"Лошият" в клас: какво (не) могат учителите, какво (не) искат родителите (Графика)

19.10.2024 10:01

Ученици се биха в Сандански в понеделник, пострада и зам.-директорката. Четирима на 16 и 17 години се скарали в голямото междучасие в близко заведение до сградата на Професионалната техническа гимназия. Разправията преминала в размяна на юмруци и ритници, дотичали учители, обадили се на тел. 112. Докато пристигнат полицаите, зам.-директорката Василка Богоева застанала между биещите се, но я блъснали на земята. Жената е с охлузване на крака. Образувано е досъдебно производство, с побойниците ще работи педагогическият съветник.

Веднага е проведена учителска среща, но младежите не си казали какво е предизвикало агресията между тях и кой е започнал боя. Извикани били и родителите им, те оказват съдействие на учителите.

Какво кара четирима

ученици, които досега не са имали проблеми - не са конфликтни деца, участвали са в много извънкласни събития,

да се нападнат, като повалят и зам.-директорката си.

И какво да се прави? Педагогическият съвет се събира да мисли върху мерки срещу подобни инциденти.

Но е ясно, че нито боят в междучасията ще изчезне, нито гледките как ученици пушат край сградата на училището, често и с кенче бира в ръка. Или пък детето ви вече няма да разказва как негов съученик пречел на целия клас да учи.

Дали правилата в училищната общност днес не означават нищо, чудят се родители и преподаватели. И най-вече - какво да се промени.

Директорите споделят, че учителите буквално са с вързани ръце. Забележките, които вписват в електронния дневник, или не правят впечатление на родителите и те не ги отразяват изобщо, или пък ги вбесяват - как така ще се пишат лоши думи по адрес на тяхното дете.

И ако родителите на 4-мата тийнейджъри от Сандански веднага са заявили, че ще съдействат, то масово напоследък семействата проявяват сериозна съпротива и рушат авторитета на учителя, споделят впечатленията си директори.

Обаждат се на учителите, водят дълги разговори, в които обясняват, че не са съгласни със забележката

Това обезсмисля мярката. Педагогът няма възможност да приложи никакви дисциплиниращи подходи, дори и най-елементарното като забележката, коментира директорът на столичното 119-о Диян Стаматов, който е и председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета. Родителите били на мнение, че училището трябва да се справи с всеки проблем, без да ги замесва. Това прекъсва връзката между родителите и училището. Системата явно има необходимост от надграждане, казва Стаматов.

Щом родителите имат изисквания към институцията, би трябвало да имат изисквания и към собствените си деца. Цялата система смята, че е проблем, че не се изпълняват правилата и че в законодателството може би не е много ясно разписано как трябва да се прилагат, казва директорката на 32-о училище “Св. Климент Охридски” Нели Костова.

Бившият министър на образованието Красимир Вълчев преброи

25 процедурни стъпки, преди учителят да може да наложи санкция

на непослушен.

Записани са в Закона за предучилищното и училищното образование и в Наредбата за приобщаващото образование. Уведомление на родителя пък трябва да му се връчи лично, след това той да дойде, да проведеш разговор, да подкрепи, пък той отказва... Пък след това може да бъде изтълкувано, че му отнемаш правото, ако искаш да го преместиш в друго училище. Учителят трябва да пише доклади, да доказва.

Една санкция е като съдебен процес - ученикът е невинен до доказване на противното, обобщава Красимир Вълчев. И накрая резултатът е, че учителите се въздържат от налагането ѝ. Хем е хамалогия, хем не води до резултат. Обжалват се всички възможни - от забележката от директор през предупреждението за преместване до прехвърлянето в друга паралелка или друго училище.

Бившият министър и негови колеги смятат, че е добре да се въведе час по възпитание, а най-добрият вариант то да се “преподава” през часове по религия, макар и незадължителни.

За влечението на родителите да обжалват санкциите потвърждава и директорът на 51-о училище “Елисавета Багряна” в столицата Асен Александров. Като че ли го смятат за свое задължение, казва той.

Така санкциите се обезсмислят, защото по същество те са

зов за помощ

към родителите, по никакъв начин не вредят на децата, обяснява педагогът. Те обаче ти отговарят, че лъжеш. Затова самият аз отмених санкция, която бях наложил, споделя Александров.

Преди 10-12 г. имало

по 100 санкции на година - при много закъснения, пушене, агресия. Днес разправиите с родителите демотивирали и направо отказвали учителите в опитите им за въдворяване на ред, защото семействата не разчитат този зов за помощ към тях, разказва директорът.

Иначе в правилника на 51-о училище пише, че при 5 забележки от учители трябва да се наложи дисциплинарната санкция забележка от директора, при 10 - предупреждение за преместване в друго училище. “Някои ученици с такава скорост трупат забележките, че буквално трябва да се затрупаме с такива наказания. През последните 3-4 години в 51-о има 7-8 наказания като забележка. Вече се страхуваме да напишем дори нея като най-леката санкция, признава Александров.

Според него е добър подходът в много държави наказанието на учениците да е

отстраняване от училище за определен брой дни,

като изискването е чрез проверка с тест при връщането обратно детето да докаже, че е взело целия материал вкъщи. Ако то е малко пък, родител е длъжен да остане с него, което прави наказанието двойно - хем ученикът е вкъщи, хем майката остава у дома и не отива на работа. Това действало дисциплиниращо за цялото семейство. Следващия път родителите ще си помислят дали с инат да доказват, че детето им е невинно, обяснява Александров.

Санкцията няма за цел да заклейми ученика, а да му се даде знак, че трябва да се поучи, категорична е и директорката на Френската гимназия Емилия Богданова, която също не е била пощадена от изнервени ситуации в училище.

Наскоро от делегирания бюджет

платили 1000 лв. на адвоката на отсрещната страна, спечелил дело за отмяна на санкция на ученик

Обжалвания може да има пред началника на регионалното управление на образование, в административния съд, пред комисията по дискриминация.

Според директорката на елитната столична гимназия обаче понякога се налагат санкции не на най-лошите ученици. Във Френската в началото на миналата година нашумя случаят, в който ученик внесе пневматичен пистолет в час по история. Тогава той беше изведен в самостоятелна форма на обучение. Младежът преминал с поуки през неприятната ситуация, завършил е и вече е студент. Тогава родителите не обжалвали.

Под 5% от родителите казват: да, сбъркал е, нека си вземе поука, обобщава Емилия Богданова.

По-лесно да се пишат забележки, а родителите да се превърнат в партньори на учителите и да съдействат при разрешаване на проблемите, вместо винаги да са контра - за това настояват директорите.

Нужна обаче е и промяна в подхода от страна на училището - не формалното събиране на родителите по един път на срок, на което най-често им се искат пари за различни дейности. Хиляди майки и бащи се оплакват, че това е обичайната форма на “общуване” между тях и училището, особено в прогимназиалния етап и гимназиите. Също формално има часове за консултации с класния ръководител и останалите учители, но най-често преподавателите нито имат време, нито в сградата има обособено място, където спокойно и дискретно да се обсъди евентуален проблем с детето. А размяната на имейли не може да замени подобен откровен разговор.

Родителските срещи да са по-чести

и по-често индивидуални, за да не се критикува някое дете пред родителите на целия клас - това отдавна не работи,

казват и класните, и родителите.

Санкциите да не могат да се обжалват, за да имат смисъл и да работят, добавят учителите. Те не вредят по никакъв начин на детето, не се отразяват на бъдещето му. Само могат да го направят по-дисциплиниран човек.

Проучване на 24chasa.bg:

20% искат да се слепѝ този диалог, 21% – вкъщи да се занимават с буйното дете. 38% – учителят да не бъде с вързани ръце

На оценка на поведението залагат 13%

Учителят да може по-лесно да санкционира недисциплинираните деца - това искат 38% от гласувалите до 18 часа вчера 870 души в специална анкета на сайта на “24 часа”.

Попитахме читателите как да намалее агресията сред учениците.

Други общо 40% избират различен подход - той залага на отговорността на родителя да възпитава (21%) и на повече взаимно доверие и диалог между учители и родители (20%).

По-малко анкетирани избират евентуални бъдещи нововъведения в училище - оценка на поведението на учениците (13%), или уроци по възпитание (3,6%).

За 3,6 процента училищните психолози са тези, които трябва да се занимават с децата, проявяващи агресия.

Едва 1,4% обаче твърдят, че няма нужда от никакви промени по тази тема в българското училище.

Явно в очите на хората проблемът с агресията сред учениците и възпитателната функция на училището е нещо, което не може повече да се пренебрегва.

МОН: Важно е да се чува гласът на децата

Подходът за сигурна училищна среда трябва да се базира на комуникацията като ключ към успешната превенция на насилието и тормоза в училище, на нетърпимост на езика на омразата по всякакви признаци. Основно в този процес е да се чува гласът на децата и да се отчитат техните потребности, казват от МОН.

Много често наблюдаваните форми на физическо насилие са краен резултат на продължителен

друг вид тормоз, на който в крайна сметка жертвата е реагирала

Необходимо е непрекъснато изследване, наблюдение на взаимоотношенията на подрастващите, отчитане на различни индикации на тормоз и своевременна реакция, напомнят експертите.

Освен чрез бюджета на всяко училище министерството разработва национални програми и дейности по проекти, съфинансирани от европейските социални фондове. За втора година работи Национална програма “Стъпки заедно” за сигурна училищна среда и за превенция на насилието и тормоза в училищата. Постигнатите резултати насърчиха министерството да включи основни елементи от програмата, свързани най-вече с работата с родителите и с дейностите за семейна подкрепа в процеса на приобщаващото образование, и при реализирането на проект “Подкрепа за приобщаващо образование”.

По този проект са се обучили над 650 учители. Те са разработили идейни програми, които включват създаването на нови форми и подходи за работа с родителите - като

фокус групи, ателиета за родители, групи за подкрепа и взаимопомощ

32 училищни проекта пък са финансирани по програма “Подкрепа на личностното развитие на децата и учениците”, обхванати са 11 984 ученици, 1066 учители и 6135 родители. 500 хил. лв. са осигурени за 2025 г. по програма “За сигурна образователна среда без агресия”.

В момента са назначени 1380 психолози и 851 педагогически съветници. МОН администрира и координира дейността на Националната мобилна група за психологическа подкрепа, която бе създадена с цел превенция и кризисна интервенция в случаи на насилие.

Други от Просветни

А трябва ли да знаеш за Белчо и Сивушка?

На млада участничка в “Стани богат” ѝ звучи като да са зайци. В мрежата едни се забавляват, а други отбелязват: На себе си се смеем Отговорът на млада участничка в тв предаването “Стани богат”

Факултетът по журналистика към СУ отбеляза 50 години от създаването си

Факултетът по журналистика и масова комуникация към СУ "Св. Климент Охридски" отбеляза с академично тържество 50 години от създаването си. То се организира съвместно от ръководството на ФЖМК и Съюза

Директорката на ЦЕРН при българския научен елит, откриват изложба за 25 г. наше участие

Докато войната разделя Израел, Палестина и Иран, центърът в Женева събира изследователите им в общи проекти Д-р Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пристигна в България

INSAIT ще представи първия изкуствен интелект на световно ниво

Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) ще представи нов изкуствен интелект от последно поколение, създаден да работи на български език

За вдигане на заплатите и 3 януари - неучебен настоява учителски синдикат

"Синдикатът "Образование" направи проверка на нарастващото напрежение в сектора "Средно образование" във връзка с липса на политическа отговорност от българските депутати и риск от неприемане на

>