Купуването на самолетен билет все по-сложно с безброй такси и оферти
Предложенията на авиокомпаниите стават все по-неразбираеми, опциите за 14 години са се увеличили от 500 на 10 000
Покупката на самолетен билет в днешно време се превръща в нещо като риалити “Изгубени в офертите”. За пътника това иначе рутинно действие къса нерви и крие рискове.
До неотдавна, когато полетът със самолет беше достъпен само за по-заможните, пасажерът имаше две грижи - да брои парите за билета и да се яви навреме на летището.
Навлизането на нискотарифните авиокомпании на пазара обаче превръща въздушния транспорт във все по-масов. Щеше да е и по-приятен, ако не беше толкова сложно човек да разгадае евтините оферти, към които компаниите прибавиха всевъзможни такси - за запазено място, багаж, промяна на датата, анулиране на билета. Да се ориентира човек, става все по-трудно.
Агенти за продажба на билети разказват, че български пилот, който искал да пътува до САЩ, не могъл да се оправи в лабиринта на оферти и прибегнал до помощта на авиокомпанията.
Неща, които някога бяха нормални и влизаха в цената на билета, сега
са екстри Нискобюджетните авиопревозвачи допринесоха за това и големите компании да изискват допълнително плащане за седалка и багаж. Това се прави, за да ограничат теглото на самолета, защото от него зависи колко гориво ще се изразходва. Ценовата листа на “Луфтханза” например е от 62 предложения.
Резервирането, купуването на билет, както и чекирането са почти изцяло онлайн. Първите служители на авиокомпаниите, които пътникът среща, са хората от наземния персонал, които проверяват документите преди качването на борда. Авиокомпаниите са заложили на роботи и реалните хора при подготовката на полета изчезват.
Според международно проучване на платформата за туризъм Travelport клиентите на авиокомпаниите се чувстват претоварени, когато резервират пътуване.
Опциите са нараснали от 500 през 2010 г. до над 10 хил. през тази година, като са включени оферти в най-различни категории - икономични, икономични плюс, гъвкави семейни, бизнес, първа класа и т.н.
Над половината от анкетираните пътници са посочили, че офертите на авиокомпаниите сега са по-трудни за разбиране. Освен това има повече санкции при смяна на полет, отколкото преди 10 години, плюс твърде много скрити такси.
Близо 2/3 са посочили, че се чувстват разтревожени дали са получили най-добрата сделка, след като са резервирали. Почти половината отговарят, че офертите на авиокомпаниите са станали по-малко подходящи за техните лични предпочитания. А също така, че
авиокомпаниите не поставят клиента на първо място,
когато става въпрос за обслужването.
Проучването показало, че на практика хората се интересуват основно от допустимия багаж, правилата за анулиране и промяна на полет и избор на място.
В САЩ например недоволството на пътниците от допълнителните такси бе толкова голямо, че правителството бе принудено да предприеме мерки за осветляването им. Очаква се те да спестят половин милиард долара на пътниците.
Темата е обект на дискусии и на Стария континент - през октомври 2023-а Европарламентът прие резолюция за ръчния багаж. Според нея той се смята за неотменима част от превоза на пътници и не би трябвало да се събират допълнителни такси, ако теглото и размерът му отговарят на разумните изисквания. Счита се, че скритите разходи ограничават възможността за сравняване на офертите и избор на най-добрата.
“24 часа” провери какво предлагат авиокомпании, които оперират в Европа, като пътуването е от София до един от големите хъбове - Франкфурт.
Най-често сайтовете на превозвачите имат поне три-четири оферти в икономичната класа и една-две в бизнес класата или премиум. Първо се вади най-ниската цена, след това пътникът се води към други, по-скъпи опции.
При нискотарифните превозвачи се
позволява безплатен ръчен багаж за под седалката,
като това е една раница. Безплатното чекиране е между 24 и 3 часа преди заминаване. Преди този срок трябва да се плати допълнително за седалка.
Следва оферта за ръчен багаж, избор на място, без първите 4 реда и допълнително за краката, 10 кг багаж на борда, безплатно онлайн чекиране между 30 дни и 3 часа преди заминаване, качване на борда с предимство. Това обаче струва допълнително близо 140 лева. За 20 кг чекиран багаж, което е трета оферта, се плаща допълнително.
После се появява друго предложение с ръчен и чекиран допълнителен багаж, избор на място, включително преден ред и допълнително пространство за краката, онлайн промяна на полет без такса, възстановяване на сумата.
Билетите на класическите авиокомпании са по-скъпи за икономична класа, но в тях са включени багаж от 10 кг плюс дамска чанта, анулиране не е позволено, намаление за деца няма.
Тепърва се задават нови преживявания за пасажерите, особено ако не са свикнали с дигиталния свят. Тези дни “Райън еър” съобщи, че от май догодина затваря гишетата си на летищата. Пътници, които не са се чекирали онлайн, ще плащат такса от 55 евро на летището.
Тези без смартфони не могат да се възползват от услугите на авиокомпанията
От нискотарифния превозвач обясняват, че стъпката е подобна на тази с премахването на гишетата за багаж. Работят в посока всичко да се извършва през приложението им, без хартиени билети. Ако се окаже, че батерията на мобилния телефон се е изтощила и бордната карта не може да се покаже, авиокомпанията ще пусне пътника да се качи, защото има данните му. Според агент за продажба на билети този пример ще последват и други авиокомпании.
Резервирайте 6 до 8 седмици по-рано
Има няколко основни правила, които могат да осигурят по-изгодна оферта за пътуване, обясняват агенти по продажбата на билети.
Ранната резервация например дава по-добра цена, но не бива да е няколко месеца предварително. Задълбочени анализи показали, че най-добрият период е между 6 и 8 седмици преди пътуването. Изгодни цени може да има и при офертите в последната минута, но те са сравнително редки.
Сравнение показва още, че най-подходящите дни за покупка са вторник, четвъртък и събота, по-скъпи са билетите в петък и неделя. За още по-ниски цени може да опитате резервация в периода между вторник следобед и 2 часа след полунощ в сряда, но няма гаранция, че ще се получи.
И все пак трябва да се знае, че тези правила не важат за всяко пътуване, защото авиокомпаниите променят тарифите си по различно време. Друго полезно правило е, ако имате смартфон и лаптоп, да проверите цените от едното устройства, а да купите от другото. Защото алгоритмите на превозвачите работят така, че при всяко влизане от едно и също устройство цената се качва, защото се приема, че имате интерес към конкретния полет.
Ако нямате фиксирана дата за пътуване, е добре да разгледате календара и да сравните цените в близките дни. Нощните и ранните сутрешни полети са по-неудобни, но често са по-евтини.
При избора на авиокомпания проверете за допълнителни такси, които могат да оскъпят пътуването ви. Понякога те правят полета с нискотарифен превозвач дори по-скъп. Друго правило, валидно основно за редовните авиокомпании, е покупка на двупосочен билет, дори да летите само в едната посока. Почти винаги той е по-евтин от еднопосочния.
Потърсете полети и от други летища, които са наблизо до вас, или до града, в който отивате. Може да се окаже, че цените са различни и така да изберете по-евтина оферта.
Проверете за избраната дестинация дали има слаб и силен сезон. Не е желателно да пътувате в периоди на големи празници и събития, защото тогава билетите поскъпват. Традиционно цените им са високи в дните около Коледа, Нова година и Великден, независимо от маршрута.