Проф. Цоков: Образованието е ключът към бъдещето

08.11.2024 11:51
Проф. Галин Цоков

Съвременното образование следва да развива критичното и творческото мислене, креативността и уменията на учениците. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на конференцията „Уменията за иновации в образованието".

„Образованието е ключът към бъдещето. От това как го използваме - доколко внимание, професионализъм и любов влагаме в него, зависи какво ще бъде бъдещето ни, това на България и на света", подчерта проф. Цоков, цитиран от пресцентъра на МОН. По думите му „Образование 5.0" се разви след пандемията като отговор на технологичните промени. „Това е може би най-холистичното образование, защото съчетава в себе си възможностите за използването на изкуствения интелект, смарт технологиите, добавената и виртуалната реалност с развитието на човешките умения, със социалните и емоционалните умения на децата", допълни той.

Проф. Цоков благодари на организаторите на конференцията, защото поставят на дискусия изключително важни акценти от съвременно образование. „Тази среща ще ни даде отговори доколко е развито нашето образование по основните направления на „Образование 5.0" – изкуствен интелект, социалното и емоционалното учене, персонализирането обучение, оценяването, трансформацията на ученето, така че да е свързано с практиката и преживяването. Ученето да се случва чрез преживяване, креативност и иновации", допълни той.

Според министър Цоков „Образование 5.0" може да даде отговори на всички технологични и иновативни въпроси, касаещи образователните системи. „Трябва да се насочат усилия в промяна на образованието, така че децата да могат да използват всички възможности на технологиите – да зададат правилни параметри относно питането си, да усвоят критичното мислене и заедно с това са развият творческите си умения, креативност и иновации", отбеляза министър Цоков.

По думите му съвременният свят трябва да развива и устойчивостта на децата или това, което науката нарича резилианс – гъвкавостта на съзнанието им, работа върху личностното развитие на съвременните младежи. „Тези качества ще им позволяват да се адаптират много успешно към динамичния свят и променящия се пазар на труда, защото и прогнозите са, че те ще сменят много по-често професиите и сферите си на дейност", добави проф. Цоков. Според него затова и водеща задача в образованието е да се насочат усилия върху адаптивността и подготовката на децата за новото време.

Днешният форум събира над 600 специалисти в образованието - директори, учители, иноватори и експерти. В рамките на срещата ще бъде представена информация за социалните и емоционалните умения на учениците за по-добър живот, както и политики за сигурна среда и позитивен климат в образователните институции. Основен акцент ще бъде поставен на технологиите, дигитализацията и иновациите в образованието. Ще бъдат засегнати и темите, свързани с развитието на изкуствения интелект, на космическите науки в класните стаи, за практическото STEAM обучение и иновации.

Проф. Цоков се включи и в последвалата дискусия „35 години образователен преход", в която участие взеха и бивши образователни министри – Красимир Вълчев, акад. Николай Денков и проф. Даниел Вълчев.

Други от Просветни

А трябва ли да знаеш за Белчо и Сивушка?

На млада участничка в “Стани богат” ѝ звучи като да са зайци. В мрежата едни се забавляват, а други отбелязват: На себе си се смеем Отговорът на млада участничка в тв предаването “Стани богат”

Факултетът по журналистика към СУ отбеляза 50 години от създаването си

Факултетът по журналистика и масова комуникация към СУ "Св. Климент Охридски" отбеляза с академично тържество 50 години от създаването си. То се организира съвместно от ръководството на ФЖМК и Съюза

Директорката на ЦЕРН при българския научен елит, откриват изложба за 25 г. наше участие

Докато войната разделя Израел, Палестина и Иран, центърът в Женева събира изследователите им в общи проекти Д-р Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пристигна в България

INSAIT ще представи първия изкуствен интелект на световно ниво

Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) ще представи нов изкуствен интелект от последно поколение, създаден да работи на български език

За вдигане на заплатите и 3 януари - неучебен настоява учителски синдикат

"Синдикатът "Образование" направи проверка на нарастващото напрежение в сектора "Средно образование" във връзка с липса на политическа отговорност от българските депутати и риск от неприемане на

>