Раздвижване за “Струма” - догодина тръгва строеж на едното платно в дефилето
Платното на магистрала “Струма”, което заобикаля Кресненското дефиле, може да бъде построено до 2029 г. По него се работи, към момента са платени първите 111,7 млн. лв. на двамата изпълнители - консорциуми около “Грома Холд” и ГБС, става ясно от данни на МРРБ.
Това са 10% от общата сума. В бюджета за тази година за “Струма” бяха предвидени общо 167 млн. лв., част от които са платените до момента аванси. Целият проект ще струва 1,2 млрд. лева, като средствата се осигуряват по програма “Свързана Европа”.
В момента фирми изработват техническия проект. След одобряването му ще се издаде строително разрешение. Договорът е за общо 51 месеца и в него е предвидено през първите 7 да се работи по техническия проект. Това означава, че ако всичко върви в срок, първата копка ще е в началото на другата година. Сроковете са започнали да текат през юни 2024 г., авансите са платени в края на август.
Самите договори бяха сключени още през 2020 г., но заради съдебните спорове, провокирани от зелени организации и движения, изграждането на тази последна отсечка от магистралата остана блокирано с години.
Според една от екоорганизациите в момента на трасето имало незаконно строителство – на временни пътища, които да служат на техниката, когато почне същинското изграждане на този лот. От РИОСВ реагираха, че на мястото се правят само сондажи, което не е строителство. Еколозите обаче избягват да дадат отговор дали няма отново да отнесат въпроса до съда, с което да попречат за пореден път на строителството, което заради техните обжалвания на ОВОС бе забавено с около 5 години.
Платното, чието строителство вече е задвижено, заобикаля дефилето откъм източна посока, но представлява само едното платно на магистрала, по което колите се движат в посока от Кулата към София.
За другото тече отделна сага. Първоначалното намерение на държавата бе трафикът в посока към Гърция да върви по сегашния път през дефилето, който да бъде реновиран. Екологични организации обаче се заканиха да блокират този ремонт. Затова от миналата година се търси негова алтернатива.
Според МРРБ в района се правят геоложки проучвания и към момента има около 10 предложения за изграждане на ново трасе извън дефилето, които обаче са в работна фаза и затова не са показвани публично. Според еколози това било блъф и се правят проучвания само за да се докаже, че няма алтернатива на използването на сегашния път, макар и за движение в само една посока.
Отделно от това работата по източния обход на дефилето може отново да бъде спъната. Решението на Министерство на околната среда и водите (МОСВ) от 11 юни т.г. постанови, че няма нужда от нов ОВОС, след като предишният, срещу който се бореха еколозите, продължава да е в сила.
Еколозите обжалваха и това решение на МОСВ, като развръзката дойде на 5 септември. Тогава Върховният административен съд постанови, че допуска предварително изпълнение на решението на МОСВ. Но делото все още не е решено по същество.