Фирма в София ще плаща за газ на посредник въпреки своя лиценз
Ръководството на софийското общинско дружество "Столичен автотранспорт" ЕАД, което постоянно получава заеми от общинския съвет заради лошото си финансово състояние, се готви да плаща на посредник за покупката на природен газ, въпреки че фирмата притежава лиценз да купува газ самостоятелно. Компанията е обявила обществена поръчка за доставката на 154 540 мегават/часа срещу 40 млн. лв. Газът ще се използва за отопление на гаража в „Малашевци" и за гориво за газовите автобуси от трите поделения на фирмата. Срокът на договора е 1 година или достигане на обявеното количество. Той ще влезе в сила в началото на 2025 г.
Доставките трябва да се осъществяват от газов хъб "Балкан", за което "Столичен автотранспорт" е готово да плаща добавка до 8 евро на мегават/час. Максималната сума, която посредникът може да получи, е 1,24 млн. евро. В същото време общинското дружество има платен и действащ лиценз да купува самостоятелно от същия този хъб. Прави впечатление още, че процедурата за избор на доставчик е обявена на 15 ноември, като на потенциалните кандидати са дадени само 10 дни да се подготвят и да внесат заявки за участие. Според хора от газовите среди предвиденият срок е твърде кратък, като се има предвид сериозното количество газ, което трябва да се достави, съобщава "Сега".
За обществената поръчка сигнализира общинският съветник Симеон Ставрев, който е от групата на ПП-ДБ-"Спаси София". Както е известно, през лятото начело на "Столичен автотранспорт" и на останалите ключови общински фирми без конкурси бяха поставени хора, за които гласуваха ГЕРБ, БСП, ИТН и общински съветници без партии. Те станаха известни като "икономическото мнозинство в София".
Вчера Ставрев постави темата за условията в конкурса на заседанието на транспортната комисия в общинския съвет, като попита защо автотранспортът купува основна суровина като природния газ през посредник и защо се дава толкова малко време за участие в конкурса. "В процедурата през м.г. са били канени юридически лица, които предлагат стоката на цени, по-ниски от пазарните. Най-ниската цена се предлага от "Булгаргаз" и възложителят може да прилага процедура на възлагане без предварителна покана за участие. По такава процедура получаваме газ и в момента. Към момента тази хипотеза не е приложима, тъй като цената на "Булгаргаз" не е най-ниска. "Столичен автотранспорт" има лиценз за търговия с газ, но няма капацитет да я изпълнява. На някои наши служители им липсват базови умения за работа с интернет, вие искате да търгуват на борсата. Нямам идея защо "Столичен автотранспорт" има тази лицензия. По отношение на срока, решението на възложителя има 10-дневен срок за обжалване. Офертата за покупка е обявена още миналия понеделник на борсата", отговори изпълнителният директор на "Столичен автотранспорт" Стилян Манолов.
"От отговора разбрах, че понеже служителите ви не могат да работят на компютър, ще дадете 2,5 млн. на посредник за доставката на газ. Защо не обучихте хора, за да спестите тези средства? Обществената поръчка е обявена преди 10 дни и приключва днес. След като ГЕРБ, БСП, ИТН и другите ви назначиха през юли, имахте достатъчно време да я подготвите и да определите разумен срок за участие, а да не я пришпорвате, все пак става дума за 40 млн.лв.", коментира Ставрев.
След изслушването на шефа на "Столичен автотранспорт" ресорната комисия в СОС гласува поредните заеми за същото дружество и за "Столичен електротранспорт". Те са на обща стойност близо 18 млн. лв и са за подобряване на условията на труд и за бонусите към заплатите на работещите. За "Столичен автотранспорт" се прие да бъдат отпуснати под формата на кредити около 9.2 млн. лева, колкото се дадоха и на "Столичен електротранспорт".
Парите трябва да дойдат от повишени спрямо очакваното постъпления от местни данъци, както и от неусвоени предвидени разходи за строително-ремонти дейности.
По 7.5 млн. лв са предвидени за подобряване на условията на труд. Предложението беше внесено от Ваня Григорова и Иван Таков от БСП, Андрей Зографски от ПП-ДБ, Екатерина Йорданова от ГЕРБ и Ася Тодорова от ИТН. Докладът беше приет с 12 гласа "за" и 2 "въздържал се".
Другите средства за транспортните дружества са предвидени за допълнителни средства към заплатите на работещите в столичния транспорт. Преди месец СОС отпусна други 11 млн. лв. на "Столичен автотранспорт" и 4 млн. лв. на "Столичен електротранспорт" за покриване на натрупани задължения към доставчици.