Емануела Шкодрева - привидно лекомислена, а Свежен Младенов “колекционира” жени в “Бележникът на един любовник”
Спектакълът по Жан-Клод Кариер се играе
в "Сити Арт Марк център"
Малък елегантен апартамент в Париж. Една сутрин, докато Жан-Жак си прави само една чаша кафе и записва любовните си подвизи в дебел бележник, подвързан с черна кожа, през притворената врата с малък куфар в ръка неочаквано влиза Сюзан.
Така започва премиерният спектакъл “Бележникът на един любовник”, а в историята ни пренасят актьорите Емануела Шкодрева и Свежен Младенов. Авторът на постановката е един от най-талантливите сценаристи на съвременното кино - Жан-Клод Кариер. Пиесите му се играят във всички европейски театри, а той е майстор на многопластовия диалог. На българска сцена спектакълът се поставя от Юрий Дачев, сценографията и костюмите са дело на Мария Колева, а композитор е Евгени Господинов.
“В тази пиеса Жан-Клод Кариер изгражда великолепна театрална механика за двама актьори, които
могат да изиграят
най-фините нюанси
в човешките взаимоотношения. И за двамата тази среща е нещо като “част от айсберг, изплувала на повърхността”. И все пак и Сюзан, и Жан-Жак имат достатъчно жажда за живот, за да се случи срещата между тях, независимо от почти абсурдната ситуация, независимо от техните непримирими различия, може би защото те интуитивно усещат, че залогът е огромен”, разказва Емануела Шкодрева пред “24 часа”.
Нейната героиня Сюзан е привидно лекомислена, безразсъдна и непоследователна. Влиза в дома на Жан-Жак неочаквано, без предупреждение и търси един друг мъж. Иска само да остане за малко в апартамента, който ѝ харесва, да си почине и после да си отиде. Но тя остава за дълго и в края нищо не е такова, каквото е в началото.
Свежен Младенов се превъплъщава в мъж на средна възраст, който е много точен, последователен юридически консултант с кантора в центъра на града. Но “колекционира” жени в дебелия си бележник. Никога обаче не се привързва към любовните си завоевания.
“В течение на три дни и две нощи на сцената виждаме това, което извън театъра би изисквало три месеца, три години или изобщо не би се случило”, разказва Шкодрева.
Всичко в “Бележникът на един любовник” на пръв поглед е обикновено и реално и в същото време
двамата герои са
колкото истински,
толкова и абсурдни
в поведението си, в мисленето и в усещанията си, дори и в разговорите си.
Спектакълът вече имаше своята премиера на 13 октомври на сцената на Сити Марк Арт център. Проектът е реализиран с помощта на Национален фонд “Култура”. Следващата дата е 25 ноември, а преди това актьорите ще играят представлението из страната.
“Бележникът” е висок образец за съвременно театрално писане – и като тема, и като изказ, и като внушение. А като се има предвид, че Жан-Клод Кариер е непознат като театрален автор у нас, постановката на тази пиеса несъмнено открива едно голямо име за българската театрална публика с едно от най-добрите му произведения”, разказва Емануела Шкодрева.
Още при първото поставяне спектакълът на Кариер постига сериозен успех. Играе се в парижкия театър “Ателие” 250 пъти. А постановката с участието на Фани Ардан и Бернар Жиродо е отличена с 4 награди “Молиер”.
Жан-Клод Кариер е прочут и с адаптирането на литературни произведения като “Сирано дьо Бержерак” и “Непоносимата лекота на битието”. Направил е култовия филм “Басейнът”, писан специално за Ален Делон и Роми Шнайдер.