По-скъпи билети догодина, но самолетите пак няма да стигат
Цените се очаква да се вдигнат с 2%, при производството на машини ще са нужни 14 години, за да се навакса изоставането
По-скъпи билети и все така недостатъчно самолети - така накратко може да се опише ситуацията догодина в този бизнес.
Повишение на цените се очаква заради войната в Украйна и заобикалянето на Русия, както и заради конфликтите в Близкия изток. Например между Амстердам и Токио времето за пътуване се е увеличило с 2 до 4 часа. А това означава повече разходи. Екологичните данъци, въвеждани от европейски правителства, разпределени върху 200 седалки, също носят носят увеличение от 1-2 евро.
Увеличението обаче няма да е драстично,
коментира анализаторът на авиационната индустрия Александър Богоявленски. Аргументите му са, че цените и без това са високи, а бумът на пътуванията след ковид пандемията се уталожва. Той очаква постепенно успокояване в авиационната индустрия от средата на следващата година, но лятото според него ще е тежко.
И анализ на American Express Global Business Travel Group прогнозира скромен ръст на цените в Европа и Северна Америка - от около 2%, докато за Азия и Австралия ще е по-значителен - 14 на сто.
Натиск върху самолетните билети може да окажат и допълнителни такси
Тези дни се появи информация, че цените от и до Германия се очаква да се повишат. За това предупреждава Йенс Бишоф - президент на Германската авиационна асоциация BDL, който е и ръководител на авиопревозвача Eurowings, цитиран от ДПА.
Макар че по-високият авиационен данък вече е отразен в цените на билетите, от януари таванът за таксите за проверките за сигурност по летищата в Германия ще се увеличи от 10 на 15 евро на пътник. Допълнително поскъпването на разходите за авиоконтрол принуждава авиокомпаниите да прехвърлят ценовия ефект върху пътниците. Бищов посочва, че се провеждат преговори за намаляване на разходите на авиационния сектор. ИАТА от Женева също даде сигнали към правителствата, че се надява на устойчивост, която да осигурят на бизнеса, а не да ограничават полети на някои летища, да налагат допълнителни такси и да натоварват бизнеса.
Посочва се и още една причина за евентуалния тренд нагоре - нарушените вериги на доставки от големите производители на самолети. На завършилата наскоро в Женева годишна среща на ИАТА (Международна асоциация за въздушен транспорт) бе отчетено, че
самолетният флот е с рекордната възраст - 14,8 години,
при средни 13,6 години за периода 1990-2024 г.
Причината е разко забавените доставки от производителите - при от пик от 1813 самолета през 2018 г. прогнозите за 2024 г. са за 1254 машини, което е с 30% по-малко от планираното в началото на годината. През 2025-а се предвиждат 1802 нови самолета, доста под очакваните 2293.
Закъснението в поръчките за производство достига вече 17 000 машини. При сегашните темпове на изпълнение наваксването му ще отнеме 14 години, което е двойно увеличение на средното изоставане за периода 2013-2019 г. Въпреки това се очаква времето за изчакване да се съкрати с увеличаване на скоростта на доставка.
Броят на самолетите, които не летят, е 5000, което прави 14% от общия флот, който е 35 166 към декември 2024 г. Тук са включени и машините руско производство. Въпреки че този показател се е подобрил, “паркираните” самолети остават с 4% повече от преди пандемията. От тях 700 не летят заради инспекции на двигатели.
Български експерти заявяват, че ако сега се поръча нов самолет, то се чака 3 години. Проблем е и ремонтът на двигателите.
При големия процент натоварване на самолетите недостигът им води до закъснения и отмяна на полетите. Другото отражение при неистовото търсене на машини е вдигането на лизинговите проценти, които стигат и до 20-30 на сто. Старият флот води до по-високи разходи за поддръжка, изразходва повече гориво и изисква средства за поддържането им.
Авиационните експерти обаче посочват, че
при добро предварително планиране може да се намерят и изгодни оферти
за билети. Дават пример, че пътуване от София до Бостън през май догодина може да се запази за 500 евро сега, а средната цена е 700. Компромис обаче се прави с датите на пътуването. Цените на авиокомпаниите са динамични, зависят от свободни седалки, дати на пътуване и времето на полета.
Пускат до 10 минути безплатно с кола на летището в София
От 9 януари на летището в София ще заработи нова пропускателна система и всички шофьори ще имат 10 минути безплатен престой в зоната пред терминал 2. Минималното време между две безплатни влизания е 60 минути.
Вече са поставени бариерите, през които ще се минава. След това ще се дават 10 минути за слизане на пътниците от колата и излизане от зоната. Ако време се посрочи, се плащат 10 лева за половин час, за престой един час таксата е 15 лв., а след това за всеки започнат час – 20 лв.
Може да се направи и предварителна регистрация на регистрационния номер на автомобила през сайта на летището и бариерата ще се вдига автоматично. Шофьори с абонаментен договор, предварително резервиран паркинг също ще имат право на 10 минути безплатен престой.
Новата система има за цел и да елиминира нелегалните таксита, защото те няма да могат да чакат пътници пред терминала повече от 10 минути.
Рекордна 2025-а чака бизнесът - $ 1 трилион приходи и 5 млрд. превозени пътници
Печалбите в авиационната индустрия се очаква да бъдат 36,6 млрд. долара през 2025 г. при 31,5 млрд. за тази година, което е ръст от 3,6 процента, показват прогнозите на ИАТА. Средната печалба на пътник се очаква да бъде 7 долара през 2025 г. спрямо 6,4 през 2024-а.
Общите приходи ще достигнат рекордните 1,007 трилиона долара, което е увеличение с 4,4% спрямо 2024 г. Според ИАТА за първи път сумата ще надхвърли 1 трилион долара. Разходите се очаква да нараснат с 4 на сто до 940 милиарда долара.
При превозените пътници също се очаква рекорд - за първи път те ще бъдат над 5 милиарда през 2025 г. Обемите на товарите се очаква да достигнат 72,5 милиона тона, което е увеличение от 5,8 на сто.