Проф. Стоян Братоев: С метрото до Симеоновския лифт, а на спирката - автогара и паркинг

27.12.2024 07:30 Цветелина Стефанова
Проф. Стоян Братоев

- Проф. Братоев, изтича поредна година, в която се работи по разширението на метрото. Оказа се, че нашето е второто най-харесвано в Европа, преди него е само метрото в Осло. Как се постига това?

- Това е международна класация, в която се вземат предвид удовлетворение на клиенти, брой спирки, връзки с други важни транспортни точки (летища, пристанища), удобство, дизайн, чистота, пътникопоток, табели, карти, външен вид. След нас са Атина, Мюнхен, Брюксел. Хубаво е, че сме на второ място, защото това е част от работата ни.

Трудно беше. На тази маса (заседателна в кабинета му - б.а.) непрекъснато имаме дискусии, разправии, караници. Стараем се да има ред и дисциплина, защото метрото е много капризна структура и ако се наруши дисциплината, има опасност от по-сериозни последици, затова държим на реда. Сигурно има пропуски, няма идеални работи - ако някой каже, че е идеално, значи е сбъркал. Важното е нещата да вървят и метрото да се експлоатира правилно, да е чисто, да се спазват графиците и обслужването да е на ниво. Когато влезе пътникът, да му е приятно.

През годината на конгрес, проведен през декември във Виена, “Метрополитен” бе номиниран и за наградата Quality Choice Prize 2024 от Европейската асоциация за изследване на качеството.

- Метрото май е единственият проект в държавата, който независимо от политическата обстановка не спира. Как работите през тези години с различни министри и кметове?

- Аз не съм политик, ако бях политик, нямаше да съм тук. Винаги съм казвал, че помагам на всеки кмет, който помага да се развива метрото. Същото казвам и на сегашния. Метрото е много тежко съоръжение - нямаме ли гръб от общината, от общинския съвет, от Министерството на транспорта и Министерския съвет, то този проект няма да се развива.

- Политическата криза в държавата отразява ли се на метрото?

- Трудно е в момента, но се стараем да изпълним ангажиментите си. Има проблеми с финансирането, има проблеми с индексациите, най-тежките проблеми са с геоложките условия.

- Имате ли си любима станция?

- Всички станции са минали през главата ми, до момента имаме 11 пуснати участъка и всички са минали през мен от проектирането да изпълнението. Те са ми като малки деца и не мога да кажа коя ми е по-любима. Има станции за пример, номинирани за различни награди - “Сердика”, “Летище София”, “Александър Малинов”, “НДК-2”. Ще се съобразя с тези номинации, но хубавите не са само те.

- А коя беше най-трудна за строителство?

- Всички. Няма лека станция и лек участък. Най-трудно беше в “Сердика”, “Орлов мост” и “НДК-2”. По-леки бяха в “Младост”.

Характерно за метрото в София е, че в по-голямата си част е под земята. 95% от подземните участъци на метрото са под нивото на подземните води. София е била естествено дъно на езеро и поради това тя има силно оводнени почви със силни подпочвени води. И колкото по-надълбоко влизаш, толкова по-голям е водния стълб.

Ако погледнем станция “НДК-2”, там има 28 м дълбочина, от които 24 м са воден стълб и най-долу, като се пробие стената на 20 м, хвърля струя от подпочвените води. Това беше много сериозно предизвикателство. Инжектирахме заздравяване, а то не става. Три метода опитахме, за да може да осигурим работа на машината, и близо два месеца и половина се борихме само с този процес.

В София се строи в неблагоприятни условия и разнообразни почви. В годините набрахме опит и вече знаем как трябва да се борим с почвите. Но винаги има изненади в подземното строителство.

Голямо предизвикателство беше станцията на бул. “България”, защото тя достигаше старото русло на Боянска река. Пробиви на вода, инжекции, за да можем да овладеем достъпа на водата и да продължим строителството. На “Владимир Вазов” е била най-ниската част на езерото и там последно водата се е оттеглила, като копнеш, и водата буквално извира. Строителите се борят с това и още 2-3 месеца ще продължи тази битка.

- Кога ще е готово разширението на метрото до “Владимир Вазов”?

- Сега, до края на 2025 г. трябва да завърши основното строителство, а през първото тримесечие на 2026 г. планираме да започнат изпитанията.

- Колко пътници ще превозва тази отсечка?

- Около 46-47 хил. пътници. От “Слатина” ще се качват още 75 хил. души. Така третата линия трябва да достигне около 200 хил. пътници.

- А как върви строителството на отсечката до “Слатина”?

- Изпълнението тук вече е 24-25%. Наскоро имаше една авария и се спука основен градски водопровод, който наводни шахтата, където е тунелопробивната машина. Сега се прави цялостна ревизия на машината. Беше планирано да я пуснем през декември, но най-вероятно ще я пуснем в края на януари или началото на февруари, защото трябва да се изчисти. Този един месец не е трагичен, защото паралелно ние работим.

- За колко време ще се стига до центъра?

- Имахме доста спорове. Дори чухме: “Ако се кача на тролея, ще стигна до “Орлов мост” за 12 минути, колкото е с метрото”. Ами чакай - метрото минава през “Слатина”, през “Гео Милев”. Най-лесното е да го пуснем до летището с една спирка, но каква полза, щом ще вози 1000 души, а като мине през кварталите, вози 50 хил. На “Слатина” се очакват около 75 хил. пътници. Станциите на метрото се ситуират, където има пътникообразуващи потоци. Затова се правят много варианти, а за това трасе имаше 4. Единият от тях беше чак през “Подуяне”, другият по “Иван Асен”, но се оказа, че това е най-натовареният участък.

Метрото е много сложно за строителство и ние трябва да се съобразяваме с конкретните условия. Тези цифри, които казах, са прогнозни натоварвания. Първата година няма да са толкова, а по-малко. Нашата практика показва, че на десетата година стигаме прогнозата.

Преди години ни писаха - защо направихте станцията пред съседния блок, а не пред моя. Имаше и други - защо станцията е пред моя вход, а не пред другия, защото сега минават много хора. Няма угодия. Има си правила къде да бъдат станциите и ние ги спазваме.

- В “Люлин” метрото също ще се разширява с две станции под бул. “Царица Йоанна” и ще стига до околовръстното шосе. Там докъде е проектът?

- В момента има обществена поръчка за двете метростанции от станция “Люлин” до бул. “Добринова скала” и още една до самото околовръстно, където е предвидено да има и многоетажен паркинг. Те ще са 2 км. Обществената поръчка трябва да приключи през март и заедно с това вървят и отчуждителни процедури, които също ще приключат дотогава. Ако не всички, то поне основните, за да можем да влезем в проекта. А бъдещите по-маловажни отчуждавания са свързани с бъдещото разширяване на бул. “Царица Йоанна” до околовръстното. В момента там са две ленти, а ще станат 6. За да се реализира разширението след метрото, има нужда да се отчужди. Срокът за строителство е 3 г.

Прогнозният пътникопоток тук е 28 хил., а надземният паркинг е за 800 автомобила и така той ще играе ролята на буфер за околовръстното и магистрала “Струма”.

До момента заедно с метрото са изградени 11 булеварда - “Ломско шосе”, “Александър Малинов”, “Кръстьо Пастухов” и др. Девет са направените буферни паркинги заедно с метрото, а още 2 остава ЦГМ да ги довършат. Това обаче не може да стане навсякъде. В момента на бул. “Владимир Вазов” имаме предвиден един буферен паркинг на последната станция. На “Цариградско шосе” имаме два - единият е на последната станция, а другият е открит срещу зала “Арена”.

Тази година беше работна и тежка, няма пускане на участъци и церемонии. Догодина пак ще е работна, но в края ѝ ще започне да се вижда светлинка в тунела. Паралелно трябва да готвим и следващите участъци.

- Кои ще са те?

- В момента върви обществена поръчка за проектанти в участъка от метростанция “Витоша” по “Черни връх”. Там са предвидени 5 станции:

- на бул. “Черни връх” и ул. “Димитър Манчев”;

- на ул. “Проф. Васил Арнаудов” и ул. “Стефан Савов”;

- на бул. “Симеоновско шосе” и ул. “Проф. д-р Ив. Странски”;

- на ул. “Акад. Стефан Младенов” и ул. “Проф. Атанас Иширков”;

- между бул. “Акад. Стефан Младенов” и ул. “8 декември” с ул. “Доктор Йордан Йосифов”.

Но това е поръчка за проектиране и ще говорим отново, когато има пари за финансирането на проекта. Станцията в началото на околовръстното е буквално до Симеоновския лифт, а така директно от станцията пътникът ще се качва на лифта.

- Да не се окаже, че първо ще се изгради станцията, преди да имаме работещ лифт на Витоша?

- Предвидено е първо да се изгради станцията и тогава да се изградят съоръженията на лифта. Там ще има и буферен паркинг за 800 коли. Това е един интермодален възел - автогара “Юг” ще се премести там, буферен паркинг, лифтова станция и връзка с двете линии на метрото. Това е страхотен възел, но трябва да се намери финансиране.

Моето мнение е, че с този участък метрото трябва да спре да се развива на юг. Ако има средства, трябва паралелно да се разширява метрото на север, защото тези територии са неусвоени, а натискът за строителство в южните продължава, макар там териториите да намаляват. В момента, в който инфраструктурата на Север се изгради, ще започне застрояването там.

Давам един пример с Мадрид, където има една кръгова линия извън града. Шефът на метрото в Мадрид ни беше поканил на откриването ѝ преди време. Отиваме и виждаме, че метростанцията е в полето, а той ни каза - спокойно, тук е предвидено застрояване. След 5-6 г. отново отидохме на научна конференция и минахме оттам. Около станциите беше застроено всичко с хубави нискоетажни сгради, а преди това 18 станции не работеха и се минаваше транзит. Важно е да се планира правилно и това е пример как вместо да натискаш в града и да уплътняваш центъра, планираш строителство извън града.

Със северните територии трябва да се случи същото и да се знае, че няколко години няма да има голямо натоварване, но градът ще се развива натам.

- Станцията между “Обеля” и “Модерно предградие” ще намали и интервала на движението на влаковете към “Лозенец”, нали?

- Не само, ползите от нея са много. В момента първата и втората линия са вързани изкуствено заради връзката с депото. Нашата цел е с тази станция да прекъснем връзката между първата и втората линия, в първата линия да излизат влаковете както сега, а по втората влаковете да излизат от тази станция. По този начин ще дадем възможност графикът им да е независим и така ще можем да намалим интервала на втората линия на 4-5 минути.

Много по-важно е, че там е предвиден интермодален възел - жп гара, метростанция, а в бъдеще и автогара. По това направление вървят влаковете по три направления - София - Сливница - Драгоман, София - Перник - Кюстендил, София - Костинброд - Божурище - Банкя. В момента пътниците, които влизат в София, са не повече от 1500 на ден, а прогнозите показват, че с метрото ще станат 8000 на ден. Целта е хората да се стимулират да ползват жп транспорта и метрото и да спрат да идват с коли. 5000 автомобила по-малко ще влизат в София само заради тази станция, така че тя е много важна от екологична и транспортна гледна точка.

- Кога ще бъде готова тази станция?

- След 3 г. Според наши проучвания максималният срок на строителство на метрото трябва да е 4-4,5 години на най-трудните участъци. Всичко останало оскъпява проекта. Сега пуснаха метрото в Солун, което строиха над 20 г., и цената за 9,6 км е 3 милиарда, или на километър над 300 млн. При нас 1 км излиза 40-50 млн., но ако строим по-дълго, всяка година стойността се увеличава с 10-15%.

Други от Интервюта

Проф. Александрина Воденичарова: Медицинската сестра вече има възможности за академично развитие, но за да я задържим, са нужни добри заплати и престиж на професията

Новото поколение мениджъри ще променя системата в посока здравните грижи да са навременни, адекватни и с добро качество, казва деканът на Факултета по обществено здраве "Проф

Проф. Емил Паскалев: Хора с трансплантиран бъбрек у нас живеят и над 80 г.

Успех е и това, че жени с донорски орган стават майки. В нашата клиника наблюдаваме над 750 души, получили орган от донор. В чисто медицински план българските нефролози се равняват по добрия опит в

Адв. Надежда Ковачева: Експертите автоинженери са под 20, а имат поставени задачи по дела за катастрофи от 2018 г.

По време на разпита пред съда вещите лица се съвещават за постигане на единен извод по поставената задача. При видеоконферентна връзка как ще се случи това

Пламен Карталов: Даниел Орен ще дирижира в България на открито Деветата симфония на Бетховен

Не може да карам публиката да купува билети при прогнозен бюджет, казва директорът на Софийската опера и балет - Господин Карталов, защо оставихте най-изпълняваната опера на Вагнер - “Танхойзер”

Трима достойни българи: Шофьори, по-важно е да стигнете не бързо, а живи!

Красимир Тодоров, учител, Виктор Георгиев, IT специалист, Димитър Бакалов, лекар -трима, които не се познаваха преди “Достойните българи”, за каузата си - да помагат безкористно по важните

>