Прекопира ли Азис с индиго Шаная Туейн? (Снимки)

11.10.2024 18:15 Анатолий Попов

С новия си клип към песента "Мръсница" Азис и режисьорът Людмил Иларионов - Люси сякаш не се стремят към новаторство или провокация, а към сигурността на добре изпитани модели. Видеото е толкова явно копирано от Man! I Feel Like A Woman! - емблематичния клип на Шаная Туейн, че трудно може да бъде наречено "вдъхновение". Вместо креативна адаптация зрителите получават бледо повторение на сцени, които всеки почитател на поп културата ще разпознае веднага. В ерата на глобалния интернет, където всяка идея може да бъде лесно проверена и сравнена, подобна „вдъхновена“ продукция не само разочарова, но и поставя въпроси за етиката на авторското право и творческата стагнация в българската музикална индустрия.

Клипът започва със сцена, в която Азис е облечен в черен костюм с открит корсет, обграден от жени с бели китари – абсолютно същата визия, която Шаная Туейн използва в своя класически клип от края на 90-те. Липсват всякакви усилия за адаптация или свеж поглед върху концепцията. Вместо да създаде нещо оригинално, Азис избира директно да възпроизведе визуалния стил и идеи на една от най-известните поп икони. Същото направи през 1999 г. самата Шаная Туейн, която директно черпи вдъхновение от иконичния видеоклип на Робърт Палмър – Addicted to Love (1986 г.). Във видеото тя обръща наопаки ролята на жената. Докато в Addicted to Love Палмър е обграден от група жени в еднакви, минималистични черни рокли и с еднакви китари, подчертавайки студеното, дистанцирано и почти роботизирано присъствие на женската фигура, Шаная използва същата визуална концепция, но добавя собствено усещане за еманципация и женска сила.

Вместо студени и безлични, жените в клипа на Туейн изглеждат уверени и жизнени. Обратно на класическия стереотип на женската обективизация, тя използва този визуален стил, за да го преобърне и да изрази женската индивидуалност и свобода. Това не е просто копиране, а един вид "интертекстуален" диалог с оригиналния клип, който отдава почит на Робърт Палмър, но в същото време представя съвсем нова идея, пречупена през перспективата на жената в контекста на 90-те години.

Тук е важен моментът на разликата между вдъхновение и буквално копиране. Шаная Туейн взема елементи от визуалната идентичност на Addicted to Love, но ги адаптира така, че да отразяват нейната собствена артистична визия и послание. Това е форма на почит към културен и музикален феномен, но с цел да се разкаже нова история и да се изрази нова идея.

В контекста на клипа на Азис липсва подобно ново послание. В „Мръсница“ просто се копира концепцията, без да се придаде смисъл или нова перспектива, което е в рязък контраст с начина, по който Туейн интерпретира клипа на Робърт Палмър.

Кралицата на кънтри попа успява да трансформира класическия клип на Робърт Палмър в нещо свое, докато клипът на Азис към „Мръсница“ не успява да направи подобна адаптация. Видеото на Азис е пример за това как вдъхновението може лесно да премине в откровено копие, когато липсва креативен прочит или оригинално послание.

В днешния свят, където всяко произведение може да бъде видяно и сравнено за секунди, въпросът за авторското право и моралното задължение към оригиналността става все по-остър. Копирането на идеи не е новост в музикалния свят, но тук става дума за почти буквална реплика. Това не е просто "вдъхновение", а директно възпроизвеждане на цели сцени и визии от клипа на Шаная Туейн.

Авторското право съществува, за да защитава именно такива ситуации. Липсата на признание или адаптация на оригиналния материал е проблем не само за репутацията на Азис и неговия екип, но и за етиката в творческата индустрия. В свят, където оригиналността е валута, кражбата на идеи е не само неморална, но и напълно неприемлива. Твърдението, че един артист се е "вдъхновил" от друг, не оправдава директното възпроизвеждане на цяло визуално произведение.

Видеото на

 

Други от Анализи

Доклад на WWF: За 50 г. светът загуби 73% от дивите животни

Само за 50 години - от 1970 до 2020 г., има катастрофален срив от 73% в популациите на диви гръбначни животни по света. Това показва докладът “Жива планета”

Шанс за мнозинство има, но преговаряйте без предварителни условия

След обяд и след преговори човек трябва да става  от масата леко гладен Измина половината от предизборната кампания, а основните политически сили се държат така

Платено майчинство дори при връщане на работа – ключово е да подкрепим добрия тренд в демографията

Още две идеи - родители на деца до 12 г. да могат да работят дистанционно. И програма, по която бизнесът да инвестира в детски градини* Плодовитостта на българката достигна 1

Не филм, а душата на Гунди и мисията на неговата Лита

Висока топка за българското кино! Всеки, гледал "Гунди - легенда за любовта", ще скочи високо. Като Георги Аспарухов - Тя е много висока топка, промълви Боби - добрият приятел на Георги, за Лита

Тръмп и Путин - по-близки, отколкото си мислим?

Доналд Тръмп е вършил лични услуги на Владимир Путин - това твърди известният американски журналист Боб Удуърд. В новата си книга той разкрива любопитни детайли за отношенията между Тръмп и

>