Световна Албена Павлова превръща войната в шоу
Брехт на сцената на Сатиричния театър, режисиран от Стоян Радев без теоретични скучнотии
Световна Албена Павлова извиси представлението на “Майка Кураж и нейните деца” в Сатирата до престижното място на театралната карта на столицата. А май и на цялата страна.
Режисьорът Стоян Радев е отхвърлил теоретичните скучнотии около името на Бертолд Брехт, които обикновено отказват театралите да се занимават с именития немски автор. Не го интересуват нито принципите на епическия театър и отчуждението, с които свързват теорията и практиката на Брехт, нито прокламираната от него
необходимост от просвещение на публиката
в механизмите на историята. Щом животът може да е шоу, защо не и войната да е шоу? И военните сцени, през които преминава Майка Кураж, се превръщат в комични екшъни, където тя бие войници и офицери (Борислав Захариев, Симеон Гълъбов, Мартин Желанков, Асен Мутафчиев, Сотир Мелев, Пламен Великов) и командори близките си Готвач (Димитър Баненкин) и Свещеник (Иван Панев).
Стоян Радев превръща текста на Брехт в шоу, където властва Майка Кураж на Албена Павлова. Тя е в центъра на събитията, неуморим диригент на ставащото, неотстъпчива в целта си да оцелява за сметка на войната, продавайки своите стоки, енергична и борбена в защитата на семейството си, изобретателна в бойните схватки с противниците си, оптимистична за предстоящото. Бои се единствено да не приключи войната и да дойде мирът. Разигравайки този парадокс, актрисата е във всяка минута на сцената, коментираща и противодействаща, подиграваща се и непримиряваща се.
Текстът на тази пиеса е бил поставян като пацифистко осъждане
на войната и най-често е бил свързван с бастиона на Брехт, театър “Берлинер Ансамбъл”, където знаменитата Хелена Вайгел е играла в ролята на Майка Кураж. Покланям се до земята на това прочуто минало, но адски ми харесва идеята на Стоян Радев да го превърне в шоу. А изпълнението на Албена Павлова е достойно за възторзи и хвалебствия. Понеже Майка Кураж осъществява своята търговия в несекващи срещи с военни и селяни, трябва да отдадем дължимото на участието на неуморимия в няколкото смешни роли Борислав Захариев (Първи и Втори фелдфебел, Командир, Офицер), на пускащия корени в трупата Асен Мутафчиев (Войник), на Симеон Гълъбов (Полковник, Агент за набиране на войници, Писар), на Мартин Желанков (Оръжейник, Млад войник, Конвой) и на Пламен Великов (Войник). Тази многотия от фигури се разрежда благодарение на силното комично участие на Иван Панев (Свещеник) и Димитър Баненкин (Готвач), доминирани от Майка Кураж в сцени на подигравки и дори физическо наказание.
Необходимо е да изброим всички тези актьори, защото всичките са разиграни в находчиви, добре изпълнени екшъни по пътя на Майка Кураж през войната. Няма как търговката да не плати за своята
обсебеност от алчността и абсурда да прославя войната
И Майка Кураж губи и трите си деца. Забележително сред тях е участието на Никол Георгиева в ролята на нямата Катрин, венец на която е сцената с биенето на барабана с риск за живота, за да предупреди населението за опасността от нападение.
Калин Сърменов внася гласа си в специално участие, за да опише какво става в хода на историята. А сценографът Никола Тороманов измисля търкалящото се огромно колело на “екипажа” на Майка Кураж през сцената на Сатирата и през историята на сблъсъка на една жена с превратностите на живота.