Ясмин Манделли слиза от модния подиум в Милано, за да “рисува” сцените на BG театрите

03.11.2024 16:16 Мария Райчева

Тя е бивш модел, при това второ поколение. Сред най-популярните лица у нас на модния подиум преди десетина години и с успешна кариера в Италия. А днес прави сценографиите на много постановки в различни театри из цялата страна. Ясмин Манделли е едно от новите и много талантливи имена, които създават цялата визуализация на театралните спектакли. В момента е на щат към Драматично-кукления театър "Иван Радоев" в Плевен, но работи и за заглавия, показвани в София, Стара Загора, Сливен. Нейна е и огромната и наистина впечатляваща театрална скулптура за постановката в столичната "Топлоцентрала" "Анна - непоправимата" - гигантска металическа глава, висока 4 метра и широка 3 м.

И моделството, и влечението към изкуството са по наследство за синеоката красавица Ясмин Манделли. Майка Деси Манделли бе сред топмоделите у нас през 90-те години. Кариерата си стартира в Италия, където работи за Версаче, Рифат Озбек, Джанфранко Фере, "Ферети" и т.н. Там се запознава и с бащата на Ясмин - Масимо Манделли, който е собственик на една от големите модни агенции по онова време - "Флеш".

Ясмин расте между София и Милано. В българското семейство всички са художници, завършили Художествената академия. Баба Теменужка Пашкулска е монументален керамик/скулптор. Дядо Благой Иванов е живописец, чиито картини се изучават в Художествената академия. Там се дипломира и майка Деси Манделли със специалност "Текстил". Ясмин се насочва към изкуството сравнително късно. Учи в Италианския лицей, а след него идеята била да работи навън като модел. Записва специалност "Лингвистика" в Държавния университет в Милано с два езика - английски и френски, а италианският е като втори майчин. Докато следва, работи и като модел, но е доста трудно да снима, дефилира и да ходи на лекции. Въпреки наследствения талант на художник тя започва да рисува за първи път именно в Италия. В детските си години не посяга към моливите и боичките, защото има категорична забрана от цялото си семейство. "Съдбата на художника и изобщо на визуалния артист не е никак лека и затова не ми разрешаваха да тръгвам в тази посока", разказва Ясмин. Но в Милано се чувства някак не на място и започва да търси утеха в рисуването. Междувременно решава, че лингвистиката не е специалност, която носи удовлетворение, и започва да търси към какво да се насочи. Така открива, че в НАТФИЗ може да учи "Сценография", и се връща в София. След една година подготовка влиза в класа на Марина Райчинова, много известен сценограф. В началото е доста трудно, защото няма основата, която нейните състуденти са получили в Художествената гимназия. Но пък я спасява това, че е по-голяма и по-зряла, и бързо наваксва.

Първият ангажимент веднага след като завършва НАТФИЗ е като автор на костюмите за музикално-театралния пърформанс "Част от колекция", чийто режисьор е Иван Юруков, по текстове на Димитър Воев. През 2022 г. получава щат в Плевенския театър. А зад гърба си има вече 20 спектакъла, които се играят в различни градове из страната. С режисьора Цвети Пеняшки работи за постановките "Копче за сън", "Джак и бобеното стъбло", "Честен кръст" на Държавен куклен театър - Стара Загора. Създава сценография и костюми за представления в София и Плевен на Надя Панчева, сред които са "Невинно малко убийство" и "Стъклената менажерия", "Анна - непоправимата". За плевенската сцена работи и за "Моето мъжко момиче" на Димитър Стефанов с участието на Михаил Билалов и Мая Бежанска. За Държавен куклен театър - Сливен се заема с "Майстора и Маргарита" на режисьора Димитър Стефанов - интересен прочит с кукли на едноименния роман. За съжаление, спектакълът се играе само няколко пъти, защото един от актьорите - Димо Савов, внезапно си отива от този свят. И целият екип решава, че постановката не може да продължи без него.

Ясмин прави проектите за костюмите, осветлението, сценографията, включително грима на актьорите, когато е по-специфичен. Цялата визуализация на един спектакъл е нейно дело, много важна и отговорна работа, защото това е първото нещо, което зрителят вижда. Куклите също се правят по нейните идеи и след като конструкцията им е готова, тя я поема, за да я нарисува. "Всеки проект си има своята сладка трудност, приемам ги като предизвикателство", казва Ясмин. Първо дават да прочете драматургията и тя започва да нахвърля образи. След това стартира процес на проучване - за автора, епохата, темата, контекста, в зависимост от спектакъла. Търси различни източници, включително често обикаля и библиотеките. С режисьора правят творчески срещи с бързи скици и записки, на които обменят идеите си. В следващия етап Ясмин започва да рисува, да прави макет, да създава проекта и го представя на режисьора. Ако се налага, правят корекции и след това всичко това отива в театъра, където се прави техническа среща с дърводелци, шивачи, железари, технически ръководители, театър-майстори и им възлага задачите. "Аз работя благодарение на всички тези хора, които са между проекта и реализацията, така успявам да стигна до публиката", обяснява русокосата красавица.

Наскоро втора премиера в Плевен имаше "Островът на съкровищата" на режисьора Денис Симеонов. На сцената са 17 актьори, което изисква доста работа и върху костюмите. Разбира се, Ясмин първо чете романа, след това започва да проучва как са живели хората през XVII век. Анализира картини, илюстрации, графични скици.

Учила е история на костюма, което дава много добра основа в тази посока и е подготвена, така че е нужно само да вникне в детайлите. "Това е пънкът на XVII век, оттам се зарежда това течение, което през 70-те и 80-те тръгва пак от Англия. Затова в костюмите, които създадох, има намигване с пънк елементи", разказва Ясмин Манделли. В работата си се вдъхновява и от големи модни дизайнери като Джон Галиано, Вивиан Уестууд, Мейсън Марджела - много провокативни и театрални творци.

В Плевенския театър вече работят върху спектакъла "Случката в град Гога" от Славко Грум с режисьор Стилиян Петров, а премиерата ще е през 2025 г. Със сценографията този път се заема едно от най-големите имена в този бранш - Никола Тороманов, талантливата Ясмин пък създава костюмите.

Обикновено красавицата работи едновременно по няколко проекта. И сега не е изключение. Ангажирана е с още една нова премиера, която ще е през януари - "Джо и Джон", пак в Драматично-куклен театър "Иван Радоев", с режисьор Цвети Пеняшки.

Други от Възход и падение

Приятелите на Дженифър Анистън: Скучна е и това й пречи да си намери нов мъж

"Самотната Дженифър Анистън не може да задържи никой мъж в живота си", твърдят в близкия кръг на звездата от "Приятели". Според източници, коментирали пред изданието Radar Online

Доналд Тръмп-младши прекарвал всяко лято с дядо си в Чехия

Големият син на президента, който в неделя идва у нас, 1 година не проговорил на баща си след развода с Ивана Доналд Тръмп-младши - най-голямото от децата на американския президент Доналд Тръмп

На 27 април рожден ден имат

Владимир Карамазов, актьор Акад. Георги Милошев, геофизик Александър Томов, бизнесмен, бивш президент на ЦСКА Цветан Ценков, кмет на Видин Радослав Лукаев

ТЕСТ: Как си почивате?

1. Получавате една седмица отпуск от работа. Как използвате свободното време? а) Или в излежаване, или в други не особено ангажиращи дейности - например гледане на филми. б) Нищо особено

Кой ще замести Натали Трифонова, докато е в майчинство

Възнамерява да се върне на екран няколко месеца след раждането От сцената на Пловдивската опера вместо от екрана красивата водеща Натали Трифонова обяви щастливата новина, че ще става майка