Още 33-ма контрольори ще следят редовни ли са автобусите в Пловдив
Пътници продължават да се оплакват от лош превоз, а в събота и неделя рейсовете били като Халеевата комета
Допълнителни контрольори, които да следят за спазване на разписанията от градските автобуси, назначава общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" в Пловдив. Сега за редовността на рейсовете следят 28души. Плановете са да бъдат назначени още 33-ма през следващата година и така да станат общо 61 инспектори.
"Засилваме наблюденията не само с GPS, но и с хора", обяви пред "24 часа" директорът Георги Стоилов.
Пловдив е единственият град у нас, където общественият транспорт е в частни ръце от 2007 година. Но в последните години пътниците непрекъснато се оплакват от нередовни автобуси. Общината се принуди да прекрати договорите с двама от неизрядните оператори.
И от днес, 11 ноември, още шест линии ще обслужва превозвачът Петко Ангелов, след като градската управа отне четири от тях - 7,15,18 и 222 от "Автотранс 2000" и две - 29 и 99 от "Хеброс бус" за неспазване на разписанията.
Така на плещите на Ангелов се стоварват общо 26 от всички 29 линии в Пловдив.
Единият от санкционираните - Димитър Чолаков от "Автотранс 2000" е категоричен, че ще продължи да обслужва отнетите му линии. Ако изпълни намерението си, има вероятност пловдивчани да наблюдават невиждано чудо - по част от маршрутите да се движат дублиращи рейсове – неговите, и на Ангелов.
"Чолаков няма правно основание да пуска свои автобуси по отнетите му линии. Ако го направи, ще търпи санкции", предупреди шефът на "Организация и контрол на транспорта" Стоилов.
Потърпевши от неразбориите около превозвачите от години са самите пътници. Мнозина са категорични, че вторият град у нас е с много лош транспорт. Част от рейсовете се движат през големи интервали, а хората висят по спирките. В събота и неделя е почти невъзможно да се разчита на обществен транспорт, а точно тогава мнозина имат нужда да си напазаруват и да се приберат вкъщи. Някои се шегуват, че градските автобуси в почивните и празничните дни са като Халеевата комета - появяват се много рядко.
Но проблеми има и в делнични дни.
"Живея на центъра. Пътувам често по линиите 9,10 и 44. Не са редовни. Виждала съм пияни кондукторки, говорят мръсотии и се псуват. Чакала съм рейс над 40 минути. Отношението не е добро. Някои шофьори пушат в автобусите, отнасят се арогантно с пътници", казва 71-годишната бивша учителка Мика Младенова, докато чака автобус на спирката до Понеделник пазар.
По думите й в София транспортът е съвсем друг. "Дъщеря ми живее в столицата. Разписанията се спазват, можеш да си предвидиш и часа на излизане. В Пловдив е невероятна работа, магия е, ако успееш да хванеш рейс", допълва Младенова.
Фармацевтката Мария Велкова, която държи аптека в центъра на града, всеки ден пътува от район "Тракия", където живее.
"Електронните табла не дават вярна информация. Има редовни автобуси, но има и нередовни. Говорих с кондукторка от линия 99. Тя ми сподели, че вместо 5-6 коли, вървят три. И оттам се получава чакането. На моята спирка на Форума вървят 12 автобуса. По-редовни са малките рейсове - 25, 93, дето ходят до селата. Много е шарена историята", казва аптекарката.
От градската управа са категорични, че ще държат разписанията да се изпълняват. А кметът Костадин Димитров предупреди, че при нарушения ще има санкции.
Превозвачът Петко Ангелов: Как да е редовен транспортът при билетче от 1 лев и толкова малка субсидия?
При 4000 лв. заплата за шофьор и пак няма, повечето са над 60+, ако се наложи, ще взема индийци, категоричен е той
- Г-н Ангелов, можете ли да обещаете на пловдивчани редовен транспорт, след като реално вие поемате почти изцяло тази услуга без три линии?
- Първите една-две седмици е възможно да има сътресения. Но каквото е дадено по разписание, ще се изпълнява. В момента правим организация. Разполагаме с нужните превозни средства, които да покрият линиите. Подсигурени са и шофьори.
- В събота и неделя ще има ли редовни автобуси?
- Ще се изпълняват разписанията. В двата почивни дни интервалите са по-големи. Но ще се спазват.
- Вземате ли шофьори от трети страни?
- Засега не. Но ако има нужда, ще наема. Могат да се потърсят от Дубай, там карат индийци и им плащат 600 евро. Ако дойдат в Пловдив, ще вземат 4000 лева. Толкова получават шофьорите при мен. Легендите, че са на минимални заплати, не е вярва. Средната възраст на водачите е над 60 години, няма млади кадри.
- На каква възраст са автобусите ви?
- Най-новите са произведени 2022 г. и са с екологични двигатели евро 6. Най-старите са от 2013 г. Смея да твърдят, че автопаркът е добър.
- А ще ползвате ли така наречените "щъркели" (маломерни и високи рейсчета – б. а.), от които пътниците негодуват?
- От тях имаме 10 броя, които стоят като резерва. Ако се развали автобус да можем да го заменим. Там, където пътникопотокът е малък, пускаме маломерни рейсове.
- Защо Пловдив така закъса с транспорта?
- Защото общината отделя много малко пари за него. От 15 години билетчето е 1 лев, а трябва да е 1,50 лева. Липсата на средства води до фалит транспортните фирми. Субсидията, която общината отделя, е 9 милиона лева на година. Нужни са поне още 3 млн. лева, за да се покрият разходите за преференциалните карти на ученици и пенсионери. С 1 лев какво можеш да си купиш? Плащат ни по 2,40 лева на километър пробег, в София той е 5 лв. с ДДС. Иска се нещо, а без пари няма как да стане.
- Откога пловдивчани могат да усетят по-добра транспортна услуга?
- Поел съм ангажимент, ще го изпълня. Но трябва да се вдигне или билетът, или субсидията. Работата за шофьорите става все по-трудна. Градът е запушен от ремонти. Как да се спазва разписание? Няма дори бус ленти.