Важно е България да има Национална филмова комисия и повече градове в мрежата на ЮНЕСКО
Крайно време е в България да се създаде Национална филмова комисия и повече градове да се присъединят към мрежата на творческите градове на ЮНЕСКО. Около тези инициативи се обединиха участниците в конференцията "Туризмът на вълната на кино дестинациите", която се провежда в рамките на Международното туристическо изложение във Велико Търново, съобщиха организаторите.
Сред присъстващите имаше български продуценти и представители на общини, на чиято територия през последните години са снимани български филмови продукции.
По време на форума стана ясно, че през последните години пътуването до дестинации, които са били декор на кино и телевизионни филми, е не само актуална туристическа тенденция, но и все повече се осъзнава от местните власти като възможност за развитие на местната икономика. Опитът на София като Град на киното на ЮНЕСКО и възможностите, които предоставя участието в мрежата на ЮНЕСКО „Творчески градове" биха могли да дадат стимул на повече български общини да активизират своя потенциал за по-тясно сътрудничество с филмовата индустрия.
"Тази тенденция трябва да се разшири в България по отношение на филмовата индустрия, както и по отношение на множество други културни дейности. Един град, който е в мрежата на творческите градове на ЮНЕСКО би могъл да си партнира с над 350 града от целия свят. Това е една голяма задача, която считам, че може да бъде осъществена. Процедурата по кандидатстването не е сложна и дава множество преимущества в рамките на тази титла на ЮНЕСКО", заяви Диана Попйорданова, модератор на конференцията.
Участници в дискусията се единни около становището, че е време България да се присъедини към страните от ЕС, които имат Националните филмови комисии. "Важно е тази национална комисия да е в партньорство с Министерството на културата, Министерството на туризма, Министерството на иновациите и икономически растеж, както и с Националния филмов център заедно с Националното сдружение на общините в България. От съществено значение е ролята на общините и това как може да се задълбочи партньорството им през финансовите инструменти и през много решения, които могат да бъдат приложени в рамките на културната политика", подчерта Диана Попйорданова. Тя представи пример от Йоркшир. "Една от задачите на Националната филмова комисия в България следва да бъде разработвана по подобни карти, по които кинопродуцентите могат да оперират лесно. Такава една карта за конкретен град представя локациите, които са заснети и са разпределени в раздели-индустриално наследство, природни дадености, конкретни улици, които могат да бъдат използвани за различни филмови сюжети и др.", посочи още Диана Попйорданова.
В рамките на днешната програма на изложението експерти дискутираха за туризма като индустрия на гостоприемството.
Съвременните урбанистични, организационни и естетически решения, които правят градовете привлекателни за туристи и гости и подобряват качеството на живот представители, бяха обсъдени на конференция "Туризмът – индустрия на гостоприемството".
Специален тематичен панел бе посветен на вечно актуалната тема „бранд България", както и на подхода към избора и създаването на рекламни сувенири на дестинациите.
"Чистотата, удобствата, обслужването, сигурността, уважението са елементите на гостоприемството на всеки град спрямо туристите. Всичко това влияе върху развитието на туризма като индустрия и на икономиката на съответното населено място", коментира доц.д-р Соня Алексиева. Нелина Църова - директор на дирекция „Култура, туризъм и международни дейности" в Община Велико Търново подчерта, че за привличането на туристи от изключителна важност са рекламата и медийното позициониране. "През последните 10 години говорим, че туризмът е преживяване. Градската среда е много важно условие за това. Необходимо е да се намери хармонията между даденостите на града и събитията, които се организират. Трябва да има симбиоза между древното наследство и модерните изкуства. Затова във Велико Търново полагаме усилия да организираме стойностни събития, които да се превръщат в индустрия с добавена стойност", подчерта Нелина Църова.
Интересни данни за интереса към културния туризъм на туристи от България и чужбина изнесе Десислава Михалкова, държавен експерт в Дирекция "Туристическа политика" на Министерството на туризма. Водещи пазари са България, Румъния, Испания. Децата и младежите до 29-годишна възраст съставляват около 20 % от посетителите в община Велико Търново. Туристите на възраст между 30 и 34 години са 32 %, а гостите на възраст между 45 и 59 години са 30 на сто, над 59 години съставляват 18 % от туристическия поток.