Владимир Тодоров: 70% у нас не слагат колани отзад. А знаят ли, че при удар с 50 км/ч е като падане от петия етаж

08.10.2024 13:01 Димитър Мартинов
Владимир Тодоров е председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи казва още:

- Г-н Тодоров, в понеделник шефът на Пътна полиция комисар Димитър Мичев определи като проблем това, че децата носят тъмни дрехи, а не светлоотразителни. Навлизаме в месеците, в които се стъмва по-рано. Какво сочат наблюденията ви - става ли по-опасно за тях?

- Проблемът в тъмната част на деня не е основно с децата, а с възрастните хора. Това е периодът на годината, в който те намират смъртта си в катастрофи като пешеходци, особено в малките населени места. Движат се по платното с тъмни дрехи и има десетки случаи на такива убити пешеходци.

За децата е нормално да имат светлоотразители. Нашата асоциация например периодично раздава такива елементи, които се закачат на раниците. Тук вече е въпрос на отговорност на родителите да им кажат да си ги сложат или да им купуват дрехи с такива елементи.

- Говорите за проблема с пешеходците в малките населени места. Причината възрастните да се движат по улиците каква е - проблем с инфраструктурата ли?

- Това е една от причините. Често тротоарите са заети било с разтоварени дърва за огрев, било с паркирани коли. Другата е, че на места, особено там, където има първокласни пътища, които минават през села, скоростта уж е ограничена на 50 км/ч. Когато обаче има международен трафик, това не се спазва.

- Да ви върна на децата и по-конкретно на контрола от родителите. В нощта срещу понеделник в хасковско село 17-годишен е починал след катастрофа с кросов мотор. Той не е бил регистриран, а момчето е било без каска. Какво показват наблюденията ви - има повече случаи, при които децата крадат превозните средства от родителите си, или възрастните им ги дават?

- Статистиката, за съжаление, е устойчива - между 30 и 35 деца годишно загиват в катастрофи. 70% от тях са били пътници в автомобилите. Тоест те не са били обезопасени с детски седалки и с колани. Останалите 30% загиват или като велосипедисти, или като пешеходци. Това е много.

Всяка година има 4-5 смъртни случая на тийнейджъри с АТВ-та и нерегистрирани мотори. 100 процента отговорността е на родителите да не предоставят АТВ-та и мотори, защото те са изключително опасни. Такива превозни средства лесно се обръщат, а това да бъдат управлявани без каски и без предпазни елементи също допринася за травматизма.

- Споменахте липсата на колани. В момента започва акция на Пътна полиция срещу неспазването на правилата за колани и каски. Ще има ли ефект?

- Призивът ми към Пътна полиция е да не разчитат да спират колите по улиците. Предлагам им нещо много по-ефективно - да застанат пред училищата сутрин и вечер, когато родителите возят децата си. Все пак в едно училище има 1000 ученици. Полицаите тогава спокойно могат да проверят тези коли. Същото важи и за детските градини. Много по-лесно е да застанеш пред тях и да проверяваш дали детето е в детско столче. Много малка е вероятността да спреш кола на магистралата или на първокласен път и да разчиташ, че детето ще бъде проверено. Затова е по-добре контролът да се насочи там, където се знае, че се возят непълнолетни.

За коланите е известно, че у нас може би 70% от хората, возещи се на задните седалки, не ги ползват. Заради това годишно загиват между 50 и 60 души. В асоциацията постоянно имаме такива пострадали, които са тежко ранени, с много фрактури, с черепно-мозъчни травми. Те са получили травмите си точно возейки се на задната седалка без колан. Иначе статистиката сочи, че хората на предните седалки, слагат колани - около 95% го правят.

- На какво се дължи това? Знае се, че коланите трябва да се слагат, стига колата да е оборудвана с тях?

- Давам следния пример. Нараняванията, които се получават при катастрофа с 50 км/ч и без колан, се равняват на падане от петия етаж. Никой не иска да скочи оттам. В същото време обаче съвсем спокойно се вози на задната седалка без колан. 

Причините са две - липса на информираност и липса на контрол. Най-вероятно от Пътна полиция могат да дадат справка колко хора са глобени за неносенето на колан, но на фона на 3 милиона коли сигурно ще е нищожна бройка.

 Другият проблем е, че за разлика от контрола на скоростта, който става с камери и има милиони глоби, тук трябва да се подходи с физическа проверка - да се спре колата. В същото време и културата е много ниска. Трябва да има засилени информационни кампании за ползата от коланите. Затова от асоциацията ходим по училища и показваме клипове какво се случва, когато си без колан и стане катастрофа. Учениците са много впечатлени от видяното. Имам и обратна връзка, че след такива посещения децата започват да слагат колани на задната седалка.

- Има ли това дългосрочен ефект? Известно е, че когато медиите съобщим за тежка катастрофа с няколко загинали, има ефект, но само за 2-3 дни.

- За мен ефект ще има, когато подобни акции не са само кампанийни. Те трябва да се случват постоянно. Важно е обаче да отбележим, че ресурсът на Пътна полиция е много ограничен. Не можем да разчитаме униформените да са всяко кръстовище и да проверяват.

Освен това Пътна полиция се занимава с изключително несвойствени неща като регистриране на автомобили и издаване на шофьорски книжки. Това го няма в нито една европейска държава. Ако се освободят от тези ангажименти, това ще е ресурс, който могат да ползват за контрол.

Доста ще помогне и една наша отдавнашна идея. Тя е камерите на АПИ да влязат в единна система с Пътна полиция и чрез тях да се контролира скоростта, както и да се въведе система за средна скорост. Това наистина би било много силен ефект, защото камерите ще станат близо 1000, а в момента са към 250-280.

- От доста време се говори, че скоростта на магистрала ще бъде намалена от 140 на 130 километра. Въпросът ми обаче е за извънградските пътища. 90 км/ч не е ли твърде много, особено предвид състоянието на пътищата в България? 

- Франция се опита да я намали на 80 км. Макрон се отказа да въведе мярката в цялата страна, защото възникнаха протести. Затова даде възможност на някои региони да решават на местно ниво. На места се възползваха и намалиха скоростта до 80 км/ч. Проблемът обаче не е какво ще се запише в закона, а че то няма как да бъде контролирано без достатъчно камери. На магистрала “Тракия” има 3 стационарни камери. В Пловдив има нула,. в София има две стационарни камери. Така че няма значение какво ще пише в закона, ако няма как да се осъществява контрол.

- Говорите за стационарните камери. В понеделник се разбра, че гражданин е поставил макет на тринога на пътя Русе - Бяла, но тя е иззета от полицията. Спомням си и че преди години имаше картонени патрулки, които да карат шофьорите да намаляват скоростта. Действа ли подобна тактика?

- Скоро бях в Турция. Там не само има макети на полицейски коли, а отгоре даже синята лампа свети. Трябва да ви кажа, че като видиш подобно нещо, отдалеч не разбираш дали това е истинска патрулка, или макет. Затова всеки намалява скоростта, подобни тактики са добри.

- Само преди дни беше поредният смъртен случай след падане с тротинетка. Официално човек може да кара само с до 25 км/ч, но реално единствено тези, които се отдават под наем, са ограничени. Пък и кой точно ще ме хване, ако карам личната си тротинетка с 37 км/ч например? 

- Няма кой да ви хване. Основният проблем в България с велосипедите и тротинетките е липсата на инфраструктура. Присъствахме на дебати преди два местни избора в София. Тогава се обещаваха нови велоалеи, велопръстен около София, велоалея до Банкя, трябваше да има велоалеи до манастири, да се правят велоалеи върху стари жп линии...

Минаха два мандата, тоест близо 10 години, а такива реализирани проекти няма. Проблемът е, че у нас е много опасно да се карат велосипеди и тротинетки. Освен това точно тротинетките са трудни за контрол. Тях основно ги карат деца, а често виждам да се возят и по две, което е забранено. В такъв случай трябва да бъде санкциониран родител. На практика обаче това е много трудно. И докато местните власти, общините и общинските съвети не заложат дългосрочен и средносрочен план за изграждането на велоалеи, няма да се променят нещата. 

Същевременно е отговорност на родителите да сложат на детето каска и светлоотразителна жилетка. Това масово не се прави. Така че вината е обща - и на родителите, и на общините и общинските съвети, че не изграждат велоалеи. 

- Да поговорим за наказанията. Отдавнашна идея на вашата асоциация бе да има ПОС терминали в патрулките. От няколко месеца те са факт. Смятате ли, че има ефект?

- Да, мисля, че има раздвижване. Според мен ефект даде и това, че не може да прехвърлиш имот или да извършиш услуга при нотариус, ако имаш задължения към държавата, а това включва и неплатените глоби към Пътна полиция. 

- Какво друго може да се направи?

- От години нашата асоциация застъпва идеята да не можеш да минеш на годишен технически преглед (ГТП), ако имаш неплатени глоби. Държа да уточня, че никой няма да кара собствениците на пунктове да ги събират. Просто както в момента, ако имаш непогасен данък МПС към общината, системата не те допуска да извършиш прегледа. А виждам, че някои от по-напредналите пунктове откриват и бюра за бързи разплащания. В тях можеш да си платиш дължимия данък, но и глобите. Подобна мярка със сигурност ще повиши събираемостта. 

- Понеже споменахте техническите прегледи, мнозина се притесниха, че в Автомобилна администрация вече получават данните в реално време. Измислиха ли хората как да мамят и това?

- Вече е доста по-трудно. Помним времената, когато колите въобще не ходеха на годишни прегледи. Тогава човек само си даваше талона и след час си взимаше етикетчето. Така че това е нормален процес на затягане на правилата. Да не забравяме, че България е автоморгата на Европа. 68% от колите са над 18-годишни. Никъде другаде няма толкова стар автопарк. Така че тези промени са добри. Никой не иска да бъде отровен от изгорели газове.

- Какво е мнението ви за идеята за дигитализация на обучението за шофьорска книжка, както и да не можеш да се явиш на изпити повече от 4 пъти?

- Всички тези промени са положителни и аз се радвам, че Министерството на транспорта няма да даде заден ход и те ще се случат.

- А трябва ли хора, които са направили лека катастрофа или са хванати да карат с алкохол или дрога, но не са причинили инцидент, да получават пробация и да ги карат да гледат клипчета на пострадали от катастрофи или да помагат в болници?

- Не откриваме топлата вода, такива практики има в много държави. Правят се и срещи с родители на загинали деца, срещи с психолози, гледане на такива видеа също. Това е една нелоша идея.

Други от Интервюта

Синът на Гунди - Андрей Аспарухов: Опитвам се да спазвам неговите ценности, а “обувките са много големи за запълване”

Има толкова митове и легенди за баща ми, че да избягаш от тях и да възпроизведеш неговия реален образ, не е никак леко За баща ми семейството е било на първо място

Мирослав Зафиров: В 6,29 ч на 7 октомври преди година започна процес, който сега е извън контрол

След атаката срещу Израел през 2023 г. подкрепата за тях като народ бе огромна, сега вече има обратна тенденция и след 40 хиляди убити палестинци, сред които много деца

Евтим Милошев: Искаме конкурентни ски курорти? Парламентът трябва да върне 9% ДДС

Догодина се надявам да можем да се поздравим с първата чартърна авиолиния София-Токио, казва служебният министър на туризма - Господин  Милошев, доста се спори дали реално резултатите на летния ни

Д-р Пламен Димитров: Българите са травмирани от похлупака на комунизма и са с приучена безпомощност

Не толкова стигмата, колкото финансовият аспект пречи на младите да търсят професионална помощ, казва още психологът в интервю за "24 часа" Още акценти от интервюто: Поколенческият пренос на

Теди Москов: През главата ми са минали много неща, че и един автомобил. Сега страдам от мисловно-творческа невроза

Циклон от бездуховност се готви да връхлети човечеството. Дано да има оцелели! Още акценти от интервюто: Самият аз се чувствам като някакво "куцо ехо" на младостта си  В провинцията артистите са

>