Работим година за най-евтината нова кола, за 5 г. масовите бензинови поскъпнаха двойно
Причината са допълнителни екостандарти, които влизат в сила от 2026 г.
През 2025-а моделите с двигатели с вътрешно горене ще струват с поне 3000 лева отгоре
За 5 години цените дори на най-масовите нови автомобили се увеличиха почти два пъти. А догодина очакванията са при бензиновите и дизеловите коли да се вдигнат с още поне 10 процента - около 3000 лева. Така на практика цените им ще се доближат максимално до електрическите модели.
Причината е в новите екологични стандарти, които влизат в сила в началото на 2026-а в страните от Европейския съюз.
Производителите ще са принудени да сглобяват
повече електрически коли,
защото за всеки надвишен грам спрямо средните норми за въглероден диоксид на пласиран автомобил ще се плаща солено. Глобите могат да достигнат милиарди евро.
За да се продават тези автомобили обаче, компаниите няма да намалят драстично цените на колите на ток, а ще вдигнат плавно, но сигурно цените на тези с бензинови и дизелови двигатели. По този начин клиентът няма да има голям избор и се предполага, че ще започне да купува повече електромобили.
Например Skoda вече пусна на пазара по-достъпен електрически кросоувър на цената на автомобил от същия клас с двигател с вътрешно горене. Новата електрическа шкода тръгва от 33 900 евро.
За почти същите пари може да се вземе и
сходният като параметри и в един клас модел с
бензинов или дизелов двигател
В момента цените са от 56 хил. до 72 хил. лева, ако няма промоции и отстъпки.
Емблематичен модел на Volkswagen в осмото си поколение е с базова цена в момента у нас от 51 077 лева. Само преди 4 години се предлагаше с 10 хиляди лева по-малко. Електрическият му еквивалент тръгва от 77 хил. лева. Специалисти предвиждат, че този с двигател с вътрешно горене през следващите месеци ще “дръпне” с още 4-5 хиляди лева за сметка на електромобила, който се очаква да поевтинее с горе-долу толкова.
Най-евтиното ново возило на
българския пазар
се предлага от Dacia и струва поне 28 хиляди лева. Само преди 5 години този модел на румънската марка се продаваше за два пъти по-ниска цена. Интересното е, че според статистиката и средната заплата в България се е вдигнала два пъти за същия период.
През второто тримесечие на 2024 г. средното възнаграждение за страната e 2296 лв., което е повишение със 17,3 на сто на годишна база. През първото тримесечие на 2019 г. средната месечна работна заплата е била 1208 лв.
Излиза, че българинът трябва да работи за базовата версия на модела на Dacia в продължение на 12,1 месеца, т.е, цяла година.
Преди 5 г. цената на тръгваше от 14 290 лева, което при тогавашните заплати означава, че за тази кола са отивали 11,8 месеца работа. Така излиза, че поскъпването на колите в сравнение с преди 5 г. е компенсирало скока на доходите.
Интересно е да съпоставим
каква е била ситуацията с покупката на най
масовите коли преди 50 г.
- в разгара на развития социализъм. “Москвич 2140” е струвал около 6000 лв., а средната годишна заплата е била 1704 лева, или 142 лева на месец. За един нов москвич е трябвало да се работи 42,2 месеца, или 3 години и половина. Тогава обаче всеки желаещ да си купи нов автомобил внасяше депозит от 1500 лв. и чакаше да му дойде редът - средно след около 7-8 години.
Според статистически данни на института за изследване на автомобилния пазар DAT в Германия през 1974 г. нова кола е струвала около 5320 евро, а средният годишен доход във Федерална Република Германия (ФРГ) е бил 13 928 евро. Западногерманецът е трябвало да работи 4,6 месеца за нов автомобил преди 50 години. 20 години по-късно месеците вече са 7,4. Тази цифра остава стабилна до 2019 г., но след това отново се увеличава.
Преди 5 г. в България се предлагаха десетина нови модела с базова цена под 20 хил. лева. Можеха да се намерят такива модели на Fiat, Kia, Opel, Dacia и други, и то за коли на склад.
Сега на пръстите на едната ръка се броят тези, които са под 40 хил. лева. През 2019-а например имаше модел със стартова цена 14 290 лева, като тази версия бе без климатик, но всички основни електронни системи за сигурност, въздушни възглавници, асистент за потегляне по наклон, датчик за налягането в гумите и LED дневни светлини.
Сега автомобил от тази марка струва минимум 27 790 лева, или двойно повече само за 5 години. В базовата си версия колата отново е без климатик (той влиза в по-високото оборудване с 2000 лева отгоре), но с много повече асистенти.
Правилата за съвременните коли
налагат куп системи за
безопасност
като ESP, ABS, система за аварийно спиране, E-Call спешно повикване, фарове за мъгла, Android Auto и Apple CarPlay, свързани услуги.
Има добавени управление от волана, екорежим на шофиране, предупреждение за сънливост и внимание на водача, електронна система за подпомагане на потеглянето по наклон, за следене на налягането в гумите, разпознаване на пътни знаци и др. Те са наложени задължително в новите поколения автомобили и са една от основните причини за драстичното повишение на цените.
Търсят се повече на възраст до 5 г.
въпреки високите цени
Вносът на над 10-годишни возила обаче доминира
Интересна тенденция се наблюдава на българския автомобилен пазар през последните 5 години. Оказва се, че у нас се регистрират два пъти повече почти нови автомобили на възраст от 6 месеца до 5 години спрямо времето преди пандемията. (Виж инфографиката)
Този голям интерес остава, въпреки че цените на масовите модели сега са почти същите като тези преди 5 години, когато са били нови. Например най-евтината обява на пазара на употребявани автомобили у нас на модел на Dacia с еднолитров бензинов мотор е само с 2000 лева по-малко, отколкото е струвала като чисто нова. Сходна е и ситуацията с малки коли на Kia и Opel. Като нови те са стрували с 3,4 хил. лева певече, отколкото се предлагат сега втора ръка.
Според МВР към 1 ноември 2024 г. у нас има 36 897 новорегистрирани леки автомобила на възраст до 6 месеца и 6218 лекотоварни 7-местни, включително джипове. През миналата година за 10-те месеца са купени 31 710 нови коли и 4778 лекотоварни и 7-местни. Преди 5 години леките автомобили например за същия период са били 30 006.
На възраст от половин до 5 години продадените леки коли са 19 000 до края на октомври. През 2023-а бяха 14 813, а преди 5 години - едва 9732.
И все пак по-старите возила са предпочитани за покупка заради сравнително ниските цени. Над 10-годишните леки коли нов внос за десетте месеца на годината са 135 168, докато през 2023-а са били 120 724. Статистиката показва, че преди 5 години леките коли над 10-годишна възраст за същия период са били повече - 139 866.