Важни правила, за да не ни лъжат с намаленията
Огромни намаления на цените, достигащи дори до 90%, всякаква домакинска техника, дрехи, обувки и какво ли още не за стотинки - тези реклами ни заливат през последните дни. Причината е в т.нар. черен петък - времето в годината на големи отстъпки при пазаруване.
Кампанията традиционно се провежда в края на ноември, но напоследък все повече се удължава и продължава по цяла седмица, че и повече. Но се оказва, че търговци използват редица трикове и вместо да дадат реални намаления, продават на високи цени. Ако се спазват няколко правила при пазаруване, може да се елиминират голяма част от капаните, посочват от Комисията за защита на потребителите.
Един от основните приницип е
покупките да се планират
предварително
Добре е да се направи списък със стоките и да се следят цените им предварително. Така ще е ясно дали наистина има намаление при обявяването на черния петък. Импулсивни покупки само заради обявени отстъпки невинаги водят до спестяване на пари, посочват от комисията. И допълват, че трябва да се купуват стоки, от които имаме нужда, а не заради обявеното намаление.
Друга защита от фалшиви оферти е сравняването на цените на едни и същи продукти. Ако се установи, че някой магазин или сайт ги предлага много по-евтино от останалите, това трябва да е сигнал за евентуална измама. Друго важно правило е да се четат условията на промоциите и дали офертите важат за определено време, или до изчерпване на наличностите, за кои артикули важат отстъпките, необходимо ли е да се въвежда промокод и т.н.
Председателката на КЗП Мария Филипова е категорична, че пазаруването във физическите магазини не ни предпазва автоматично от разочарования, а при онлайн покупки трябва да се действа предпазливо. (Какво каза още Филипова - виж в интервюто.)
Хората трябва да
проверяват сайтовете,
от които са решили да купят стоки, преди да въведат лична информация или данни за банковата си карта. Все повече ставали случаите на жалбит от измамени потребители, закупили стока от сайтове, имитиращи известни брандове. И дават примери за такива - geoxbulgaria.com, nikebulgaria.com, assicsbulgaria.com, lacostebg.com и др. Тяхната поддръжка идвала от сървъри извън ЕС и измамниците не можело да бъдат установени.
Важно условие е да се прави и проверка дали има достатъчна наличност на продукта. Търговци обявявали намаление на търсена стока, тя се изчерпвала бързо, а след това потребителите били подканяни да купят нещо друго.
От комисията посочват още, че увеличените поръчки заради намаленията натоварват и куриерските фирми. Поради това
са възможни забавяния на
доставките
понякога с до 2-3 седмици. Пазаруването във физически магазини пък може ди ни сблъска с опашки и чакане.
Комисията за защита на потребителите вече е започнала проверки на онлайн и физически магазини за техника, облекла, обувки, кожени изделия, детски и спортни стоки и др. Следят се основно обявените цени, за да се пресекат опитите търговци да ги вдигат, а след това да обявяват уж драстични намаления.
От комисията призовават търговците да спазват изискванията и при обявяване на намаления да посочват конкретни стоки и услуги, условията и срокът, при които те важат. На етикетите трябва да са изписани старата и новата цена и процент на намалението.
Мария Филипова, председател на КЗП:
Поне месец цената не трябва да е променяна, за да се обяви отстъпка
Призиви, че остават само 2 бройки или 1 час до изтичане на промоцията, действат психологически и не трябва да се поддаваме
- За какво трябва да внимават най-вече потребителите, когато пазаруват при кампании с обявени намаления, г-жо Филипова?
- На първо място, да внимават за фалшиви намаления. Стартирали сме проверки дали се предлагат такива още от началото на ноември както във физическите търговски обекти, така и в онлайн пространството.
Реално намаление има тогава, когато цената не е променяна 30 дни. Съществуват практики, в които търговците предварително завишават цените няколко седмици преди така наречения черен петък, след което ги свалят в обявения ден за отстъпки и така се стига до фалшиви намаления.
- Какви други чести нарушения има от страна на търговците по време на кампанията?
- Има подвеждащи практики с предлагане на нереално ниски цени или за лимитирани бройки и призиви от типа “остава 1 час до изтичане на промоцията”. Това психологически влияе на всеки един от нас като потребител и ни кара да вземаме импулсивни решения. Поради това искам да се обърна към хората да не купуват под влияние на емоции, а да вземат разумни решения.
- Онлайн пазаруването или покупките във физически магазин носят по-голям риск от измами?
- Еднаква е вероятността да се прояви недобросъвестност. В онлайн пространството се крият други рискове, които не засягат толкова черния петък. Потребителите трябва да следят от кой търговец пазаруват и има ли информация за него и канал за комуникация - онлайн приложения за връзка не дават надеждна информация, трябва да се проверява например в Търговския регистър, който е публичен.
Ако не сте проверили дали е надежден търговецът, не можете да върнете стоката, а вече сте платили. Това е разликата между двете, но по отношение на намаленията рискът е еднакъв.
Има и много сайтове, които подменят URL адреса си, например добавят към известни марки няколко букви. Това е индикация, че тям не се предлага оригинален продукт. В онлайн пространството повече опасности се крият по отношение на качеството, описват се с едни характеристики, а се оказват съвсем различни.
- Кой сегмент от пазара е най-рисков - техника, облекла или друго?
- Няма такова съотношение, проверката ни обхваща всички сегменти на пазара и не сме открили тенденция за нарушения повече при един или друг вид стока. Клиентите трябва да бъдат внимателни, независимо дали купуват дрехи, козметика, техника, аксесоари.
- Кои са основните правила, които търговците трябва да спазват в кампаниите си?
- Да обявяват коректно всички подробности за предлаганите намаления. Комисията за защита на потребителите е една крачка напред и следи във физически магазини и сайтове за недобросъвестно поведение. Има търговци, които си спазват правилата. А тези, които ги нарушават, са санкционирани.
- Какви са санкциите?
- Те са от 10 000 до 50 000 лева в зависимост от нарушението.