в Sprint Challenge Benelux на писта в Белгия “Spa”
Porsche Carrera Cup Middle East е един от дванадесетте едномаркови шампионата на Porsche в света
Кадри от шампионата Porsche Sports Cup Germany
Автомобилът, с който се състезава Александра в шампионата Porsche Sports Cup Germany
Друг кадър на българската състезателка от шампионата Porsche Sports Cup Germany
Александра и един от организаторите на шампионата с приза й за второ място в Катар - част от шампионата Carrera Cup Middle East
Автомобилът, с който Александра се състезава в Porsche Carrera Cup Middle East
Кадри от състезанието в Катар през декември 2024 г.
Александра се състезава в отбора на "Лехнер Рейсинг"
Александра в състезателния автомобил - Porsche 992 GT3 Cup
В едномарковите шампионати всички се състезават с еднакви коли и разликата идва от пилота
Александра Вътева в състезателния си автомобил на пистата

Александра Вътева е първата жена пилот в шампионата Porsche Carrera Cup Middle East. Тя е едва на 20 години, а вече се състезава в най-престижните шампионати в автомобилния спорт. Страстта ѝ към спорта се заражда още когато е на 16 години. Състезавала се е в българския картинг шампионат, а след това и в румънския. Умело съчетава състезанията със следване в Лондон, където учи бизнес мениджмънт и маркетинг. Звездата ѝ в шампионатите на “Порше” изгря през 2023 година в Германия, когато бе част от български отбор. С няколко подиума през сезона тя се превърна в сензацията на този сезон. А карането ѝ на една от най-трудните писти в света “Нюрбюргринг” бе аплодирано от всички в автомобилния спорт. А от миналата година вече е състезател в купата за Близкия изток. Като Александра се качи на подиума още в първия си уикенд в новото състезание в Бахрейн. Неин ментор, а и партньор в спорта е Павел Лефтеров. Именно с неговия отбор Overdrive са първите стъпки на Александра в шампионатите на “Порше”.

- Александра, как едно момиче се влюбва в автомобилния спорт?

- Моята любов към автомобилния спорт започна още на 16 години, когато взех книжка за мотор. Тогава открих страстта си към двигателите и високите скорости. Малко по-късно се върнах към картинга и моментално осъзнах, че това е моето призвание. След това заедно със семейството ми намерихме начин да започна подготовка за участие в българския картинг шампионат, а след това и в румънския след тестове и в Италия.

- В България често на жените шофьори и състезатели се гледа снизходително, а спортът е определян като “мъжки”. Сблъсквали ли сте се с това на състезанията досега и как ви приемат мъжете опоненти?

- Автомобилният спорт не само в България е силно доминиран от мъже - жените представляваме по-малко от 10% от състезателите в световен мащаб.

Не е лесно да бъдеш единствената жена в състезание, тъй като сме подложени на повече критики и очаквания. Въпреки това да бъдеш жена в този спорт, е невероятно. Имам възможността да вдъхновявам млади хора, особено момичета и жени, които се страхуват да направят първата крачка. И, разбира се, е най-приятно, когато биеш конкурентите ти, които са мъже.

- Разкажете повече за формата на шампионата Porsche Carrera Cup Middle East и колата, с която се състезавате.

- Porsche Carrera Cup Middle East е един от дванадесетте едномаркови шампионата на Porsche в света. Жените участници са изключителна рядкост, тъй като конкуренцията е изключително силна. Форматът включва шест състезателни уикенда в Близкия изток, като три от тях са част от програмата на Формула 1. Участието ми в този престижен шампионат е огромна възможност да покажа способностите си пред глобална аудитория заедно с най-престижния Porsche отбор - “Лехнер Рейсинг”.

Колата, с която се състезавам, се води като една от най-трудните за каране, тъй като не ползваме електронни подпомагащи системи като ABS и Traction Control. Това прави състезанията още по-вълнуващи и предизвикателни. Счита се, че жени няма в едномарковите шампионати Carrera Cup на Porsche, защото колата е изискваща, трудна за каране и най-вече непредсказуема. Идеята за едномарков шампионат е страхотна, защото всяка кола е напълно еднаква и разликата идва от пилота.

- Помните ли първото си състезание, какви емоции изпитахте преди и след него?

- Първото ми състезание с автомобил беше изключително емоционално. Две седмици преди него, по време на последния тест на пистата “Хокенхайм” в Германия, претърпях катастрофа.

Колата беше напълно унищожена, но отборът ми успя да я възстанови навреме за състезанието. Да се върна на същата писта след инцидента беше голямо предизвикателство, но успях и спечелих първия си подиум - второ място в спринта и първо в ендюранс състезанието. Това беше момент на огромно щастие и гордост, защото преодолях себе си, което ме направи още по-силна и мотивирана.

- Какво трябваше да преборите, за да станете първата жена пилот в Porsche Carrera Cup Middle East?

- Пътят ми дотук беше изпълнен с предизвикателства, жертви и упорит труд. Без подкрепата и вярата на семейството ми нямаше да стигна дотук. Сега се подготвям усилено за новите си цели за 2025 и 2026 година и правя всичко възможно да продължа напред в този спорт.

- Какъв шофьор сте извън пистата - спокойна или по-скоро се чувствате, все едно шофирате на забавен каданс?

- Извън пистата съм изключително отговорна. Никога не си позволявам да карам така, както на пистата. Осъзнавам, че безопасността на пътя е от първостепенно значение

- С какво друго се занимавате, когато не се състезавате? Имате ли друго хоби? Учите ли нещо?

- В момента съм студентка втора година в University of Westminster в Лондон, където изучавам бизнес мениджмънт и маркетинг. Тези знания ми помагат да разбера как да се рекламирам като атлет и да изграждам партньорства. Преди години се занимавах професионално с пеене, но ангажиментите ме накараха да се откажа. Дълго време не знаех с какво искам да се занимавам, докато не открих страстта си към автомобилния спорт.

- Как съчетавате подготовката за състезанията с университета?

- Съчетаването на двете е доста трудно. Често пътувам, което ми пречи да присъствам на лекции. Въпреки това се старая да наваксвам пропуснатото. Завършвам учебната година през април, което ми позволява да се концентрирам изцяло върху състезанията.

- Има ли момент в състезателната ви кариера, който никога няма да забравите?

- Един от най-ярките моменти беше катастрофата преди дебютния ми сезон. Тя ме изправи пред сериозни предизвикателства, но ме направи по-силна. Друг незабравим момент беше победата ми в шут аута през декември 2023 година, която ми осигури финансиране за сезон 2024 и ме утвърди като първата жена пилот и талант на Porsche. Разбира се, участието ми в Porsche Carrera Cup Middle East като първата жена също е ключов акцент в кариерата ми.

- Кога предстои следващото състезание?

- Следващите ми две състезания ще се проведат в края на януари 2025 г. в Дубай (18.01. - 19.01.) и Абу Даби (25.01. -26.01.) като част от Porsche Carerra Cup Middle East.

- Какви са мечтите и целите ви оттук нататък - не само в кариерата, но и в живота?

- Амбицията ми е да постигна големи успехи в автомобилния спорт и да оставя името си в историята. Мечтая да спечеля ендюранс състезания като 24 часа LeMans и много други. Имам много цели и мечти, но най-важната е да покажа, че една българка може да покори света и да бъде най-добрата в автомобилния спорт.

Други от Интервюта

Адриан Николов: След 4-и клас явно уроците стават толкова сложни, че затрудняват и родителите – не могат да помагат

Трябва задължителна матура по математика  - пренебрегването на това знание се отразява зле на икономиката Нужно е да се облекчат и учителите, за да могат да работят повече с отделните

Адв. Петя Мургова: Много семейни бизнеси у нас нямат план как да ги предадат на поколенията, стига се до хаос

Отлагането с идеята “нека се оправят след мен” води до финансови загуби и разрушаване на семейните отношения, казва известната адвокатка по  гражданско и търговско право И още акценти в

Юлиян Плачков: Голямата тема са изпитите след 7-и клас - от 40 г. са по български език и математика. Стресът е огромен и излишен

Учениците са претоварени с академизми. Не може всеки предмет да е отделна пътечка, трябват комплексни задачи Още акценти от интервюто: Изпитваме глад за учители по основни предмети

Цанко Цветанов на 55: Най-големият ми успех е Теодора. После Ния. След това е футболът

- Между сливи в Българско Сливово се запалих по футбола, почнах като вратар, но си счупих главата в едно дърво - Директорът ме острига нула номер, че не влязохме в час по математика

Христина Апостолова и Димитър Рачков: Милошев дойде на снимките на "Всичко за сина ми" точно за целувката ни и поиска да е истинска

Тя: Моят Петър е детето в сериала - беше важно много добре да се познаваме ние тримата в това разбито събиращо се семейство Той: Обадих се на Митето, вдигна Пепи и каза: "Батко, ела

>