"Лисабон" - първата пиеса на Яна Титова като режисьор и завръщане в Младежкия след 17 г.

28.11.2024 20:30 Виктория Костова
Яна Титова с Георги Гоцин, Юлиян Петров, Теодор Ненов и Стефан Додуров. СНИМКА: ИВАН ДОНЧЕВ
Яна Титова със Захари Карабашлиев
Сцена от спектакъла "Лисабон" СНИМКА: ИВАН ДОНЧЕВ
Сцена от спектакъла "Лисабон" СНИМКА: ИВАН ДОНЧЕВ

Влиза в театъра с роля в мюзикъла "Оливър!", където играе Тодор Колев

Четирима мъже са отвлечени и затворени в непознато, лишено от конкретика място. Докато чакат да им съобщят какъв ще е размерът на откупа им, те са осъдени да бъдат заедно и искат - не искат, да общуват.

В такава ситуация поставя героите си писателят и драматург Захари Карабашлиев в пиесата “Лисабон”. А те за първи път ще оживеят на българска сцена - в Младежкия театър “Николай Бинев”. Режисьор на спектакъла е Яна Титова. Точно този спектакъл е двоен повод за радост за нея - първата ѝ премиера като театрален режисьор и завръщане в Младежкия театър след 17 години.

Тя е добре позната с филмите “Доза щастие” и “Диада”, както и сериалите “Откраднат живот”, “Татковци”, “Лъжите в нас” и “Съни Бийч”. Но пътят ѝ започва като актриса от Младежкия театър, а през 2008 г. получава наградата “Аскеер” за изгряваща звезда за ролята си на Ирина в спектакъла “Три сестри”.

Спектакълът “Лисабон”, който сега Яна Титова режисира, е добре познат в чужбина. Първата му премиера е през 2011 г. в Ню Йорк на сцената на “Ла Мама” - дом на авангардния театър. Режисьор тогава е българинът Христо Христов, който от 20 години живее в Щатите. Захари Карабашлиев написал “Лисабон” през 2010 г. първо като 10-минутна пиеса - по поръчка на организаторите на фестивал, посветен на португалската столица. Те се обърнали към автори от цял свят за кратки драматургични текстове, в които да представят собствените си усещания и представи за Лисабон. Карабашлиев имал съмнения дали ще може да пише за място, където никога не е бил, но бързо създал 10-минутния текст. По собствените му думи не можел да спре - темата го погълнала и направил цяла пиеса. В нея са вплетени теми за свободата, идентичността и невъзможността за излизане от собствените ни затвори.

На българска сцена в актьорския състав влизат Георги Гоцин, Юлиян Петров, Теодор Ненов и Павел Емилов. Сценографията и костюмите са дело на Огняна Серафимова, а композиторът е Емилиян Гацов – Елби. Хореограф е Станислав Генадиев.

Премиерата е на 29 и 30 ноември на Камерна сцена.

 Яна Титова:  Срещата ми с проф. Азарян предопредели кариерата ми

- Как се случи това завръщане след 17 г. в Младежкия театър, г-жо Титова?

- Трябва да се върнем две години назад, защото този проект стартира от тогава. Захари Карабашлиев ми даде да прочета “Лисабон” и ме пита след това какво мисля за пиесата и дали бих искала да я поставя. Това за мен беше пълен шок, защото, честно казано, не си представях въобще да се завърна в театъра, преди той да ме провокира. Аз се влюбих в пиесата още с първия прочит и някак си, може би чисто инстинктивно, си казах: “Окей, мога да го направя”. Имам една такава черта, не знам дали е добра, или лоша - хвърлям се във води, които не знам колко са дълбоки, но може би, ако знам, никога не бих го направила.

Така беше и с “Доза щастие” - първия ми филм, и сега с първата пиеса, която поставям в театъра. 
Защото имам и друг опит като режисьор в театър, но то винаги е било с някакви мои текстове, текстове, които сме писали заедно, по-интерактивни представления, доста по-различни като изразни средства. И сега за първи път усещам силата на драматургията. Много е различно да работиш по чужд текст, особено когато е текст на приятел. Със Захари и съпругата му Вера станахме много близки семейни приятели последните години. Отговорността към него е огромна. Моментът, в който малко се поуспокоих, беше преди няколко дни, когато той дойде да гледа спектакъла.

За мен е абсолютно невероятно това завръщане в театъра, тази провокация, която тръгна от Захари, после Михаил Байков - директорът на театъра, припозна идеята като своя. Той даде шанс на един човек, който се е доказал като режисьор в друга сфера за мен означава много и съм благодарна. Може би никога нямаше да усетя да се завръща любовта ми към театъра, ако не бях тръгнала пак от Младежкия театър. Това е много специално място за мен и се радвам, че първата ми премиера е именно там и с текст на Захари, и с тези актьори, защото не мога да си представя това представление с други. 

Първоначално идеята ми е да вкарам актьори, които са толкова млади, понеже в текста не са упоменати годините на героите, но самите те носят една такава мъдрост за живота, която предполага по-зрели на възраст актьори, но аз от самото начало го видях по този начин. И Захари ми повярва в това и каза: "Каквото решиш". Той ми даде страхотна свобода, текстът дава  свобода, което и за актьорите означаваше свобода. И мисля, че те успяха да открият пътя към тези герои през свободата. 

- Какво разказва пиесата “Лисабон”?

- За свободата, за това на какво сме способни и че всичко зависи единствено изцяло от нас. Разказана по много комичен, забавен начин и с много хумор. И в случая с невероятна актьорска игра.

- Една от темите е за невъзможността да излезеш от собствения си затвор. Защо се получава при хората?

- Всичко идва от това как възприемаме обществения натиск, който дори не е видим или осезаем, но е абсолютно навсякъде около нас. И нормите, които понякога си налагаме, всъщност идват отвън. Винаги разчитаме някой друг да ни освободи, някой друг да направи първата крачка. Не. Нашата лична свобода зависи изцяло от нас.

- Кои бяха първите ви стъпки в театъра?

- Бях в четвърти курс, когато играехме вече дипломни представления и тогава, доколкото знам от Владимир Люцканов, в Младежкия театър търсили момиче, което да може да пее, защото правиха мюзикъли. Първото ми представление беше “Оливър!” - детски мюзикъл, а Тодор Колев беше в главната роля. Имах малка роля, но много си я харесвах. Беше вълнуващо да вляза в толкова мащабно представление. Веднага от НАТФИЗ дойдох тук и започнах репетиции. Бях близо до всички, актьори, на които се възхищавах. Имах репетиции с Койна Русева, Светослав Добрев. Беше нереално за мен.

 Започнах след това репетиции в "Три сестри" и това предопредели кариерата ми, защото срещата ми с проф. Крикор Азарян (режисьор на спектакъла “Три сестри”, с който Титова печели “Аскеер” - б.а.) беше една от най-знаковите в живота ми не само творчески, но и като идеали, ценности и отношение към изкуството. Всяка стъпка в професионално отношение е тръгнала от Младежкия театър. Животът ми нямаше да е същия, ако не беше Младежкият театър. 

Сега премиерата на “Лисабон” ми дава нов тласък в съвсем друга посока, която въобще не съм предполагала, че ще поема. 

От Захари научих, че трябва да почвам да казвам “да”. Предпочитам да приемам новите провокации, които идват в живота ми. Не се притеснявам да се проваля, тъй като това е част от пътя. Като малка го научих, когато започнах да се занимавам с режисура.  

- Това добър ли съвет ли е да казваме "да" на възможностите, които получаваме?

- Да. Ние няма как да знаем на какво сме способни,  докато не ги допуснем тези възможности да стават на реалност.  И предишният път, когато Захари ме провокира, беше с това да напиша книга. Той знаеше, че имам много повече от историята за Дида от "Диада". И тази провокация също отвори за мен един абсолютно нов свят.  Нещо, което аз никога нямаше да си позволя да направя, ако не беше той. Защото тогава открих тоталната свобода в това да пишеш.

- Какво се е променило за тези 17 години?

- Със сигурност много по-спокойно гледам на професията, с повече яснота. Като млад актьор е трудно да отсееш докъде спира егото ти и къде продължава талантът. Аз се сбогувах с това его, което вреди. Иначе то е добро нещо, когато го използваш по добър начин и когато можеш да оцениш собствения си труд по начин, по който това не афектира  отношението ти към другите.

Научих се да ценя много повече труда на другите, да им вярвам и да пусна контрола. Въпреки че режисьорът трябва да контролира, аз много обичам да давам свобода на хората около мен да упражняват професията си по възможно най-добрия начин.

 Захари ни даде неговата пиеса, но ни остави абсолютно свободно да го надградим по начина, който ние го виждаме.

Пиесата дава много възможности. В началото предизвикателството беше да намерим нашия ключ към пиесата. Актьорите са много смели и се гмурнаха в дълбокото  заедно с мен и беше страшно забавно.

- Какви са разликите между това да сте режисьор в киното  и в театъра?

- Много са разликите.  В киното цялата преподготовка, която аз имам, в театъра не може да се случи.  Защото в театъра всъщност всичко започва  с репетициите. Колкото да бях подготвена преди това  и с моята сценографка Огняна да сме измислили  концепцията за сценографията, актьорите са основен ключ в изграждането на спектакъла.

Други от Възход и падение

Глен Пауъл и Сидни Суини - новата звездна двойка? (Снимки)

Актьорът Глен Пауъл беше заснет с широка усмивка по време на вечеря в Ню Йорк. Това се случва, докато в медиите все повече се спекулира какво се случва в любовния му живот

Силви Вартан и Христо Стоичков с награда "БГ модна икона" за цялостен принос

Силви Вартан и Христо Стоичков са първите носители на наградата "БГ модна икона" за цялостен принос. Двамата знаменити българи ще получат приза за огромните им заслуги към световния имидж на България

Пост Малоун закри първия уикенд на фестивала "Коачела" в САЩ (Видео, снимки)

Рапърът Пост Малоун закри в неделя първия уикенд на фестивала "Коачела" в Индио, Калифорния, по време на който се изявиха звезди като Били Айлиш и Чарли Екс Си Екс, предаде АФП

Рапърът Плейбой Карти се завърна на челна позиция в класацията на "Билборд" за албуми

Рапърът Плейбой Карти се изкачи с една позиция нагоре до първото място в класацията на "Билборд" за албуми, съобщи сайтът на изданието. Изпълнителят си възвърна лидерството в чарта с 64 000

ЧРД на Венелина Гочева – майсторът на идеите и интелигентните каузи, които остават

В света днес - все по-шеметен и непредвидим - тя превърна платформата "24 часа" не просто в най-влиятелната медия, а и в сигурна котва сред тревожното море от фейкнюз и интриги

>