Общинските съветници единодушни: спасяват транспорта в София с 15 млн. лв. (Обзор)
Бонусната система в сектора ще е част от актуализацията на бюджета, увери кметът Терзиев
15 милиона лева ще отпусне Столичният общински съвет на транспортните дружества в София. Това решиха единодушно общинските съветници в четвъртък. С парите ще се покрият част от задълженията на дружествата “Столичен авторанспорт” и “Столичен електротранспорт”.
До казуса се стигна, след като сметките на “Столичен автотранспорт” бяха запорирани заради дълг от 1,2 млн. лв. и това постави под риск София да остане без градски транспорт. Затова кметът Васил Терзиев предложи СОС да отпусне заем в размер на 6 милиона лева за двете дружества.
От доклада на Терзиев ставаше ясно, че “Столичен автотранспорт” е внесъл списък с близо 23 млн. лв. неразплатени задължения, от които 19,5 млн. просрочени с изтекъл падеж и 3,5 млн. с ненастъпил падеж. При “Столичен електротранспорт” сумата е почти 7 млн. - по около 3,5 млн. от всеки вид.
Още през август кметът призова правителството да изплати на София 28 млн. лева натрупани задължения като компенсация за издадените преференциални карти за транспорта. През последната година се продавали повече билети и карти за обществения превоз, но паралелно с това се засилвал проблемът със субсидираните превозни документи.
В сряда се проведе съвместно заседание на комисиите по транспорт, финанси и икономика, на което стана ясно, че всички групи в СОС, с изключение на ПП-ДБ-СС, са против предложението на Терзиев за 6 милиона. В четвъртък трите комисии отново се събраха, за да намерят решение на казуса. А самото заседание на СОС започна със закъснение и премина с много почивки и извънредни партийни брифинги, съпътствани от разправии и обвинения кой е виновен да се стигне дотук.
Карлос Контрера (ВМРО) и Пламен Данаилов (ИТН) предложиха да се даде заем от 25 млн. лв., чрез който да се изплатят всички просрочени задължения.
От групата на БСП излязоха с компромисно предложение - заемът да е от 15 млн. лв. “Към края на септември задълженията на градския транспорт надвишават сумата от 28 млн. лв. В момента сме в ситуация, в която решаваме неща на парче. Докладът на кмета предлага заем от 6 млн. лв., които според нас са недостатъчни”, обясни Иван Таков.
Терзиев обяви, че е съгласен размерът на заема да бъде увеличен. “Чрез съгласие между всички политически групи предлагаме увеличение от 6 на 15 млн. лв., за да работим по-спокойно с държавата, от която очакваме компенсации и за картите на всички под 14 години”, коментира кметът.
От предвидените средства 11 млн. лв. ще бъдат осигурени на автотранспортното дружество, а останалите 4 млн.- на електротранспортното.
Кметът Терзиев обясни, че тази система ще влезе като част от бюджета, който се очаква да бъде актуализиран след изборите. Според него проектът е дългосрочен ангажимент и за да бъде изпълнен адекватно, първо трябва да се подобри базата на резултатите и транспортната услуга.
От ГЕРБ-СДС поискаха оставката на зам.-кмета по транспорт Илиян Павлов, защото имало много пропуски в работата му. Те са категорични, че пари в общината има, тъй като капиталовата програма в София не се изпълнява в планирания обем, а по нея били предвидени 600 млн. лв.
Борис Бонев пък определи проблема с градския транспорт като наследствен и обвини ГЕРБ за сегашното му състояние.