Прекопира ли Азис с индиго Шаная Туейн? (Снимки)

11.10.2024 18:15 Анатолий Попов

С новия си клип към песента "Мръсница" Азис и режисьорът Людмил Иларионов - Люси сякаш не се стремят към новаторство или провокация, а към сигурността на добре изпитани модели. Видеото е толкова явно копирано от Man! I Feel Like A Woman! - емблематичния клип на Шаная Туейн, че трудно може да бъде наречено "вдъхновение". Вместо креативна адаптация зрителите получават бледо повторение на сцени, които всеки почитател на поп културата ще разпознае веднага. В ерата на глобалния интернет, където всяка идея може да бъде лесно проверена и сравнена, подобна „вдъхновена“ продукция не само разочарова, но и поставя въпроси за етиката на авторското право и творческата стагнация в българската музикална индустрия.

Клипът започва със сцена, в която Азис е облечен в черен костюм с открит корсет, обграден от жени с бели китари – абсолютно същата визия, която Шаная Туейн използва в своя класически клип от края на 90-те. Липсват всякакви усилия за адаптация или свеж поглед върху концепцията. Вместо да създаде нещо оригинално, Азис избира директно да възпроизведе визуалния стил и идеи на една от най-известните поп икони. Същото направи през 1999 г. самата Шаная Туейн, която директно черпи вдъхновение от иконичния видеоклип на Робърт Палмър – Addicted to Love (1986 г.). Във видеото тя обръща наопаки ролята на жената. Докато в Addicted to Love Палмър е обграден от група жени в еднакви, минималистични черни рокли и с еднакви китари, подчертавайки студеното, дистанцирано и почти роботизирано присъствие на женската фигура, Шаная използва същата визуална концепция, но добавя собствено усещане за еманципация и женска сила.

Вместо студени и безлични, жените в клипа на Туейн изглеждат уверени и жизнени. Обратно на класическия стереотип на женската обективизация, тя използва този визуален стил, за да го преобърне и да изрази женската индивидуалност и свобода. Това не е просто копиране, а един вид "интертекстуален" диалог с оригиналния клип, който отдава почит на Робърт Палмър, но в същото време представя съвсем нова идея, пречупена през перспективата на жената в контекста на 90-те години.

Тук е важен моментът на разликата между вдъхновение и буквално копиране. Шаная Туейн взема елементи от визуалната идентичност на Addicted to Love, но ги адаптира така, че да отразяват нейната собствена артистична визия и послание. Това е форма на почит към културен и музикален феномен, но с цел да се разкаже нова история и да се изрази нова идея.

В контекста на клипа на Азис липсва подобно ново послание. В „Мръсница“ просто се копира концепцията, без да се придаде смисъл или нова перспектива, което е в рязък контраст с начина, по който Туейн интерпретира клипа на Робърт Палмър.

Кралицата на кънтри попа успява да трансформира класическия клип на Робърт Палмър в нещо свое, докато клипът на Азис към „Мръсница“ не успява да направи подобна адаптация. Видеото на Азис е пример за това как вдъхновението може лесно да премине в откровено копие, когато липсва креативен прочит или оригинално послание.

В днешния свят, където всяко произведение може да бъде видяно и сравнено за секунди, въпросът за авторското право и моралното задължение към оригиналността става все по-остър. Копирането на идеи не е новост в музикалния свят, но тук става дума за почти буквална реплика. Това не е просто "вдъхновение", а директно възпроизвеждане на цели сцени и визии от клипа на Шаная Туейн.

Авторското право съществува, за да защитава именно такива ситуации. Липсата на признание или адаптация на оригиналния материал е проблем не само за репутацията на Азис и неговия екип, но и за етиката в творческата индустрия. В свят, където оригиналността е валута, кражбата на идеи е не само неморална, но и напълно неприемлива. Твърдението, че един артист се е "вдъхновил" от друг, не оправдава директното възпроизвеждане на цяло визуално произведение.

Видеото на

 

Други от Анализи

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

Щедростта на политиците направи половината пенсионери еднакво бедни

Вноската догодина няма да се вдига, ръстът ще е по швейцарското правило Щедростта на политиците към пенсионерите стигна своя неизбежен край. Битката за любовта им доведе до това

Го бараме Трамп

Как на Балканите викат духовете на великите сили Един призрак броди из Западните Балкани - призракът на тръмпизма. Този дух тръгва от Вашингтон, спира в Будапеща, пие едно кафе в Белград и разбира се

>