6, 18, 25 или 28 млн. лв. заем за транспорта в София, за да не спира? В общината още спорят (Обзор)
Дълговете на автомобилния са близо 23 млн., на електротранспорта - 7. Фирми звънят на общински съветници, питат ги кога ще си получат парите
Решение на проблема с дълговете на градския транспорт в София, заради които сметките на автотранспорта бяха запорирани миналата сряда, още няма. В сряда
съветниците отхвърлиха предложението на кмета Васил Терзиев общината да отпусне 6 млн. лева заем
на дружествата “Столичен автотранспорт” и “Столичен електротранспорт”.
Двете общински фирми са задлъжнели с общо близо 30 млн. лева.
22 879 921 лв. са дълговете на автотранспорта, като най-много са неизплатените пари на доставчици на дизел - 9,2 млн. лв. Електротранспортът пък има да изплаща общо 6 935 735 лв., най-много от които са за резервни части (3,4 млн. лв.). Представители на фирми дори звънели на общински съветници, за да ги питат кога ще си получат парите. Затова екипът на Терзиев предложи общината да отпусне 5 млн. лева на авто- и 1 млн. лв. за електротранспорта за срок от 60 месеца с 1,1% лихва.
Против се оказаха всички групи в Столичния общински съвет освен неговата - ПП-ДБ-СС. В сряда се проведе съвместно събитие на три комисии - по транспорт, финанси и икономика, с единствена точка предложението на кмета. Но веднага след началото стана ясно, че то не се приема и съветниците тепърва ще търсят друг вариант. След близо два часа умуване до разбирателство не се стигна. В четвъртък в 9 ч комисиите пак се събират, за да представят и гласуват ново решение, което по-късно трябва да приеме и СОС. Засега обаче намирането на консенсусно решение за по-малко от 24 часа не изглежда възможна мисия.
Идеите дотук са четири, едната от които е вече отхвърлената на екипа на Терзиев.
Карлос Контрера (ВМРО) и Пламен Данаилов (ИТН) предложиха Министерството на финансите да отпусне 25,2 млн. лева заем на Центъра за градска мобилност до 31 декември 2025 г., с които да бъдат изплатени задълженията към транспортните оператори “Автотранспорт”, “Електротранспорт” и “Метрополитен”. Контрера обясни, че 5-те милиона лева, които Терзиев предлага да се отпуснат за автотранспорта, не стигат да се покрие дори задължението за дизел.
Третото предложение дойде от Ваня Григорова от БСП, която подкрепи идеята на Контрера и Данаилов, но поиска допълнителни 3 млн. лева за бонусна система на служителите на наземния градски транспорт. За нея се бяха разбрали кметът и синдикатите в началото на годината, но от септември и при условие, че средствата са осигурени.
По-късно ГЕРБ-СДС също представиха план - общината да отпусне 3 пъти по-голям заем на ЦГМ от предложения от Терзиев, или около 18 млн. лв.
Част от дълговете са заради
неизплатени от държавата задължения
като компенсация за издадените преференциални карти за градския транспорт. В края на август екипът на Терзиев представи данни, че София чака от държавата 28 млн. лева, натрупани до юни. В подобна ситуация са и други общини в страната. Общо държавата дължи 60-70 млн. лева компенсации, стана ясно на заседанието. Зам.-кметът по финанси Иван Василев води разговори с финансовото министерство. Там чакали справка колко са натрупаните задължения към момента и уверили, че ще бъдат изплатени. Затова, а и заради готовността на общината да отпусне заем на дружествата в понеделник бе вдигнат запорът над сметките на автотранспорта.