Инструкции за употреба на колега хейтър, критикар или критик
Първа точка е да промените собствената си нагласа
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
"О, тя ми е състудентка. Толкова тъпа беше, не знам как се е издигнала", казва колежката Петрова. После ви залива с пълноводен поток от думи - коя от коя по-неприятна, за жената, с която ще се срещнете по работа. Направо съжалявате, че сте попитали. Тя, Петрова си е такава - хейтърка.
Това вече е понятие в българския език и обозначава хората, които обичат да мразят всичко и всички. Според психолозите те не са примитивни, а достатъчно интелигентни, за да осъзнават собствените си недостатъци. Нахвърлят се върху другите, особено върху онези, у които съзират добро и успех, за да ги принизят до себе си.
Наистина трябва да съжалявате, че сте попитали хейтърката Петрова за онази жена, с която ще се срещате по работа. Може би ако дълго слушате колежката си и внимателно анализирате какво казва, ще успеете да си съставите някакво що-годе обективно мнение. Но не си заслужава да изтърпите такова обливане с негативизъм. Освен това рискувате все пак да се заразите от токсините, които бълва, и без да искате, да изпитвате известни предубеждения към онази "тъпа" жена.
Всъщност инструкцията за употреба на хейтър е кратка - старайте се да го избягвате. Когато се налага да работите с него, внимавайте да не се поддавате на влиянието му. Като го знаете какъв е, без много, ама много крайна необходимост не го питайте за мнението му нито за хора, нито за ситуации. Той не може да бъде обективен, защото е преизпълнен с лоши чувства. Вредата му винаги е по-голяма от ползата.
И изобщо не се впечатлявайте, когато усетите към себе си неговата омраза. Приемете я като докзателство, че имате качества и постигате неща, за които ви завижда. Заявете му директно "Твоето мнение не ме интересува".
Хейтър не бива да слушате за трети лица. Всеки път намирайте начин бързо да се измъкнете, защото иначе ще се чувствате като съучастници в нещо гадно. Тези хора са енергийни вампири - омаломощават, заливайки с омраза. Няма смисъл да се опитвате и да защитавате някого - на него омразата му е в кръвта.
Макар че разликата не е чак огромна, от друга порода е критикарят. От него можете да имате полза, като се научите да го употребявате правилно.
Без съмнение той също е от неприятните колеги. Но ако е добър професионалист - т.е. разбира от това, за което говори, си заслужава да слушате и да извлечете информация. Естествено, като внимателно анализирате казаното. Хората, склонни към критикарство, преувеличават, така че се постарайте да не се заразявате, а да направите собствена преценка.
Критикарят е негативно настроен, обича да намира и да изтъква недостатъци, но за разлика от хейтъра не е преизпълнен с омраза и може да бъде по-обективен.
За разлика от критика обаче той не е градивно настроен. Не се изказва с желание нещо да подобри, не мисли в тази посока. Иска просто да отрече. Но ако вие подходите практично, можете да се възползвате от склонността му.
Безспорно най-трудно е, когато критикарството му е насочено към вас. Тук на първо място в инструкцията за употреба е да обърнете гледната си точка.
Да речем, че колежката Георгиева си я знаете като критикарка. Но тя е добър професионалист. Участва в екипа и има интерес задачата, по която всички работите, да завърши с успех. Можете да я тествате предварително, преди да представите пред всички вашата част от работата или да направите предложение. Говорете с нея и търпеливо я изслушайте с мисълта, че тя ще изложи различна гледна точка. Вие се опитвате да научите нещо ново, да извлечете нещо ценно, за да обогатите и усъвършенствате онова, което вече работите или се готвите да предложите.
За да изпълните тази своя цел, на критикаря трябва да задавате въпроси. Помнете, че той не е конструктивен и не е градивен. За да бъде продуктивна комуникацията ви, е нужно да разберете дали и защо Георгиева има друга гледна точка. Това значи да покажете добронамерена любознателност. Кротко питайте "Как стигна до тази позиция", "Какво смяташ, че трябва да направим", "Какво конкретно предлагаш". Така създавате възможност Георгиева да се изкаже по същество.
Бъдете сигурни, че ще се изкаже - критикарите много обичат да бъдат слушани. А дали ще е по същество, предстои да прецените, без да губите нерви.
По този начин ще разберете дали наистина има друга гледна точка или просто критикува, както си обича. Ще я подтикнете и евентуално да подскаже друго решение.
Възможно е Георгиева да критикува необективно и тогава няма да извлечете полза. Но това не е загубено време. Първо, защото сте проверили своята работа още веднъж. Второ, защото знаете какво да очаквате - критикарката няма да се въздържи да говори пред шефа и останалите колеги. Вие обаче вече сте наясно какво да кажете, за да отхвърлите нейното и да аргументирате своето. И сте употребили правилно манията на Георгиева да критикарства.
Макар на теория да сте убедени, че колега критик е полезен, понеже посочва несъвършенства и иска да помогне за общия успех с разумни предложения, на практика обикновено се дразните. Човешко си е, никой не обича да го критикуват, та било и обективно.
Инструкцията за употреба гласи да си създадете нагласа за сътрудничество, не за конфронтация, за да извлечете максимална полза. Дори ако колегата не е добронамерен, а високомерен, ако прави забележки, за да блесне пред шефа, ще спечелите, като се покажете отворени да го чуете и да вземете полезното. Не се смятате за свръхкомпетентни, не се обиждате, не се инатите на вашето, готови сте да променяте.
Нататък с критика трябва да действате като с критикаря - да задавате въпроси. Любезно и по същество. За да научите защо мисли така и какво точно предлага. А ако няма аргументи и друго решение, сам ще падне в капана на отрицателството си.
Особено се пазете от реакция за конфронтация, ако разбирането на колегата ви в първия момент ви се стори погрешно. Липса на интелигентност е да го отхвърлите само защото не съвпада с вашето. Като добри професионалисти и екипни играчи покажете желание да изслушате. Дори да сте напълно сигурни, че критикът не е прав, пак се въоръжете с търпение. Тогава е още по-важно да не си изпуснете нервите и да се скарате. Оставете го да говори, за да стане ясно на всички колко лишена от съдържание е критиката.
Обикновено човек с мъка се сдържа, когато някой обезценява труда му. Но си обещайте, че точно така ще постъпите, защото само по този начин ще спечелите.
------- Технология за париране
От всяка критика могат да се извлекат поуки. За да стане това, трябва да приемете, че не е задължително този, който ви критикува, да иска да ви обиди или да ви нападне. Естествено е в екип от умни и добронамерени хора да има различни мнения и оценки. Колкото по-отворени сте да ги чуете и осмислите, толкова по-голям успех ще имате.
Психолозите твърдят, че има технология да прекратите критиката или да я обърнете в своя полза, започвайки продуктивен диалог.
Да...
Като чуете критиката, бързо се справете с емоциите си. Да преодолеете обидата и желанието да отвърнете бурно ще ви помогне осъзнаването, че и другият има право на собствено мнение.
Критикът очаква от вас отпор - това е инстинктивна реакция от нападнатия. Вие го изненадайте с изречение, което започва с "Да".
"Да" може да означава или да не означава съгласие.
Ако критиката е правилна, постарайте се да извлечете максимум информация, която ще ви помогне на практика да поправите евентуални пропуски.
Ако критиката не е правилна, пак кажете "Да" и със следващите изречения дайте да се разбере, че не приемате забележките.
Но...
Критиката, която чувате, не съвпада нито с фактите, нито с вашето мнение и намерение. След "но" спокойно обяснете своята гледна точка. Това значи да се мотивирате.
По този начин ще дадете възможност на критика по-добре да разбере ситуацията. А ще въздействате и на останалите, които са безпристрастни наблюдатели.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Тактики елегантно да възразявате на шефа
Синдромът на изгубената възможност или какво става, като ви е страх от шефа
Я внимавай! Как успешно да използвате различните видове концентрация
Малки разлики в думите, с които се заявявате като компетентни професионалисти
Типове колеги, на които не може да разчитате да пазят тайна
Печелите или губите с шеф, който е слуга на подчинените си
Как високият коефициент на позитивност води към успех
Трик да се учите от грешките си, без да страда егото ви
Как да работите с невъзпитан колега
Техники да излезете от армията на „компетентните тихи" и безстрашно да се саморекламирате
Тактики за умно измъкване, като не можете или не искате да отговорите
Перфекционизмът е път към неуспех. Колко да се стараете, за да не се престаравате
Щом на шефа не му пука за личния ви живот, с него не ви чака и успех в работата