Да си още на 25 г. в студиото на Спилбърг в Холивуд!

04.10.2024 01:00 Хортензия Маркова
Владимир Тодоров
Владимир Тодоров заедно със Стивън Спилбърг и аниматора Емил Симеонов (вляво)
Триглавото куче Пухчо от "Хари Потър"
Кентавъра от "Хари Потър"
С режисьора, продуцент и сценарист Робърт Земекис
Заедно с Том Ханкс, Джером Чен и Кен Ралстън по време на работния процес за филма “Полярен експрес”

Едва на 25 години той се озовава в сърцето на филмовата индустрия и още в първия си работен ден в студиото на Стивън Спилбърг осъзнава, че трябва да се отърси от младежкото си его, за да успее. Художникът и аниматор Владимир Тодоров още преди десетилетия доказа, че Холивуд не е обетована и забранена земя за българския талант, с работата си за най-големите филмови студиа и създавайки визуалните образи на култови фантастични герои от "Хари Потър", "Стюарт Литъл", "Космически забивки" и т.н.

Забележителната му артистична кариера е богата на безценни истории, които Тодоров разказва в автобиографичната си книга "Холивудобългарин. В страната на илюзиите".

- Г-н Тодоров, лесно ли се живее и твори в "страната на илюзиите", щом човек веднъж си извоюва мястото там?

- Зависи какво разбираме под "лесно". Не мисля, че има лесно живеене или лесна работа не само в "страната на илюзиите", но изобщо. А ако има, то лесното е скучно и безинтересно, поне за мен. Почти всеки филм, в който съм участвал, е представлявал някакъв технологичен скок, нещо съвсем ново. Препятствие, на пръв поглед невъзможно за преодоляване. Но точно в това се крие една голяма част от удоволствието да правиш кино и да създаваш "илюзии". Що се отнася до извоювано място в киноиндустрията, такова не съществува. Веднъж успял да влезеш през вратата, всеки божи ден се бориш да запазиш това място с талант, с работа, с упорство и търпение, защото това място нито е гарантирано, нито вечно.

- Защо определяте киното като "света на илюзиите"?

- Това е метафора, разбира се, но всеки филм е, грубо казано, час и половина-два, прекарани в някакъв илюзорен свят. Особено във фантастичните филми, повечето от които пресъздават някаква паралелна, несъществуваща реалност. Някакъв измислен свят, който, колкото и реалистичен и убедителен да изглежда на екрана, е една илюзия и бягство от действителността.

- Какво е първият ви работодател (в Лондон) да е именно Стивън Спилбърг?

- Още в първия си работен ден в студиото на Стивън Спилбърг - "Амблимейшън" (Amblimation – Universal Pictures) в Лондон, си дадох сметка къде съм попаднал. Че случайно или не, късметът ми е кацнал на рамото и ме е хвърлил директно в дълбокото, право в сърцето на филмовата индустрия, такава, каквато дори не си бях представял. Че съм получил огромен шанс, който не е за изпускане, и трябва да бъде извоюван заслужено с много усилия. Че трябва да хвърля егото и младежкото си напомпано самочувствие, че знам как се прави кино, в кошчето, да разперя уши и отворя широко очи, и да започна да се уча на всичко отначало, ако искам да оцелея в тази машина.

Самият факт, че попаднах директно при един от най-успешните и влиятелни режисьори и продуценти като Спилбърг, беше колкото опияняващ и фантастичен, толкова и отрезвяващ, защото аз дори не си бях позволявал да мечтая за подобен шанс. Смятайте какво се случва в главата на един 25-годишен мърльо, току-що откопчил се от оковите на тоталитарната система и изненадващо получил шанса да работи в такива условия.

- Какво за вас е голямото тайнство и майсторлък в анимацията?

- Не мисля, че в анимацията има някакво тайнство. Важно е да уточним, че анимацията не е жанр, както много хора си мислят, а просто още едно средство, форма за киноразказ. Говоря най-вече за комерсиалната, пълнометражна анимация, която освен по форма по нищо не се различава от един игрален филм. В основата и на двете форми е историята, разказът. Огромното предимство на анимацията е в неограничените възможности, които дава за интерпретация на дадена история. 

В анимацията всичко е възможно без ограничения. От всеки предмет става герой с характер и поведение. Това, разбира се, отдавна се случва и в игралното кино, но не без помощта на анимацията. Майсторлъкът, ако може да се говори за такъв, е в това аниматорът освен сръчен художник да е и добър актьор, защото именно това дава живот на даден герой.

- С какво бе предизвикателна работата по хитовите заглавия "Космически забивки" и "Стюарт Литъл"?

- Общото между двата филма е комбинирането на игрално кино с анимация. Тоест живи актьори си партнират с анимационни герои. В случая на "Забивките" баскетболните звезди на лигата с класическите герои на "Уорнър Брадърс" като Бъгс Бъни. Разликата е, че в първия анимацията се правеше все още традиционно и се рисуваше на хартия, докато в "Стюарт Литъл" вече беше триизмерна и се правеше на компютър. За мен, бидейки тогава доста неграмотен технически, преминаването от традиционна към компютърна анимация беше до известна степен предизвикателство, но и шанс за скок в новите технологии. Хем ми беше интересно, хем започнах да усещам една умора от анимацията като форма, и идеята да ставам и лягам с един герой в продължение на 2-3 години. Така че първият "Стюарт Литъл" се оказа и последният ми филм като аниматор и от втория нататък се занимавах основно с разработка и създаване на типажите, визуализация и сториборд.

- Кои са любимите ви творения и защо?

- Нямам любими. Почти винаги, дори да съм бил сравнително доволен от работата си в даден филм, впоследствие, поглеждайки назад, съм намирал купища грешки и недостатъци. Понякога дори съм се срамувал от резултата, знаейки вече през призмата на времето и понатрупания опит колко по-добре би могло да бъде. Едно от малкото неща, от които продължавам да съм сравнително доволен все още, е късометражният ми филм "Флътър".

- Вие сте отговорен за образа на Волдемор от "Хари Потър". Споделете детайли от създаването му и работата по продукцията, тъй като изработвате образите и на кентавъра, и на триглавото куче Пухчо?

- Това не е съвсем точно. Аз наистина участвах в създаването на образа на Волдемор, но в самото начало на проекта, когато все още не беше избран актьор за ролята. Моята версия беше много по-преувеличена и доста по-страшна от това, което в крайна сметка се вижда на екрана. След кастинга на Ралф Файнс образът трябваше да се нагоди към неговото лице и да запази приликата и излъчването му, което значително промени първоначалния вариант.

С кентавъра и кучето нещата бяха доста по-различни, тъй като тези образи не присъстват в снимачния процес и щяха да бъдат компютърно генерирани и добавени впоследствие, така че те запазиха до голяма степен първоначалния образ, който им бях дал.

Интересното в целия процес за мен беше най-вече това, че в първия филм от поредицата все още никой нямаше идея как ще изглежда светът на Хари Потър и героите в него, и ние имахме шанса да започнем от нула, да развинтим фантазията си и да изградим визуално всеки детайл. Това, така наречената предпродукция, е най-сладкият период в създаването на подобен филм, защото имаш пълна свобода да разгърнеш въображението си без притеснения за бюджет, локации и изобщо обичайните грижи и тревоги, които сполетяват всяка филмова продукция, когато влезе в снимачен период.

- Имахте или нямахте разногласия с Джоан Роулинг?

- Съвсем дребни и незначителни. За разлика от повечето автори, правата на чиито книги са откупени, поради популярността на Потър тя си беше извоювала правото да коментира и да дава съвети във филмовия процес, което е изключителна рядкост. Често я водеха в студиото и естествено, спираше и при мен. Имаше някаква конкретна представа за това как да изглежда кентавърът примерно и аз горе-долу се постарах да го доближа до това, но впоследствие го променихме за добро според мен. Иначе общуването с нея беше изключително приятно.

- С какво спечелихте доверието и симпатиите на режисьора Крис Кълъмбъс, а след това и на Робърт Земекис?

- С Крис се харесахме от пръв поглед, както се казва. Просто си допаднахме като характери, което помага много в процеса на работа. Случвало ми се е и обратното с други режисьори и резултатът не е бил добър. Още с първите няколко скици, които направих, спечелих доверието му и оттам нататък вече беше лесно. Общо взето, почти веднага приемаше каквото предложех. С Боб Земекис се случи нещо подобно.

Една-единствена рисунка за "Полярен експрес" беше достатъчна, за да се отвори вратата към неговия свят и филмите му. И това работно приятелство продължи десетина години. Предполагам, че късметът е изиграл немалка роля и в двата случая, както и в доста други филмови проекти, в които съм имал шанса да попадна.

- Кога започнахте да чувствате Лос Анджелис като ваш дом?

- Така и не заобичах истински този град за разлика от Лондон, макар че съм прекарал там над двадесет и осем години. Твърде огромен и разпилян е за моите предпочитания. Без добре развит градски транспорт, което те принуждава да прекарваш всеки ден часове в колата, в тежък трафик и задръствания. Това затруднява и социалния живот. В пъти предпочитам компактността и уюта на София.

- Стараехте ли се никога да не се откъсвате от България?

- Да, задължително. Аз никога не съм се чувствал като емигрант, като човек, който напуска дадено място завинаги. Винаги съм смятал, че съм някъде другаде временно, най-вече защото работата ме е отвела там, а не някакво желание да се преместя да живея там непременно. И това временно продължава вече над тридесет години. Хайде още един филм, после още един и времето лети. Но никога не съм късал връзката с България и с приятелите си тук. Старал съм се да си идвам почти всяка година. В началото за кратко, а напоследък се застоявам все повече и повече.

- Кой е бил най-трудният момент в тази ваша холивудска приказка?

- Не се сещам за такъв. Не че не съм имал пречки и препъвания, но нищо драматично, така че да ми остави траен спомен. Имал съм, разбира се, и конфликти, и провали, но в по-голямата си част приказката е била с добър край.

- Какъв характер трябва да притежава един артист, за да бъде успешен в жестоката машина на киноиндустрията?

- Мога да говоря единствено за себе си, но за мен много важно беше да се науча да потискам егото си, да умея да приемам спокойно критика и да умея да работя в екип въпреки различията в характери, вкусове и разбирания. Също така нужно е огромно търпение и дипломатичност. Малко скромност никога не е излишна. И, последно: Да умееш да губиш достойно.

- Кои са най-безценните ви уроци, които биха могли да помогнат на мечтателите, идващи след вас?

- Най-важното е, че няма нищо невъзможно и непостижимо. Клишето: "следвай сърцето си", колкото и досадно и изтъркано да звучи, не е съвсем безпочвено. По-скоро бих го перифразирал на: "следвай вътрешния си глас и интуицията си". Също така се убедих, че наистина късметът, или както щете го наречете, играе ключова роля и когато кацне на рамото, не бива да се изпуска.

- А ако бяхте следвали в Художествената академия, каквито намерения сте имали, как смятате, че щеше да се развие вашият професионален път?

- Нямам представа. Само мога да предположа, че животът ми щеше да се развие в съвсем различна посока и никога нямаше да преживея всичко, за което говорихме досега.

- Кога открихте, че имате и талант за писане?

- За талант не съм сигурен, но винаги съм разказвал истории и мисля, че го умея, независимо дали е с думи, или с изображения. Преди тази книга - "Холивудобългарин", имам още три: The Moon Rock, "Капризите на Оливър" и "Архипелаг Ню Йорк". За разлика от последните две, първата не е издавана в България, но още с излизането и филмовите права бяха откупени от продуцентската компания на Робърт Земекис и "Дисни". В крайна сметка до филм не се стигна. А защо, можете да прочетете в "Холивудобългарин", ако ви е любопитно.

- По какво работите в момента?

- От почти две години се опитвам да направя пълнометражен игрален филм в България. Все още сме в самото начало с надеждата за финансиране. Тегаво е, всичко става изключително бавно, но аз съм оптимист и упорито търпеливо теле и вярвам, че рано или късно ще осъществя този проект. Както казах малко по-горе: Няма невъзможни неща.

Други от Интервюта

Д-р Цветеслава Гълъбова: До 5 години няма да има психиатри, от 520 по списък много са в чужбина

От 30-те души, постоянно настанени при нас, поне 15 са жертва на имотни измами. Схема, в която участват нотариуси, полиция, общински служители, твърди директорът на психиатричната болница в Курило -

Рая Пеева и Красимира Демирова: Повече се обичаме, отколкото спорим

Дъщерята: Много ми е хубаво да съм с нея, но понякога ме ядосва Майката: Рая е характер – нямаш ли го, отиваш на кино - Г-жо Демирова, г-жо Пеева, с какво ви спечели предаването “Кажи честно” по Би

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

>