Корейската козметика - ефективна грижа за лицето или маркетингов трик?
Съществуват известни различия в кожата на азиатците и европейците, които е възможно да повлияят на ефекта от продуктите
През последните няколко години корейската козметика безапелационно отвя всички свои конкуренти в индустрията. Кремове от слуз на охлюв, серуми от пчелна отрова и сложни многостепенни рутини - изглежда, сякаш всяка жена наоколо полудя по това. По последни данни световният пазар на корейски козметични продукти се оценява на приблизително 12,54 млрд. щатски долара. Прогнозата е да се удвои до 2032 г., достигайки внушителните 25,98 млрд. Растежът се дължи основно на нарастващото глобално влияние на азиатската култура. Но струва ли си цялата тази истерия, или ползите са леко надценени и интересът ще отшуми така, както възникна?
Южнокорейците и грижата за кожата имат столетна история, основаваща се на философията, че в красиво тяло живее красива душа. Още по време на династията Чосон, през 1392 г., започват да се правят домашни пудри от смлян ориз и просо, руж от шафран и почистващи продукти за лице от зелен фасул. Периодът е известен с акцента си върху красотата и ритуалите за кожа, които били приоритет за всеки - независимо от статус, пол и финансово положение. Това остава дълбоко вкоренено в корейската култура до наши дни. Днес хаштагът #KoreanSkincare (корейска грижа за кожата - б.а.) има близо 5 млрд. търсения в платформата TikTok. Няколко са основните характеристики, които отличават този тренд и го правят толкова привлекателен за масовия потребител.
Известно е, че за направата на корейска козметика се използват натурални съставки като зелен чай, азиатска центела, пчелно млечице и ферментирали екстракти. Това не оставя безразлични всички онези, които стоят далеч от химичните съставки в грижата за кожата. Почистването на лицето е двуфазно. Рутината е многостепенна, понякога състояща се от 10 и повече стъпки. Продуктите се наслояват. Слънцезащитата е на пиедестал. Несъмнено е важна, но корейците я издигат на съвсем друго ниво. Иновацията също е характерна. Разработват се нови продукти по-бързо, отколкото при западните конкуренти. Всичко това има за цел постигане на отличителната за азиатците glass skin (стъклена кожа - от англ.). Термин, който се отнася до визия, станала много популярна в социалните мрежи - гладко лице с блясък като стъкло, без видими пори и несъвършенства. Всеки фен на корейската козметика се стреми към това.
Може ли наистина двуфазното почистване да доведе до такъв резултат? Първа стъпка при него е продукт във вид на олио, който премахва мазните замърсявания от лицето - като грим и слънцезащита. С втори продукт, този път на водна основа, се премахва останалото. Така получавате идеално чиста кожа, преди да продължите към основната част на рутината си. Има обаче риск двуфазното почистване да остави кожата по-дехидратирана, отколкото трябва. За това открито говори популярен ютюбър и дерматолог на име д-р Усама Сайед, чието видео добива изключително голяма популярност в световен мащаб. “За някои хора двуфазното почистване е чудесен начин да премахнат прекомерното омазняване, но това съвсем не означава, че е добро за всеки. Има типове кожа, при които е напълно достатъчен един продукт и памучни тампони”, казва той, като допълва, че не е невъзможно двукомпонентното измиване да лиши лицето от абсолютно всички естествени масла, наречени себум. Те съдържат важни липиди като сквален, свободни мастни киселини, восъчни естери и холестерол, които поддържат бариерната функция на кожата.
Специалистът коментира и така популярната многостепенна рутина, която е обект на доста полемики. В общия случай тя също включва двуфазно почистване, като продължава с ексфолиране, тонер, есенция, серум, шийт маска, околоочен крем, овлажнител и слънцезащита или нощен крем в зависимост в коя част на деня сте. “Тонерът е ненужен за повечето хора. Серум, есенция, а след това овлажнител е лудост. И кой има време за шийт маска всеки ден?”, казва д-р Сайед. Има теория, че тази практика е движена от маркетинг стратегия, а не от ефективност. И наистина няма никакви научни доказателства за ползите от нея. Затова скептиците я разглеждат като трик за продажба на повече артикули и уверено твърдят, че индустрията подхранва мантрата, за да печели от потребителската свръхконсумация.
Продуктите със сигурност не са вредни сами по себе си, но наслояването им не е подкрепено от конкретни факти за по-добър резултат. Не бива да се пренебрегва и рискът по-чувствителната и тънка кожа да не реагира толкова добре на тази практика. Точно затова се намират все повече поддръжници на нашумяващата напоследък минималистична грижа, при която се ползва най-основното. Това не отрича ефекта при всички онези, които отбелязват забележителна промяна от момента, в който са започнали да използват корейска козметика. Интернет е пълен със снимки на реални хора, споделящи лицето си преди и след. И резултатите не могат да бъдат отречени. Ето защо в подобни дискусии винаги присъства елементът на субективния опит.
В името на обективността обаче няма как да пропуснем един неоспорим факт. Съществуват известни различия в кожата на азиатците и европейците, които е възможно да повлияят на ефекта. Азиатската обикновено е по-плътна и склонна към омазняване от нашата.
Съдържа повече колаген и това е една от причините, поради които признаците на стареене се появяват по-бавно, с по-малко и по-късно формиращи се фини линии и бръчки. Ние, европейците, от друга страна, сме с по-тънка кожа, което ни прави податливи на преждевременно стареене. При корейците има и по-високо съдържание на меланин, който осигурява допълнителна защита срещу UV увреждане, а това спомага за забавяне на видимото стареене. Европейците сме по-светли и основните проблеми са зачервяване и чувствителност към слънце. Нашата кожа е по-предразположена към сухота, особено в студените месеци. А това може да изисква различен подход при грижата.
Корейската козметика е разработена основно за тамошните нужди и климат, което означава активни съставки, насочени към проблеми като пигментация и акне.
Въпреки това продуктите могат да бъдат ефективни и за други раси, особено за хора с комбинирана или мазна кожа. Естествените вещества като зелен чай, женшен и алое вера действат успокояващо и антиоксидантно, което е полезно и универсално. Формулите, насочени към хидратиране и възстановяване на кожната бариера, са ползотворни за всеки тип кожа.
Струва си да разгледаме и още една мантра за корейската козметика, а именно нейната достъпност. Тя се рекламира успешно като високо качество на ниска цена. Но това не е съвсем вярно. Или поне не към днешна дата, когато се срещат и много скъпи продукти. В началото, докато още не бе толкова популярна у нас, се внасяха по-бюджетни варианти, за да се проучи потребителското настроение. След засиления интерес вече има значително повече предложения от по-високия клас, които не само че не отстъпват по цена на конкуренти с друг произход, но и надвишават стойността им. За да се снабдите с всички компоненти от една многостепенна рутина, ще е необходимо да отделите немалко финанси.
Въпреки това корейската козметика има своите големи плюсове. Най-големият от тях е холистичният подход към кожата. Не е без значение също, че поставя силен акцент върху подхранването и превенцията, а не толкова върху лечението на вече възникнали проблеми. Което възпитава в мнозина млади жени навици, насърчаващи навременната грижа.
Границата обаче е тънка и не бива да се преминава, тъй като индустрията се фокусира върху безупречната, порцеланова кожа, което невинаги е реалистично, нито пък необходимо. Някои може да се почувстват притиснати от недостижимите стандарти за красота на изящните корейки в инстаграм, което да доведе до прекомерна употреба на продукти, обещаващи екстремни резултати като “стъклена кожа”.
Ако очаквате перфектна, подобна на фотошоп визия, може би ще се разочаровате. Това, което виждаме в социалните мрежи, често е силно преувеличено, с филтри и обикновено лежи на основа от естетични намеси. Хубавата кожа е процес, който започва от вътре навън. И това не означава, че корейската козметика е безполезна, дори напротив. Тя може да бъде чудесен избор, стига да намерите правилната формула за себе си, която да работи добре като допълваща грижа във вашия случай. За нея обаче няма категорични доказателства, че е по-ефективна от френската, немската или израелската например, които са с дългогодишни традиции в качеството и не ѝ отстъпват по нищо.
Каквато и рутина да изберете, от първостепенно значение са здравословното хранене и приемът на достатъчно вода. Основополагащи са генът, стресовите фактори, а също и хормоналният баланс в организма. Каквито и шумно рекламирани серуми да закупите, те биха били безпредметни при наличието на навици като излагане на слънце без защита, тютюнопушене и чест прием на алкохол. Ето защо няма магическа козметика, която да ви даде гарантиран резултат. Сигурно е само, че производството на колаген започва да намалява постепенно след 25-годишна възраст. Въпреки това не е добра идея отрано да учите кожата да свиква с много и тежки съставки, защото с течение на времето те няма да имат същия задоволителен резултат. Ненужно е младо момиче да използва 10 продукта наведнъж.
Всичко, което трябва на една все още незряла кожа, е добро почистване и хидратация. Не е необходимо и след 40-те. Няколко, но качествени продукта са достатъчни. Такива са и тенденциите за бъдещето, в което фокусът леко се отмества от сложната азиатска рутина.
Изкуствен интелект е бъдещето в грижата за кожата
През 2025 г. минималистичната грижа ще продължи да увеличава своята популярност. На преден план ще се появят и нови технологии, съставки и философии за красота. С навлизането на изкуствения интелект рутината ще става все по-индивидуална. Чрез роботизирани платформи потребителите ще могат да получават точни анализи на състоянието на кожата си и да избират продукти, съобразени с конкретните им нужди. В бъдеще се очаква изкуственият интелект да предлага решения за специфични дерматологични проблеми, базирани на ежедневен мониторинг и анализ на фактори като влага, пигментация и чувствителност.
Грижата за лицето ще става също така все по-универсална, с акцент върху продукти, които са подходящи както за мъже, така и за жени. Те ще предлагат функционалност и ефикасност без стереотипни аромати или опаковки, с фокус върху съставки и формули, които работят еднакво добре за всички. Екзозомите (малки мехурчета, които се освобождават от различни клетки в тялото и играят роля в междуклетъчната комуникация - б.а.) също ще се използват все повече заради своите възстановителни свойства, подпомагащи обновяването на кожните клетки и стимулирането на колаген. Друга съставка, която ще набере популярност, е ектоинът - естествена молекула, която предпазва дермата от стресови фактори като UV радиация, замърсяване и дехидратация. Той е силно хидратиращ и противовъзпалителен и ще бъде ключов в продуктите за защита на лицето от околната среда и за поддържане на неговия баланс.
Здравата и сияйна кожа е процес, който изисква търпение, разбиране на нуждите и не на последно място - удоволствие от грижата за себе си. Трендовете са временни, но философията, която ще изградим, е вечна. Важно е да ни насърчава към постоянство и уважение към състоянието на лицето ни. Само тогава ще получим резултати, които със сигурност не зависят от държавата производител, изписана върху етикета на опаковката.