Каква да е София: Нека поне в едно не бъдем мърлячи

01.12.2024 21:20 "Дойче веле"
Патриаршеската катедрала “Св. Александър Невски” СНИМКА: АРХИВ

София няма виенски файтони, стари телефонни будки или берлинска стена, но може да има друга, наша си идентичност. Нека поне в едно да не бъдем мърлячи, както в политиката, пише за "Дойче веле" Ивайло Нойзи Цветков.

Това не е паноптикум относно огромните и нерешими проблеми на София. Това е проекция на моето отчасти детинско изумление в каква грозота се живее в моя роден град от десетилетия насам. Гласовете ви чувам – всичко ли оправихме, та опряхме до дизайна на градската среда, но това е, меко казано, недалновидно, особено с оглед на бранда „София" пред чуждите посетители и въобще градския туризъм, който и в момента се крепи основно на факта, че за голяма част от западните (особено по-млади) туристи в София е относително евтино; срещу 100-тина евро на вечер може да обиколиш и да се направиш на маймуна в сума ти увеселителни заведения, след като си видял „Св. Александър Невски" и ония там три работи в района на жълтите павета. (Последните впрочем също могат да бъдат част от бранд-идентичността на града, стига да се намери кой да ги нареди като хората и да ги промотира.)

Винаги сме имали таланти
Знаете ли кой е Стефан Кънчев? Опасявам се, че не. Това е човекът, който измисли десетки соц-лога на какво ли не по време на режима – от „Петрол" през театри, институции, Софийската филхармония, Български пощи, Националната телевизия (онова старото като антена), София Прес и т.н.

Кънчев има само косвено отношение към темата тук, но го припомням, защото всичко, което е създал, изглежда съвсем „навреме" и на моменти дори по-добре от световни образци, в дълбокия соц. Всъщност става дума за това, че днес ни трябва точно такъв човек (или група от артисти), които да ребрандират концептуално визуалната София (или поне широкия център), решавайки какво е важно и какво не, какво да остане от соца (ако евентуално) и куп други експертни неща, за които в общината си нямат никакъв хабер, улисани в политическите си битки и, хм, усвояването на милиардния бюджет. За да може някой ден някакви чужденци да си тръгват с магнитчета за хладилник, които (I have a dream!) да бъдат моментално разпознаваеми от кой град са.

Световните примери
Всички познавате класическия пример Лондон, и тук тия от сорта на „ама те са световна метрополия от векове, къде отиваш ти", не ми минават. Не за друго, а защото е въпрос преди всичко на осъзнаване на проблема и относително неголяма инвестиция, стига да не се гепи от поръчките за, да речем, нови табели и трайни конструкции. Защото в Европа има други постсъветски градове като Талин и Варшава, които изглеждат великолепно (изключвам строго историческото им наследство, каквото ние, уви, нямаме).

Та защо Лондон? Ще дам най-бързия пример – абсолютно легендарното лого на първото метро в света, дело на Едуард Джонстън още през 1919 (и по-късните му разработки на базата на класическото). Или пък стилизираната карта на същото това метро, дело на Хари Бек. За двуетажните автобуси, лондонските полицаи, Биг Бен и прочее туристически кич дори няма смисъл да говорим. Ако нещо имате проблем конкретно с Лондон, вижте втория ми най-смазващ пример – логото „I-Heart-NY", което заедно с емблемата на „Янкийс" върху бейзболни шапки би трябвало да е първото, което ви идва на ум, когато се спомене „Ню Йорк". То така е вкопано във визуалната поп култура, че човек дори за секунда може да се почуди как е измислено от конкретен човек, прочутия Милтън Глейзър. Свързано е с кампания през 1970-те, която общината на „Голямата ябълка" поръчва, с цел да разсее лошия образ на града като престъпен и несигурен. Вдъхновението на Глейзър изглежда просто – от „модата" да дялкаш върху пейки и дървета „аз обичам еди-коя-си". И няма нужда от дитирамби, а от просто напомняне – ние спешно имаме нужда както от нашия Милтън, който да „уникализира" София, но и от нещо като арт-съвет (подчертавам, с участието на млади хора, които вече виждат града по друг начин), който да УНИФИЦИРА и да ПРЕИЗМИСЛИ градските символи, пардоне моа за главните букви.

Единна визия на града
Иначе не само нямам нищо против нашето метро, напротив – смятам, че е единственото нещо, което в този град наистина функционира като хората (отчитайки и това, че не живеем в 15-милионен мегаполис). Но, с цялото ми уважение, софийското метро няма архи-идентичност, т.е. нещо гениално дизайнерско, с което да стане уникално разпознаваемо като логото на Джонстън.

Знам за проблемите – трудно е да се постигне единна обща визия на бранда София, намесват се сума ти интереси, но крайният резултат е, че се работи на парче. И още по-големият проблем, тук към общината – ако някога връчите подобна обществена reboot-поръчка на евентуалния арт-съвет/компания, намерете начин да ги оставите те да решат, а не някой чиновник, чийто вкус се простира до „Спонджбоб" (щот има малко дете), да арбитрира истински креативни хора.

А, и още нещо: този град, пак визуално, и не само в центъра, се задъхва от всякакви кофти остатъци от соца и от хаотичния стилов бум на хаотичното ни разбиране за дизайн. Една добра идея би била остатъците от соца да се реновират творчески и хората да ходят да се снимат пред и с подобни; с което, един вид, градът казва, да, имам комунистическо минало, но вижте какви съвременни решения сме взели.

Еклектиката е поправима
Аз лично не съм визуалист, а човек на словото; просто общуването ми с вече три поколения дизайн-артисти е развило относителен вкус на базата и на опита от други европейски градове. Знам дотолкова (и тук към кмета Терзиев), че да разпозная проблема. И да го назова.

Накратко, „дайте да дадем" шанс на български визуалисти на световно ниво, каквито винаги сме имали и преди Стефан Кънчев. Днес има великолепни родни бранд-визионери, не по-лоши от когото и да било, и те заслужават тази възможност.

Щот тая грозота и безвкусна неориентирана еклектика, сред която живеем, е поправима. Настоявам поне в едно нещо да не бъдем мърлячи, както сме в политиката, в градската чистота и соцмрежовата плебейска фрустрация. Без виенски файтони, стари телефонни будки, „Тейт Модърн" или берлинска стена, каквито нямаме, а с концептуална, наша си идентичност.

Градската идентичност, впрочем, е от значение и за политиките за градско развитие, тъй като именно "идентичността" превръща градското пространство в отличимо място. Тя е резултат от колективен процес, основан на тълкуване и разказване, а не на чисто дизайнерски характеристики. Но някой трябва да я инициира.

Кмете???

Други от Анализи

Къде стъпиха грешно политиците, за да са еднакво бедни 1/2 от пенсионерите

Коефициентът за тежест на осигурителния стаж трябва да стане 1,35 за всички Провокира ме публикацията в “24 часа” от 21 ноември, озаглавена “Щедростта на политиците направи половината пенсионери

20% - само толкова пазаруват онлайн в Югоизтока у нас, а в Нидерландия - 80%

През 2023 г. 58,1% от 16-74-годишните в ЕС съобщават, че са купували или поръчвали стоки или услуги по интернет през 3-те месеца, предхождащи проучването, показват данни на Евростат

Омраза и агресия в социалните мрежи: Намалява към ромите, расте към сексуално различните

Враждебната реч започва да се превръща в система от възгледи - наистина език. Училището ще стане арена на сблъсък на идеи и влияния, според проучване на Институт "Отворено общество - София" 43% от

Протестите в Грузия: Какви са сценариите сега?

Преди 12 години бизнесменът Иванишвили бе смятан за надеждата на Грузия. Но колкото повече се вкопчва във властта, толкова повече настройва хората срещу себе си

Как да спасим ПП-ДБ от капана на корупцията

Вместо да измислят “санитарни кордони” и други дамски прашки, по-добре да вземат пример от другите държави Три-четири години след като се втурнаха в политиката на крилете на борбата с корупцията

>