7 млрд. лв. дава държавата за возенето на пътници с влак за 15 години. Кой ще ги спечели?

07.10.2024 17:29
Германските вагони втора ръка също ще отиват в избрания превозвач.

Договорът за услугата за превоз на пътници по релси се отлага с една година заради невъзможност до края на декември да се избере нов жп превозвач

7 млрд. лв. ще плати държавата за 15 години (от 2025 до 2039 г.) за компенсации за превоза на българите с влак. Това прави малко над 473 млн. лв. средно на година, сочат прогнозните сметки на министерството на транспорта, направени за новия договор между държавата и бъдещия железопътен превозвач, а може и да са няколко превозвача.

Държавата дава сумите по три пера. Първото е за задължението за превоз на пътници. За 2025 г. компенсацията е 302,5 млн. лв., като през годините расте и стига до 500,98 млн. лв. през 2029 г.

Второто е компенсация за тарифно задължение, която е 13 млн. лв. на година или 195 млн. лв. за целия период.

Третото е капиталов трансфер, който също е константа - по 67,93 млн. лв. на година, или 1,019 млрд. лв. за 15 години. С парите по това перо може да се купуват нови влакове. (Виж инфографиката).

Към момента страна по договора

е “БДЖ - Пътнически превози”,

които бяха единствен кандидат при процедурата през 2009 г., но този договор изтича на 31 декември тази година. Общо компенсацията сега е под 200 млн. лв. годишно.

БДЖ ще продължи да вози пътници срещу компенсации от държавата още поне година, защото до изтичането на договора остават два месеца и 25 дни и едва ли за това време може да се обяви, камо ли да се проведе и да се завърши процедурата.

В интервю за “24 часа” министърът на транспорта Красимира Стоянова обяви, че ще подпише удължаване на договора с дружеството на БДЖ с още една година, въпреки че европейският регламент позволява и две години. Той разрешава още поръчката за обществена услуга за превоз на пътници с влак направо да се възлага, а не да се прави конкурс за превозвач. България обаче още преди 15 години е решила да прави по(ръчка, а не да я възлага.

Дали превозът на пътници с влак за следващите 15 години и внушително изглеждащата сума

ще привлече и

други превозвачи,

зависи от това как ще бъде обявена поръчката.

Ако е за цялата железопътна мрежа, трудно ще се намери конкурент на БДЖ въпреки палещите се локомотиви, закъсненията и демотивацията на железничарите.

У нас все още няма компания с капацитет да покрие цялото разписание с влакове, освен ако не се появи чуждестранна железопътна компания, което е малко вероятно.

Брюксел настоява мрежата да бъде разделена на

лотове и за всеки да се търси отделен превозвач

В отговор на въпроси на “24 часа” от министерството на транспорта казаха, че от година и половина водят интензивни разговори с Европейската комисия по процедурата за избор на превозвач.

Комисията смята, че възлагането на превози по лотове ще доведе до конкурентни оферти, ще спести пари на държавата, а и ще донесе по-добра цена за пътниците. Доказателства, събрани от службите на комисията за ползите от конкурентното възлагане, показвали, че спестяванията достигат 20 и дори 30% средно.

У нас има други аргументи, като примерно, че апетитните направления, като София - Бургас и София - Варна ще бъдат взети от частни превозвачи, а за държавния ще останат непечеливши линии, което ще доведе до фалит на БДЖ.

Мотивите за услуга по цялата мрежа са, че част от железопътните линии в страната са с по-голям пътникопоток и интензивност за разлика от други, за които това не е така. От министерството разглеждат всички варианти. Сериозни аргументи има в подкрепа и на двете възможности.

Стои и въпросът защо чиновници на Брюксел се месят в подобна дейност, след като еврорегламентът позволява свобода на избора? Отговорът е, че с европейски пари се купуват влакове.

Решението ще е на политиците, смята служебният транспортен министър.

Приеме ли се настояването на Брюксел за разделяне на мрежата на лотове и обявяването на конкурси за всеки от тях, вероятно ще се намерят кандидати.

Засега с лиценз за возене на

пътници по релси са три компании

- “БДЖ - Пътнически превози”, пловдивската “ПИМК Рейл Експрес” и старозагорската “Евроинженеринг”. Последните две си извадиха разрешенията в годината, в която изтича договорът на БДЖ с държавата и преди да се знае, че ще бъде удължен с година.

Първият частен жп превозвач - дружеството на ПИМК, получи лиценз на 23 октомври 2023 г. То единствено е обявило намерение да участва в обществената поръчка за избор на превозвач. Това стана, след като през април тази година министерството на транспорта обяви пазарна консултация във връзка с бъдещата процедура.

“ПИМК Рейл Еспрес” участва със заявление за три влака, всеки със 180 места, които да возят по маршрута София-Пловдив-Стара Загора-Бургас. Влаковете ще са експреси с първа и втора класа и резервация за всички места. Скоростта им е минимум 80 км в час, ще се спира само в градове с население над 20 000 души или на кръстопътни гари.

Посочената дата за старт на железопътната услуга е 14 декември 2025 г.

През август пък фирмата депозира в Изпълнителна атенция “Железопътна администрация” ново заявление за превози по релси по още пет линии. Те са София-Перник - Радомир, Карнобат - Варна, Пловдив - Асеновград, София - Горна Оряховица - Шумен - Варна.

Посочени са и примерни разписания за всяка една линия. Например

пътуването от София до Варна

е предвидено да е 6,39 часа

Компанията ще има по три влака в посока по това направление - два дневни и един нощен. Те ще спират на Мездра, Плевен, Горна Оряховица и Шумен.

Това заявление не е свързано директно с процедурата за избор на превозвач, но говори за намерения.

Втората частна жп компания с лиценз за пътнически превози “Рейлимпекс” ЕООД е със собственик Младен Добрев. Разрешителното е издадено на 4 септември, става ясно от публикуването му от агенция “Железопътна администрация”.

Фирмата тепърва ще наема и купува вагони, така че е рано за каквито и да било планове за срокове за пускане на първи влак, както и къде ще вози, каза пред “24 часа” Младен Добрев. Той поясни, че не се цели в големи проекти като превози на пътници на дълги разстояния, по-скоро началото щяло да бъде с атракционни пътувания.

Преди две години друга негова фирма - “Евроинженеринг”, е извадила лиценз за товарни превози. Компанията е най-новият товарен жп превозвач. В този сегмент отдавна има сериозна конкуренция. “Евроинженеринг” се среща и като участник в търгове за ремонт на 350 вагона на “БДЖ - Товарни превози” през 2019 г.

Така че с лицензи са поне още две български железопътни компании освен БДЖ и могат да участват в процедурата.

В опцията за избор на железопътен превозвач за цялата мрежа е предвидено, ако той е различен от “БДЖ - Пътнически превози”, да има достъп до подвижен състав. В доклад на министерството е описано и какво ще стане при този вариант. При него отиват всички вагони и локомотиви, купени с пари на държавата, както и новите влакове, които ще бъдат платени с европари. (Виж карето долу.)

Ако спечелят конкурса, при частниците

отиват най-новите композиции

Ще имат опция за купят или наемат вагоните

и локомотивите на БДЖ, както и депата им

При условие че друг превозвач спечели конкурса за превоз на пътници, държавата му прехвърля влаковете и локомотивите, купени с капиталовите трансфери към БДЖ. При него отиват и новите влакове, за които е предвидено еврофинансиране по плана за възстановяване.

Това предвижда доклад за достъп до превозен състав на министерството на транспорта.

С пари на държавата са купени 30-те спални вагона, които са произведени от “Тюркие вагон санаи” преди 10 години, 76-те вагона от “Дойче бан”, както и 15-те електрически локомотива “Смартрон” на “Сименс”, най-новите машини на превозвача.

Подвижният състав, закупен по плана за възстановяване и устойчивост, ще бъде държавна собственост и ще бъде предоставен безвъзмездно за ползване на следващия оператор по договор за извършване на обществени превозни услуги в железопътния транспорт, избран чрез открита недискриминационна процедура. Операторът ще бъде задължен да го върне обратно на държавата след изтичане на договора, се предвижда в доклада. Досега има договор с “Шкода” за изработването на 20 електромотриси. Още не е ясно какво ще стане с 35-те мотриси, тъй като поръчката бе обжалвана, а още няма решение на съда.

Още по-интересна е следващата опция - дава се възможност на новия превозвач да купи или наеме от “БДЖ - Пътнически превози” целия подвижен състав и депата на компанията. Цената е пазарна, не по-ниска от определената от независим оценител.

На избрания изпълнител ще бъде осигурен достъп до материална база за ремонт, поддържане и експлоатация на тяговия подвижен състав. Подробно са описани депата, халетата, техниката, лабораториите на държавното дружество.

В 15-дневен срок след подписване на договора избраният превозвач е необходимо да представи на “БДЖ-Пътнически превози” опис на подвижния състав, които желае да закупи или наеме. Разрешението за сделката трябва да даде Министерският съвет.

Само че докладът е разработен само за процедура за цялата мрежа. Как ще се процедира с подялбата на вагони и локомотиви, ако се приеме мрежата да бъде разделена на лотове, още не се знае.

През 2025 г.: по пет линии БДЖ намалява

броя на влаковете

Мобилно приложение ще дава достъп до онлайн

системата за резервация и купуване на билета

През 2025 г. БДЖ ще намали броя на влаковете по пет линии. “Оптимизирането” на разписанието е за участъци, където интересът към железопътната услуга е минимален. Освободените композиции ще се насочат към по-предпочитани и натоварени линии.

Маршрутите, по които ще се намалят влакове, са в участъците: София - Карлово - Бургас, Пловдив - Димитровград, Варна - Русе, Димитровград - Подкова, Димитровград - Горна Оряховица. Не е предвидено железопътни маршрути да останат без осигурено транспортно обслужване. Това отговориха от дружеството на запитване от “24 часа”.

Не се очаква значителна промяна в броя на композициите от настоящия график, изпълнението му се осигурява от 565 влака, някои от които се движат само в определени дни от седмицата или определени периоди от годината.

Компанията предвижда подновяване на вагонния и локомотивния парк с купуване на нов подвижен състав. На този етап са закупени 76 модернизирани вагона от “Дойче бан”. Предстои стартиране на голяма поръчка за капитален ремонт и модернизация на вагони.

Припомнят, че са доставени 15 съвременни локомотива “Смартрон” и е подписан договор за доставка на още 10 локомотива. Така поетапно ще се подменят остарелите и амортизирани машини.

Извършен е капитален ремонт на 20 електрически локомотива от най-масовата серия и предстоят още процедури за подновяване на подвижния състав на дружеството.

За пътниците е създадена система за онлайн резервация и за продажба на билети. Предстои създаването на мобилно приложение за лесен достъп от преносими устройства.

Превозният персонал се оборудва периодично с устройства за електронна проверка и издаване на билети, чрез което информацията директно влиза в общата база данни. Разписанието и движението на влаковете в реално време може да се следи чрез сайта на дружеството.

 

Други от От страната и света

Мъж, опитал да убие приятелката си, бе осъден на 9 години затвор

Търговищкият окръжен съд постанови девет години затвор за млад мъж, опитал да убие майката на децата си. Е. С., на 24 години, бе признат за виновен за деянието

Стреляха с въздушна пушка по офиса на политическа сила в Русе

Стрелба с въздушна пушка по офиса на политическа сила в Русе. Той беше открит преди няколко дни в центъра на града. От партията предполагат, че вандалската проява е от тази нощ, пише БНТ

ESG и новите правила за отчитане на корпоративната устойчивост – какво предстои за бизнеса?

Темата бе дискутирана на шестия форум от кампанията на "24 часа" и ОББ за устойчиво бъдеще: "ESG и изискванията за отчитане на корпоративна устойчивост (CSRD)

Докато бягахме, баба пазеше отрова – ако ни върнат в Северна Корея, да не се мъчим

Две дезертьорки от режима в Пхенян разказват в София покъртителните си истории “Синът ми умираше от глад пред очите ми, а аз не можех да направя нищо за него

Димо Гяуров: Палестинска държава няма да се появи скоро, никой не знае какво ще стане с хората там

Със сигурност палестинска държава няма да се появи в региона (на Близкия изток - б.р.), поне в обозримо бъдеще. Не знам кой би се наел да каже какво ще стане с тези хора там

>