Кьовеши търси едри риби на пристанище фантом до Варна – бившият кмет Портних и ексобластният Стоян Пасев са обвинени за фалшификации

12.10.2024 07:00 Кирил Борисов
Иван Портних е общински съветник, след като загуби изборите за кмет преди година.
Тази снимка са направили от община Варна, за да покажат на Европа, че там е имало пристанище, което трябва да се реконструира.
Стоян Пасев е областен управител, когато тече подготовката за проекта.
Обектът е завършен в края на 2020 г.

 Щетата за бюджетите на ЕС и България 7 млн. лв. от общо 14 млн. лв., с които е построен обектът

 Сглобили няколко понтона, за да заблудят Брюксел, че ще ремонтират кей за рибари

Разследване на Европейската прокуратура за пристанище фантом приключи с двама обвиняеми от висшите етажи на властта.

Това са бившият кмет на Варна Иван Портних, ексобластният управител Стоян Пасев и двама чиновници от Изпълнителна агенция “Морска администрация”. Обвиненията са за фалшифициране на официални документи, с които от Европа са отпуснати 3,4 млн. евро (7,6 млн. лв.) по проект за реконструкция на рибарското пристанище “Карантината” до Варна. Парите са отпуснати от Европейския фонд за морско дело и рибарство, а бенефициент е община Варна.

Първо,

такова пристанище не е съществувало при подаване на заявлението за

финансиране, поясняват от българския офис на Европейската прокуратура.

Второ, за да изглежда като пристанище, от община Варна са сглобили няколко понтона като плаващи кейове, за да регистрират обекта, който трябва да се реконструира.

Трето, бенефициентът е дал фалшива информация и не е включил всички документи, изисквани от националното законодателство за получаване на необходимите сертификати.

Парцелите, за които Варна под ръководството на Портних кандидатства, са вписани в кадастралните карти като скали, пясък, други сгради, но не и като пристанище. Всъщност това е южната част на плажа до кв. “Аспарухово” и единственото нещо, което наподобява пристанище, е ръждясал мостик, който влиза на 20-ина метра в морето. 

За да може да се оформи като такова, служители на морската администрация са променили предназначението на парцелите уж за пристанище. Така са заблудили Министерството на транспорта, което е издало удостоверение за експлоатация въпреки липсата на много изисквания, определени от националното законодателство. По-късно рибарското пристанище е официално регистрирано от агенцията. След това

проектът е изпълнен, но със сериозни отклонения,

става ясно от съобщението на Европейската прокуратура. Пристанището струва общо 13,3 млн. лв. Европейското финансиране е 7,6 млн. лв., а съфинансирането от община Варна - 5,7 млн. лв.

Според разследването прогнозната стойност на щетата за бюджета на ЕС е 5,6 млн. лв., а за националния - 1,3 млн. лв., т.е. отклонени са общо 7 млн. лв., или над половината от парите.

Случаят е докладван в офиса на Кьовеши от Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ. В разследването са се включили и от националната полиция у нас.

Макар и порочно от самото начало при подготовката на проекта, пристанището все пак е построено. Тържествено го откриват в края на 2020 г. Още тогава става ясно, че ще има проблеми с експлоатацията му.

Заради наносите плавателните съдове не можеха да влизат. Наложи се удълбаване на морското дъно. Всъщност експерти са предупредили още преди да бъде построено, че мястото не става за пристанище, както и че планът е лош.

Година и половина след откриването дълбочината на пристанището вече е по-малко от 20 см. Така започват акции по удълбаването с драгиране на пясъка. Дори е наета фирма от Нидерландия, която да изготви математически модел.

Багери няколко пъти копаят дъното,

но на следващата година пясъците отново превземат подстъпите към “Карантината”. Похарчени са стотици хиляди левове допълнително.

Въпреки това проблемите продължават. Лодки, които с газене около метър успяват да влизат, но за по-големи рибарски кораби е невъзможно. При опит да акостира, един от тях засяда и се налага спешно да го изтеглят с техника. 

В края на 2023 г., когато Портних вече не е кмет, защото през октомври същата година загуби изборите и остана общински съветник, ветровете и бурното море разрушиха т.нар. бронировка на рекламираното като най-модерно пристанище по Северното Черноморие. За ремонта на ремонта бяха необходими 1,4 млн. лв. Проверка, наредена от новото ръководство на общината, показа, че елементите, които съединяват понтоните, са били по-къси от тези, заложени в проекта. По това време вече Европейската прокуратура активно разследва “Карантината”. Малко преди местните избори беше съобщено за това, което предизвика гневна реакция на Иван Портних, който твърдеше, че акцията на Кьовеши е предизборна, и нападна лично ръководителя на българския офис Теодора Георгиева. Тогава от Европейската прокуратура отговориха, че не коментират изявления на политически представители във връзка с разследвания. Сега

поясняват, че всеки обвиняем е невинен до доказване на противното

в съда. Не съобщават и имената на Портних и Пасев, а само длъжностите, които са заемали. 

“Нищо не коментирам, няма повдигнати обвинения, какви са тези глупости. Преписката е отдавна, ясно е защо го вадят сега - предизборно”, каза бившият областен управител на Варна Стоян Пасев след съобщението на Европейската прокуратура. Според него Изпълнителна агенция “Морска администрация” ще има становище по случая.

Портних: Невярна информация, това е политическа атака на европейската прокуратура

“Разпространената информация за досъдебно производство на Европейската прокуратура срещу мен е невярна. Повдигане на обвинение съгласно разпоредбите на НПК означава изготвянето на обвинителен акт и внасянето му в съответния съд”, написа Иван Портних във фейсбук след съобщението от офиса на Кьовеши. Според него досъдебното производство не е приключило и предстои да се извършват множество процесуално-следствени действия.

“Към момента аз и адвокатите ми не сме уведомени по надлежния ред от независимата прокуратура на Европейския съюз за внасяне на обвинителен акт в съда! С оглед на разпоредбите на НПК в този стадий на досъдебно производство не се оповестяват становища, изявления или оценки, затова и аз няма да правя такива. Категоричен съм в позицията си, че е недопустимо българският офис на Европейската прокуратура да се използва за предизборни политически цели. За поредна кампания случаят се използва в разгара ѝ за атака срещу ГЕРБ. Недопустимо е използването както на българските, така и на европейските институции за предизборни цели”, пише още Портних. Той отбелязва, че жалбоподателят, както и вещото лице по делото, са кандидати за народни представители от листата на ПП-ДБ.

Ще го съдят и за фекалната тръба, която отрови морето

Срещу Иван Портних има дело и в родния му град Варна, който управляваше допреди година. Разследването започна през 2020 г., когато още беше кмет. Тогава Варненското езеро потъмня от фекалии. Проверка на водолази показа, че кораб е скъсал тръбопровод, който, вместо да е вкопан в дъното на езерото, е бил разположен по него. Течът изгони туристи и рибари, а местните се страхуваха от екокатастрофа заради смрадта, която се разнасяше из града. През 2022 г. Портних беше обвинен за длъжностно престъпление, от което има значителни вреди. Още през 2015 г. от морската администрация го информирали, че котва на кораб е закачила тръбопровода. От ВиК дружеството му писали писмо, че трябва да се вземат спешни мерки за засегнатите участъци от мръсната тръба. Още тогава е било ясно, че тръбата не е вкопана, но Портних нямал претенции към строителите. Цяла година след август 2019 г. фекалиите се изсипвали в морето.
Делото срещу Портних е внасяно два пъти в съда, но магистратите го връщат заради различни нарушения.

Други от От страната и света

Кошмар за националите в Белфаст! Северна Ирландия нанесе най-тежката загуба на България от 5 г. насам

Националният отбор на България записа една от най-тежките си загуби в модерната си история. Селекцията на Илиан Илиев, която нямаше загуба 9 поредни мача

Изпратиха Кирил Маричков с любимата му китара (Снимки, видео)

Какво казаха близки негови приятели Над два часа стотици близки, приятели и фенове чакаха своя ред, за да си вземат последно сбогом с рок легендата Кирил Маричков

Емил Бранчевски: Къде спа бившата администрация за следите от азбест в детска градина

Право на отговор от д-р Емил Бранчевски, кмет на район „Илинден", във връзка с публикацията: Следи от азбест в следите на детска градина в София: За пореден път

Мизерните 50 часа на година летели загиналите Дункин и Димитров. Военните ги обявиха за единствени виновни (Обзор)

Според разследване на военната полиция за катастрофата от 13 септември: Влезли за маневрата ниско и с малка скорост, но от кулата не се намесили  Ръководителят на полета не се водил от радара

14-годишният Любчо, обвинен в убийството на майка си, не издържал на обидите и боя на пияната жена (обзор)

Съдия Петко Минев го пусна от ареста, не е убеден, че момчето е искало да убие Бистра Съседите от пловдивския кв. "Коматево" ги описват като спокойно семейство

>