Проф. Стоян Братоев: С метрото до Симеоновския лифт, а на спирката - автогара и паркинг

27.12.2024 07:30 Цветелина Стефанова
Проф. Стоян Братоев

- Проф. Братоев, изтича поредна година, в която се работи по разширението на метрото. Оказа се, че нашето е второто най-харесвано в Европа, преди него е само метрото в Осло. Как се постига това?

- Това е международна класация, в която се вземат предвид удовлетворение на клиенти, брой спирки, връзки с други важни транспортни точки (летища, пристанища), удобство, дизайн, чистота, пътникопоток, табели, карти, външен вид. След нас са Атина, Мюнхен, Брюксел. Хубаво е, че сме на второ място, защото това е част от работата ни.

Трудно беше. На тази маса (заседателна в кабинета му - б.а.) непрекъснато имаме дискусии, разправии, караници. Стараем се да има ред и дисциплина, защото метрото е много капризна структура и ако се наруши дисциплината, има опасност от по-сериозни последици, затова държим на реда. Сигурно има пропуски, няма идеални работи - ако някой каже, че е идеално, значи е сбъркал. Важното е нещата да вървят и метрото да се експлоатира правилно, да е чисто, да се спазват графиците и обслужването да е на ниво. Когато влезе пътникът, да му е приятно.

През годината на конгрес, проведен през декември във Виена, “Метрополитен” бе номиниран и за наградата Quality Choice Prize 2024 от Европейската асоциация за изследване на качеството.

- Метрото май е единственият проект в държавата, който независимо от политическата обстановка не спира. Как работите през тези години с различни министри и кметове?

- Аз не съм политик, ако бях политик, нямаше да съм тук. Винаги съм казвал, че помагам на всеки кмет, който помага да се развива метрото. Същото казвам и на сегашния. Метрото е много тежко съоръжение - нямаме ли гръб от общината, от общинския съвет, от Министерството на транспорта и Министерския съвет, то този проект няма да се развива.

- Политическата криза в държавата отразява ли се на метрото?

- Трудно е в момента, но се стараем да изпълним ангажиментите си. Има проблеми с финансирането, има проблеми с индексациите, най-тежките проблеми са с геоложките условия.

- Имате ли си любима станция?

- Всички станции са минали през главата ми, до момента имаме 11 пуснати участъка и всички са минали през мен от проектирането да изпълнението. Те са ми като малки деца и не мога да кажа коя ми е по-любима. Има станции за пример, номинирани за различни награди - “Сердика”, “Летище София”, “Александър Малинов”, “НДК-2”. Ще се съобразя с тези номинации, но хубавите не са само те.

- А коя беше най-трудна за строителство?

- Всички. Няма лека станция и лек участък. Най-трудно беше в “Сердика”, “Орлов мост” и “НДК-2”. По-леки бяха в “Младост”.

Характерно за метрото в София е, че в по-голямата си част е под земята. 95% от подземните участъци на метрото са под нивото на подземните води. София е била естествено дъно на езеро и поради това тя има силно оводнени почви със силни подпочвени води. И колкото по-надълбоко влизаш, толкова по-голям е водния стълб.

Ако погледнем станция “НДК-2”, там има 28 м дълбочина, от които 24 м са воден стълб и най-долу, като се пробие стената на 20 м, хвърля струя от подпочвените води. Това беше много сериозно предизвикателство. Инжектирахме заздравяване, а то не става. Три метода опитахме, за да може да осигурим работа на машината, и близо два месеца и половина се борихме само с този процес.

В София се строи в неблагоприятни условия и разнообразни почви. В годините набрахме опит и вече знаем как трябва да се борим с почвите. Но винаги има изненади в подземното строителство.

Голямо предизвикателство беше станцията на бул. “България”, защото тя достигаше старото русло на Боянска река. Пробиви на вода, инжекции, за да можем да овладеем достъпа на водата и да продължим строителството. На “Владимир Вазов” е била най-ниската част на езерото и там последно водата се е оттеглила, като копнеш, и водата буквално извира. Строителите се борят с това и още 2-3 месеца ще продължи тази битка.

- Кога ще е готово разширението на метрото до “Владимир Вазов”?

- Сега, до края на 2025 г. трябва да завърши основното строителство, а през първото тримесечие на 2026 г. планираме да започнат изпитанията.

- Колко пътници ще превозва тази отсечка?

- Около 46-47 хил. пътници. От “Слатина” ще се качват още 75 хил. души. Така третата линия трябва да достигне около 200 хил. пътници.

- А как върви строителството на отсечката до “Слатина”?

- Изпълнението тук вече е 24-25%. Наскоро имаше една авария и се спука основен градски водопровод, който наводни шахтата, където е тунелопробивната машина. Сега се прави цялостна ревизия на машината. Беше планирано да я пуснем през декември, но най-вероятно ще я пуснем в края на януари или началото на февруари, защото трябва да се изчисти. Този един месец не е трагичен, защото паралелно ние работим.

- За колко време ще се стига до центъра?

- Имахме доста спорове. Дори чухме: “Ако се кача на тролея, ще стигна до “Орлов мост” за 12 минути, колкото е с метрото”. Ами чакай - метрото минава през “Слатина”, през “Гео Милев”. Най-лесното е да го пуснем до летището с една спирка, но каква полза, щом ще вози 1000 души, а като мине през кварталите, вози 50 хил. На “Слатина” се очакват около 75 хил. пътници. Станциите на метрото се ситуират, където има пътникообразуващи потоци. Затова се правят много варианти, а за това трасе имаше 4. Единият от тях беше чак през “Подуяне”, другият по “Иван Асен”, но се оказа, че това е най-натовареният участък.

Метрото е много сложно за строителство и ние трябва да се съобразяваме с конкретните условия. Тези цифри, които казах, са прогнозни натоварвания. Първата година няма да са толкова, а по-малко. Нашата практика показва, че на десетата година стигаме прогнозата.

Преди години ни писаха - защо направихте станцията пред съседния блок, а не пред моя. Имаше и други - защо станцията е пред моя вход, а не пред другия, защото сега минават много хора. Няма угодия. Има си правила къде да бъдат станциите и ние ги спазваме.

- В “Люлин” метрото също ще се разширява с две станции под бул. “Царица Йоанна” и ще стига до околовръстното шосе. Там докъде е проектът?

- В момента има обществена поръчка за двете метростанции от станция “Люлин” до бул. “Добринова скала” и още една до самото околовръстно, където е предвидено да има и многоетажен паркинг. Те ще са 2 км. Обществената поръчка трябва да приключи през март и заедно с това вървят и отчуждителни процедури, които също ще приключат дотогава. Ако не всички, то поне основните, за да можем да влезем в проекта. А бъдещите по-маловажни отчуждавания са свързани с бъдещото разширяване на бул. “Царица Йоанна” до околовръстното. В момента там са две ленти, а ще станат 6. За да се реализира разширението след метрото, има нужда да се отчужди. Срокът за строителство е 3 г.

Прогнозният пътникопоток тук е 28 хил., а надземният паркинг е за 800 автомобила и така той ще играе ролята на буфер за околовръстното и магистрала “Струма”.

До момента заедно с метрото са изградени 11 булеварда - “Ломско шосе”, “Александър Малинов”, “Кръстьо Пастухов” и др. Девет са направените буферни паркинги заедно с метрото, а още 2 остава ЦГМ да ги довършат. Това обаче не може да стане навсякъде. В момента на бул. “Владимир Вазов” имаме предвиден един буферен паркинг на последната станция. На “Цариградско шосе” имаме два - единият е на последната станция, а другият е открит срещу зала “Арена”.

Тази година беше работна и тежка, няма пускане на участъци и церемонии. Догодина пак ще е работна, но в края ѝ ще започне да се вижда светлинка в тунела. Паралелно трябва да готвим и следващите участъци.

- Кои ще са те?

- В момента върви обществена поръчка за проектанти в участъка от метростанция “Витоша” по “Черни връх”. Там са предвидени 5 станции:

- на бул. “Черни връх” и ул. “Димитър Манчев”;

- на ул. “Проф. Васил Арнаудов” и ул. “Стефан Савов”;

- на бул. “Симеоновско шосе” и ул. “Проф. д-р Ив. Странски”;

- на ул. “Акад. Стефан Младенов” и ул. “Проф. Атанас Иширков”;

- между бул. “Акад. Стефан Младенов” и ул. “8 декември” с ул. “Доктор Йордан Йосифов”.

Но това е поръчка за проектиране и ще говорим отново, когато има пари за финансирането на проекта. Станцията в началото на околовръстното е буквално до Симеоновския лифт, а така директно от станцията пътникът ще се качва на лифта.

- Да не се окаже, че първо ще се изгради станцията, преди да имаме работещ лифт на Витоша?

- Предвидено е първо да се изгради станцията и тогава да се изградят съоръженията на лифта. Там ще има и буферен паркинг за 800 коли. Това е един интермодален възел - автогара “Юг” ще се премести там, буферен паркинг, лифтова станция и връзка с двете линии на метрото. Това е страхотен възел, но трябва да се намери финансиране.

Моето мнение е, че с този участък метрото трябва да спре да се развива на юг. Ако има средства, трябва паралелно да се разширява метрото на север, защото тези територии са неусвоени, а натискът за строителство в южните продължава, макар там териториите да намаляват. В момента, в който инфраструктурата на Север се изгради, ще започне застрояването там.

Давам един пример с Мадрид, където има една кръгова линия извън града. Шефът на метрото в Мадрид ни беше поканил на откриването ѝ преди време. Отиваме и виждаме, че метростанцията е в полето, а той ни каза - спокойно, тук е предвидено застрояване. След 5-6 г. отново отидохме на научна конференция и минахме оттам. Около станциите беше застроено всичко с хубави нискоетажни сгради, а преди това 18 станции не работеха и се минаваше транзит. Важно е да се планира правилно и това е пример как вместо да натискаш в града и да уплътняваш центъра, планираш строителство извън града.

Със северните територии трябва да се случи същото и да се знае, че няколко години няма да има голямо натоварване, но градът ще се развива натам.

- Станцията между “Обеля” и “Модерно предградие” ще намали и интервала на движението на влаковете към “Лозенец”, нали?

- Не само, ползите от нея са много. В момента първата и втората линия са вързани изкуствено заради връзката с депото. Нашата цел е с тази станция да прекъснем връзката между първата и втората линия, в първата линия да излизат влаковете както сега, а по втората влаковете да излизат от тази станция. По този начин ще дадем възможност графикът им да е независим и така ще можем да намалим интервала на втората линия на 4-5 минути.

Много по-важно е, че там е предвиден интермодален възел - жп гара, метростанция, а в бъдеще и автогара. По това направление вървят влаковете по три направления - София - Сливница - Драгоман, София - Перник - Кюстендил, София - Костинброд - Божурище - Банкя. В момента пътниците, които влизат в София, са не повече от 1500 на ден, а прогнозите показват, че с метрото ще станат 8000 на ден. Целта е хората да се стимулират да ползват жп транспорта и метрото и да спрат да идват с коли. 5000 автомобила по-малко ще влизат в София само заради тази станция, така че тя е много важна от екологична и транспортна гледна точка.

- Кога ще бъде готова тази станция?

- След 3 г. Според наши проучвания максималният срок на строителство на метрото трябва да е 4-4,5 години на най-трудните участъци. Всичко останало оскъпява проекта. Сега пуснаха метрото в Солун, което строиха над 20 г., и цената за 9,6 км е 3 милиарда, или на километър над 300 млн. При нас 1 км излиза 40-50 млн., но ако строим по-дълго, всяка година стойността се увеличава с 10-15%.

Други от Интервюта

Кметът на Пловдив Костадин Димитров: Имаше предизвикателства, заради които с екипа ми прекарахме безсънни нощи

Знаех по ден и час кога идват гредите за Бетонния мост и пилоните и кога ще бъдат монтирани Ще настоявам автобус, чийто климатик не работи, въобще да не тръгва по курса си в градския транспорт -

Детелина Стаменова, психолог: Внимавайте със “закачките” за ядене, пиене и фигура около трапезата! Залагат спирали от конфликти в много семейства

Преяждането е грешен начин да преработим тревожността си Дългата кампания "да се чувстваме коледно" ни насилва да сме щастливи - Коледа може да ни докара депресия

Богдана Карадочева: Помогни на детенце или на стар болен човек, но не казвай “Аз давам”

Скъпите неща - обич, деца, приятелство, здраве и живот - не се купуват с пари. С пари се купуват ламарина и рокли и високи токчета. И си правят уста, казва голямата певица Само един съвет имам към

Адв. Ванина Попова и адв. Александър Кацарски: Стартъп общността и инвеститорите имаха нужда от дружествата с променлив капитал

С тях се поставя началото на нов етап в развитието на търговските отношения у нас Първото дружество с променлив капитал (ДПК) подаде заявления за вписване в Търговския регистър

Мирослав Попов: С Наталия Киселова сме заедно повече от 12 г., съвети не ѝ давам

Поява на второ, дори трето ДПС не е толкова лоша новина, казва политическият анализатор Още акценти от интервюто: Оптимист съм, че ще има правителство

>