Мизерните 50 часа на година летели загиналите Дункин и Димитров. Военните ги обявиха за единствени виновни (Обзор)
Според разследване на военната полиция за катастрофата от 13 септември:
- Влезли за маневрата ниско и с малка скорост, но от кулата не се намесили
- Ръководителят на полета не се водил от радара, защото “няма как да свърши работа” при динамичен пилотаж
Едва 50 часа нальот за деветте месеца на 2024 година са имали пилотите Петко Димитров и Венцислав Дункин, които преди месец загинаха в катастрофа с учебно-треновъчен самолет L-39ZA “Албатрос” на “Граф Игнатиево”. Това е установила вътрешната проверка на военните, възложена от министъра на отбраната Атанас Запрянов.
Часовете, които пилотите имат във въздуха, са от ключова важност за подготовката им. Минимумът, заложен в световен мащаб, е военните да летят поне по 80 часа на година, а
НАТО изисква поне 180 часа във въздуха на година
В последните доклади за състоянието на въоръжените сили военните нееднократно алармират, че летят прекалено малко. Причината за това те виждат в “ограничения брой изправна техника”. По официални данни през 2023 г. покритите летателни часове са били едва 71% от планираните.
За 2024 г. подполк. Петко Димитров е имал изпълнен нальот от 50 часа и 30 минути, установила проверката на военната полиция. През септември, когато стана инцидентът, той е летял 11 часа и 25 минути. Иначе от началото на кариерата си Димитров е имал общо 1659 часа нальот, от които 1539 часа на самолета, който е управлявал в деня на смъртта си.
За тази година капитан Венцислав Дункин пък е имал нальот от 51 часа, а общо за кариерата си - 280 часа. От началото на септември до деня на катастрофата 13 септември 2024 г. обаче
той е летял едва 3 часа и 40 минути
Всъщност от общия брой на летателните часове и на двамата пилоти става ясно, че всяка година те са били във въздуха за по около 50 часа, макар да са били на длъжността “инструктор”. По време на службата им нито един от тях не е наказван за грешки в летателната дейност.
Проверката, възложена на служба “Военна полиция”, е изследвала не само летателните им часове, но и организацията на полета, медицинските изследвания, които са им направени преди него, авиационната техника и обстоятелствата, при които е станала катастрофата, твърдят от Министерството на отбраната.
Дункин и Димитров са преминали успешно годишното и полугодишното медицинско освидетелстване във ВМА. Били са в добро психо-физическо състояние и в деня на полета, гласи медицинският преглед, направен преди него. Самолетът също е бил изправен.
Комисията анализира характера на разрушенията по авиационната техника, при което констатира, че лопатките от първата степен на компресора липсват. Откъснати са в основата на закрепването откъм диска. Лопатките на следващата степен на компресора са деформирани, което води до заключение, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност, обясни полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел “Разследване на авиационни произшествия и инциденти”.
Според проверката навлизането в една от последните фигури преди катастрофата е станало
на височина, по-малка от предписаните в мерките за безопасност 200 метра
Скоростта на влизане е със 165 км/ч по-малка от предписаната 620 км/ч. Пилотиращият все пак е успял да извърши лупинг въпреки критично ниската скорост - влизане с 455 км/ч и излизане с 213 км/ч. Достигнатата максимална височина на фигурата обаче не е била достатъчна, за да може самолетът да излезе в хоризонтален полет. Така ситуацията се е развила от “усложена” в “катастрофална” за 24 секунди.
Само между 12:30:16 ч и 12:30:17 ч са били изпълнени условия за успешно катапултиране според данните от бордните системи.
Пилотите не са предприели действия за напускане на самолета, а катастрофата е настъпила малко след това, установила проверката. Още преди доклада експерти коментираха, че всъщност, вместо да катапултират, в последните си минути Дункин и Димитров са избрали да насочат самолета така, че да падне в близката гора.
Иначе той е щял да падне в авиобазата и да има и други човешки жертви. Въпреки ниските височина и скорост, военните не намират грешка в ръководството на полета от кулата.
Очевидно констатациите, че не са спазени донякъде изходните данни за влизане и излизане в елементите, ги приемам, защото това няма как да се оспори. А дали е трябвало да бъде направена намеса от ръководителя на полети, не мога да ви дам категорично становище. Това, което те са видели и е било в тяхната видимост, явно не предизвикало такава намеса, коментира зам.-началникът на отбраната ген. Цанко Стойков.
Комисията проведе беседа с ръководителя на полета. Той е от състава на групата за обслужване на въздушното движение. Тоест неговите задължения са свързани преди всичко със сепарацията на въздухоплавателните средства, с контрола на излитането и кацането, с контрола на метеорологичната и орнитологична обстановка, разбира се, при особени случаи на полет, той трябва да помага на екипажа, но той не е пилот, той е щурман, каза пък Василев.
При беседата с него защо не е прекратил задачата отговорът беше, че самолетът е бил управляем през цялото време и
не е забелязал нещо, което да го усъмни в благоприятното завършване на полета
От клипа, който е тиражиран в медийното пространство, според моето мнение, моментът, в който би могло да има намеса, е, когато тръгват чисто надолу вертикално във фигура. Но тогава вече дори и да се намеси, е късно, допълни експертът по авиационни произшествия.
А на въпросите не се ли е знаело на каква височина летят и няма ли радари, с които това да се следи, Василев отвърна: В кулата няма техническо средство, което да контролира каква е скоростта за влизането във фигурата. Има радарни данни, но ръководството не се води по данни от транспондерите. Освен това те се обновяват на всеки пет секунди, а при такъв динамичен пилотаж това няма как да му свърши работа.
В крайна сметка комисията е заключила, че непосредствена причина за авиокатастрофата е “поемането на неоправдано висок риск при изпълнението на елементи от сложния пилотаж”. Като съпътстващи причини са определени: “нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина за начина при вземане на решение на извеждане на самолета във вертикалната равнина”.
Тепърва се очаква да се направи и доклад за работата във Военновъздушните сили. По него в момента работи ген. Цанко Стойков и трябва да е готов до 31 октомври.
Бъдете сигурни, че онези, които не служат по правилата, не могат да спазват устава и не могат да носят тежестта на службата,
няма да продължат да заемат тези отговорни длъжности
Това ще стане, когато имаме пълна яснота по проверката във ВВС, обеща министърът на отбраната Атанас Запрянов. Но настоя, че дотогава всяка информация за оставки трябва да се счита за спекулация.
Започнаха някакви сайтове, даже някои офицери от нас да говорят. Няма такова нещо. След като стане ясна цялата информация, тогава ще вземем кадрови решения, каза Запрянов. Министърът не спомена за имена, но интервю и информация, че ще бъде уволнен, се появи в сайтове за командира на загиналите летци в Долна Митрополия полк. Петър Банков.
Допускам, че има и хора на ръководни постове, които, водени от гузна съвест, тиражират информация и дават интервюта
Аз слухове и хипотези няма да коментирам. Като професионалист и генерал ще ви кажа, че в такива трагични събития, ако един командир, който връчва знамето от ковчега на загинал негов подчинен, не чувства отговорност, връчвайки го на семейството му, значи той не само че не е за тази работа, но той няма човешко достойнство, каза Запрянов.
Заключението на служба “Военна полиция” няма да даде отражение на досъдебното производство, което се води от военната прокуратура, коментираха пък от държавното обвинение пред “24 часа”.
Илияна Йотова: Ще има и други доклади по случая
От катастрофата насам се изказаха хора, които нямаха никакво понятие от полети, отбрана и самолети. Достатъчно се злоупотреби с тази катастрофа и няма да си позволя под никаква форма да се наредя в този списък.
Тази оценка даде вицепрезидентът Илияна Йотова на многобройните коментари и тези, последвали трагичния инцидент, при който загинаха двамата пилоти Петко Димитров и Венцислав Дункин.
Все пак Йотова отбеляза, че може да даде мнение, но едва след като се запознае с данните и заключенията, изнесени от Министерството на отбраната. “Да получим повече информация и да видим кой реално носи отговорността за това, което се случи”, поиска вицепрезидентът.
И подчерта, че в името на паметта на пилотите няма да си позволи да коментира нещо, което не е видяла.
Йотова очаква да има още доклади, свързани с разследването на катастрофата край Граф Игнатиево.