Михаил Константинов: След проверката в секциите може да има разместване в депутатските бройки и положението да се влоши за жалващите се
Партиите са изключително лицемерни - те се жалват от ставащото в секционните комисии, в които са предложени от тях хора
Във всяка секционна комисия трябва да има юрист или човек на държавата - в Гърция това е въпрос на чест
Ако се въведат преброителни центрове, кутиите трябва да са специални - да не може да се отварят в секциите
Накрая ще дойде горският и ще изгони и едните, и другите, и третите - всеки може да се сети кой е той
- Честито за новия ви професионален път в екипа на “Галъп интернешънъл болкан”, проф. Константинов. Как приехте да станете част от агенцията?
- Аз преди всичко съм професионален математик и обожавам да се занимавам активно с математика. А пък съвременната социология е широко поле за прилагане на математически методи. Това обяснява всичко - моят фокус са именно електорални проблеми на основата на математическо моделиране.
- Нека да обсъдим следния казус тогава - единодушно Конституционният съд допусна за разглеждане и обедини в общо дело петте искания за частично или пълно касиране на изборите за 51-о народно събрание - ще се извърши преброяване в 1777 секции. Според вас нарушенията достатъчни ли са за касиране на вота?
- В допълнение към тях има още над 400 секции, които ще бъдат проверявани само по документи. Така че тези над 2000 секции ще бъдат проверени от експертите. Аз не очаквам да намерят някакви тежки нарушения в тези документи. Забележете иронията - констатирахме, че нещата не са добре, като гледахме някакви видеозаписи. Само че те не оставят документална следа. Ако някой член на комисия промени нещо - да добави преференция, или направи някоя бюлетина недействителна, това ще се намери в чувалите и експертите ще го констатират.
Независимо от всичко има достатъчно нарушения и аз смятам, че Конституционния съд ще повтори практиката си от 2009 г. Тогава той касира изборите в 10 секции от общо 12 хил. - това бяха секции в Турция, при които се констатираха нарушения, нямаше представени документи и т.н. И когато се касираха изборите в тези 10 секции, 18 хиляди гласа, които бяха подадени там, бяха обявени за несъществуващи и бяха махнати от базата данни. Извърши се ново преизчисляване на мандатите и се оказа, че ДПС губи един мандат, който пък от своя страна бе спечелен от ГЕРБ. Но това доведе до разместване на мандатите на още 3 многомандатни избиратели района и някои хора си изгубиха депутатството, а други спечелиха такова. Но това бяха само размествания. На централно ниво картината беше ГЕРБ плюс един мандат и ДПС минус един.
Очаквам и сега да се случи нещо такова, но няма да се промени цялостният резултат. Дали ще влезе “Величие”, или не, не знам, но искам да припомня на всички, които се занимават с този въпрос, че съвсем наскоро с голям ентусиазъм кандидатката, която загуби балотажа на изборите в София, обжалва резултата. И проверката показа, че разликата между нея и първия не само че не се намали, но и се увеличи. Жалбата така или иначе ще остане без последствия. Вие може да се жалвате за нещо, но това не означава, че след проверка положението ви ще се подобри - напротив, може и да се влоши.
- Тоест въпросът е само дали “Величие” ще влезе в парламента, но потенциалното ѝ влизане няма да промени цялостната картина?
- Ако влезе в НС, това ще промени между 10 и 12 мандата. Те ще бъдат отнети по следния начин: ГЕРБ ще загуби 3 мандата, ПП-ДБ ще загубят един или два, “Възраждане” също ще загуби 1-2, и т.н. Ако такава малка партия влезе, страда първият, който има най-много мандати - ГЕРБ. Но кардинални промени в състава на парламента няма да настъпят.
- Според вас това бяха ли най-нечестните избори досега, както мнозина твърдят?
- Съжалявам, че трябва да го кажа и да вляза в противоречие с толкова много хора, но това абсолютно не е вярно. Това са нормални нарушения за изборите, които се провеждат в България, а и не само тук. Просто досега това не го бяхме наблюдавали.
За мен основен гарант, че изборите са в голяма степен честни, е това, че получените резултати от урните напълно съответстваха на социологическите проучвания, извършвани през последния месец преди вота, не само в изборния ден и екзитполовете. Проучванията показваха точно такова разпределение на местата в парламента. Не се знаеше дали ще влязат още една, или две партии. Влезе само една и това леко промени нещата. Но като цяло разпределението на мандатите беше точно това, което беше през целия предизборен месец. Казвам го абсолютно отговорно и убеден в думите си, защото се занимавах с тези въпроси и участвах в изследвания на електоралните нагласи и тенденции.
- Естествено, политиците отново повдигнаха въпроса за промени в Изборния кодекс. Ако се стигне до отварянето на кодекса, къде според вас трябва и не трябва да се пипа, ако изобщо има някаква нужда от това?
- Отново ще споделя становище, с което малко хора в България са съгласни с него, защото недоволството от изборните нередности е масово и аз го подкрепям. Това не са нарушения, които променят кардинално изборните резултати. Това, което трябва да се направи може би, е да не се брои в секциите. Ако изобщо в България се правят някакви изборни манипулации и измами, те са на ниво секционна комисия. По-нататък никой нищо не може да пипне, след като документите и бюлетините излязат от СИК. Единствено на това ниво могат да се правят нередности, и то в отдалечени, селски или планински секции, а не в големите градове. Нали не си представяте, че в София някой може да пипа бюлетините и да си пише по тях, а хората да го гледат в ръцете и да се съгласяват с него. Там, където има достатъчно наблюдатели и представители на партиите и коалициите, нередности няма.
Но искам да обърна внимание, че партиите са изключително лицемерни - те сега се възмущават много от ставащото по селата. Искам да им припомня, че членовете на СИК са предложени от тях, а не са хора, които изведнъж са си казали: “Дайте да станем членове на комисия”. Всяка парламентарно представена партия предлага свои членове в СИК, РИК, а преди това за ЦИК.
- Значи говорим за идеята за т.нар. преброителни центрове?
- Точно това казвам - да се извади преброяването от СИК. Идеята за преброителните центрове се дъвче повече от 20 години. Тя вече бе реализирана. Имаше няколко общини, едната от които мисля, че беше Бобов дол, в която всичките 10-20 секции събраха бюлетините и ги занесоха да се броят в такъв център. Това бе изключително успешно, но до нищо не доведе. Там не може да се лъже, а и друго - кутиите трябва да са специални, така че човек като си пусне бюлетината в секцията, кутията да не може да бъде отворена. Такива са кутиите във Великобритания. Там секцията се състои от един човек. Явявате се, казвате си името, даже не показвате документ за самоличност, защото много често англичаните нямат такъв, и пускате вашия глас. Но всички бюлетини попадат в една кутия, която е неотваряема, свършва изборният ден, членът на избирателната комисия става, взема кутията, слага я в багажника на личния си автомобил и я кара в преброителния център. Така се работи в цивилизованите държави.
- Да си го кажем директно - изборите вече почнаха да стават повече ежедневие, отколкото практика на всеки 4 години. Как се отглежда една професионална изборна администрация, която да се справя на по-ниските нива?
- Администрацията на ниво ЦИК е до голяма степен професионална. Тези хора работят само това за 4 години, получават много добри възнаграждения и като цяло се професионализираха.
Трябва във всяка секционна избирателна комисия да има поне един представител на държавата, който да носи лична наказателна отговорност за нарушенията, ако има такива. В Гърция например се смята за въпрос на чест юридическата гилдия да взема участие в изборите. Там има няколко десетки хиляди адвокати и всеки от тях е ангажиран с изборния ден. Това се счита за почетна длъжност, а мисля, че дори е безплатна. Просто във всяка комисия поне председателят трябва да е професионален юрист или човек на държавата. Както впрочем е и в секциите в чужбина - там във всяка секция има представител на българската държава, защото в противен случай ще става мазало - всеки прави каквото иска, мъкнат бюлетини, драскат по протоколите и т.н.
Веднага да кажа, че в София, Пловдив, Варна, Стара Загора, Русе и изобщо в големите градове има нула фалшификации. Доколкото сме виждали някакви нередности, те са в малки селски или планински секции. Там хората дори нямат чувството, че са в нарушение. Хубавото е, че това не са такива нередности, които променят съществено изборния резултат, а са местни циркове.
- Смятате ли, че сегашният политически възел може да се развърже с кандидатурата на Атанас Атанасов за председател на НС след всичките игри с балотажа, на които станахме свидетели?
- На ниво председател на парламента може да се развърже. Няма нищо невъзможно в това Атанасов да бъде избран, още повече че той иска да работи тази работа. Но предстоят много неща, за които трябват големи мнозинства - за членове на регулаторите, за Висшия съдебен съвет например. Дори за заместник-председателите на парламента ще има скандали. Не може с едно нагласено гласуване, с което успяват да съберат 121 гласа, да си решат проблема. Трябва да има работещо Народно събрание.
- Вече се говори, че ще се иска поотделно гласуване на зам.-шефове на парламента.
- Това е груба грешка. Не че е невъзможно, но ще се превърне в изключително извращение. Между другото, това пряко нарушава решенията на Конституционния съд от 2009 г. - народният представител не може да бъде ограничаван по никакъв начин в своята дейност - нито може да го изолирате от ръководството на комисиите, нито от зам.-председател или шеф на НС. Защото той изразява волята на българския избирател, а не е отишъл по своя воля. А всички български избиратели имат равни права. Нямате право да пипате никой народен представител с изключение на случаите на тежки престъпления или когато прокуратурата му иска имунитета и т.н. Но работата му като депутат е неприкосновена и не трябва да бъде ограничавана. Това трябва да се каже на тези, меко казано, слабограмотни хора в парламента.
- Ако този бъдещ блокаж е предизвестен, не е ли по-добре да се ходи на избори?
- Те не могат дори и процедурно да отидат на нови избори, защото трябва през януари да произвеждат вот. Като вали 1-2 месеца сняг и се образуват преспи, ще видите какви избори ще направят. Партиите чакат да дойде март или април. А и без това депутатите си работят много успешно, получават по 500-600 лева на ден, включително за събота и неделя. Ако на вас ви дадат такава заплата за нищоправене, ще държите ли скоро да се разпускате? На всичко отгоре тя е напълно законна работа, тук няма нищо незаконно.
- Няма ли по-бързо така да изчерпа търпението на избирателите...
- Накрая ще дойде горския, и ще изгони и едните, и другите, и третите. Всеки може да се сети какво се разбира под горския.
Визитка
Проф. Михаил Константинов е роден през 1948 г. в София. Доктор по математика в Института по математика и механика към БАН от 1986 г. Заместник-ректор на УАСГ от 1999 до 2003 г.
Член на ЦИК за парламентарни, европейски, президентски и местни избори от 1991 до 2011 г. Заместник-председател на ЦИК за парламентарни, европейски и местни избори от 2003 до 2009 г.
Бивш председател на "Информационно обслужване"
Автор е на близо 600 научни труда, включително десетки книги. От 2024 г. е директор "Електорални анализи и прогнози" в агенция "Галъп интернешънъл болкан".