Как не се фукате, а информирате за потенциала си и постигате успех
Самосъзнанието пази от самохвалство - оценявате правилно качествата и постиженията си. Тогава се самоизтъквате умно
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Не сте от хората, които обичат да се самоизтъкват. Знаете си го и на това отдавате факта, че не напредвате бързо в кариерата. Значи трябва да се научите да си правите умна самореклама, при която не се излагате със самохвалство.
Самосъзнанието прави разликата между едното и другото. То дава конкурентно предимство
на работното място и отличава успешните хора, твърди Джулиет Хан, професор в "Харвард".
Според нея да имате самосъзнание означава да познавате силните и слабите си страни, да ги съпоставяте с целите и постиженията си.
"Изследванията показват, че развитието на самосъзнание ни помага да бъдем по-креативни, да вземаме по-разумни решения, да общуваме по-добре и да изграждаме по-здрави отношения", посочва Хан.
Когато знаете в какво ви бива, можете да се състредоточите върху задачи, които ще ви донесат успех. Самосъзнанието за слабите страни ще ви накара да положите усилия за подобряване на уменията си.
За да се оценявате правилно, е полезно да търсите обратна връзка от шефа, колеги, приятели. Това ще помогне да разберете какви са способностите ви и как ги проявявате. "Понякога не осъзнаваме какви са силните ни страни, докато не ги видим през очите на някой друг", пояснява психоложката.
Добронамерените хора могат да ви насочат и върху какво да работите, за да се развивате.
Джулиет Хан смята, че хората често подценяват изграждането на самосъзнание. "Дори да имате всички технически умения, ако не познавате себе си и начина, по който взаимодействате със света, е много по-трудно да създадете силни отношения с вашите колеги и шеф и да задълбочите приятелствата, от които се нуждаете, за да постигнете истински успех", казва тя.
Когато имате самосъзнание, имате самоувереност и можете умно да си правите самореклама, без да се страхувате, че ще изглеждате фукльовци. Ще говорите и обективно, и позитивно за своите качества и професионални постижения.
Когато е заслужено, трябва да се самоизтъквате. "Днес има все по-малко време, в което човек получава видимост и внимание. Необходимо е да посочвате успехите си. Никой няма да разбере, че сте постигнали нещо, ако сами не му го кажете. Признайте на себе си, че сте постигнали нещо, с което трябва да се гордеете, и не се срамувайте да го демонстрирате", категорична е Меридит Файнман, автор на книгата "Овладейте изкуството на безстрашната самореклама".
Естествено, трябва да е пред правилна аудитория. Няма смисъл да се промотирате пред хора, които няма нужда да знаят за вашите качества и постижения. Именно тогава изглеждате самохвалковци, добавя тя. Пред подходящите слушатели използвайте всеки удобен повод, за да градите имидж на способни професионалисти, да изтъкнете своите възможности и успехи.
Всъщност скромността не е добродетел. Вероятно никога не е била, включително и в България, където при социализма в училищата имаше лозунги "Скромността краси човека". А пък в последните две десетилетия - съвсем. През тях според мнозина социални психолози се случва масивна генерационна промяна.
За поколенията, чийто съзнателен живот е минал със социалните мрежи, идеята да не се "показват" е напълно чужда. За младите хора излагането на собствените умения и таланти като на аукцион пред този, от когото зависи кариерата им, не е табу, а рутинна част от деловия живот. Толкова са свикнали да представят себе си, че нямат нито грам съмнение дали това не е нескромно. Те не познават дилемата да се похвалят ли или не.
Другата причина скромността да вреди е динамичното съвремие. Вие работите в екип с колеги, обикновено има и партньори извън компанията, с които си взаимодействате. Всичко е твърде бързо, за да чакате да си създават мнение за вас сами. Дайте адекватна представа на другите за вашите умения и постижения.
Разбира се, в следващите етапи те ще си съставят и собствена преценка дали сте компетентни и надеждни. Но не си създавайте сами пречки да видят вашия потенциал, като се самоподценявате или скромно мълчите.
Най-трудно е умението да направите така, че качествата, труда, успехите ви винаги да бъдат достатъчно забележими от шефа и колегите. Тук повечето хора се провалят, защото смятат, че всичко, което постигат, шефът го вижда.
Голяма грешка е подобно мислене. Особено ако ръководят по-голям екип, само изключително добрите мениджъри имат наистина пълна предства за работата на подчинените си. Затова никога не подценявайте саморекламата си пред началника.
Също и пред колегите си, защото всеки човек се интересува главно от себе си. У другите е склонен по-често да забележи пропуски отколкото упорит труд и успехи.
Нямайте никакви скрупули да изтъквате какви способности имате, колко здраво работите, какво постигате. Нали имате самосъзнание и не лъжете, съветветват експертите.
За да не изглежда, че се фукате, трябва да имате мярка. Не бива да заливате с информация, която ви представя добре, а внимателно да я контролирате и дозирате, да казвате само необходимото и впечатляващото.
"Намалете нарцисизма в разговора. Не се изкушавайте да споделяте голям брой блестящи неща за себе си. Това, което винаги трябва да имате наум, е как карате другия да се чувства - препоръчва Валери Уайт, психолог и бизнес консултант. - А той няма да се чувства добре, ако смята, че има срещу себе си самохвалко.
Да управлявате репутацията си е една от най-важните ви задачи. Освен че не бива да я подценявате, не забравяйте, че тя е и постоянна.
"Гледайте на саморекламата като на процес за изграждането на ваша лична марка, от която до голяма степен ще зависи успеха ви в кариерата", препоръчва Шарън Джоунс, автор на книга за успешни стратегии в кариерата.
------- Какво е автентична и какво е нарцистична гордост
Познавате себе си и смятате, че имате качества и постижения, с които да се гордеете. Не се притеснявайте от това, не сте лоши хора, нормални сте си.
Гордостта не е деструктивна, тя е градивна и играе важна роля в начина, по който взаимодействате със света. Тя е е част от еволюционната ни същност, обяснява Джесика Трейси, професор по психология в Университета на Британска Колумбия и автор на книгата "Гордост: Тайната на успеха".
Според Леда Космидис, професор по еволюционна психология в Калифорнийския университет в Санта Барбара, гордостта, която човек е изпитвал, когато е развивал качествата си, приемал е предизвикателства и е постигал успехи, е била еволюционен мотиватор. От праисторически времена той е полагал усилия, за да добие умения, които ще бъдат оценени от другите. Това е станало част от човешката прирора, вкоренило се е, така е и досега. Изследване в 26 държави от различни континенти показва, че навсякъде гордостта на човек и възхищението на другите си съответстват.
Ако с нещо се гордеем, то е, защото изглеждаме добре в очите на другите. Степента на гордост, която изпитваме от нещо постигнато, точно съвпада със степента на ценност, която отдават другите хора на това постижение, коментира Леда Космидис, съавтор на изследването.
Професорът по психология Даниъл Снайсър, който е другият съавтор, обяснява: "Показвате, че имате ценно умение или успех, като демонстрирате гордост от него. Тази демонстрация ви рекламира. Иначе останалите не знаят и не могат да ви оценят".
Гордостта е жизненоважна част от начина, по който се ориентираме в света около нас, но тя се възприема негативно, когато е по-голяма от реалната социална ценност на постиженията. Това предизвика негодувание, не възхищение, изтъкват двамата изследователи.
Има разлика между автентична гордост и нарцистична гордост, добавя Джесика Трейси. Първия вид изпитваме, когато имаме реални качества и постижения, чувстваме се уверени в собствената си самоценност. Вторият вид реално е арогантност, тщеславие и обсесия по себе си.
Най-важното е човек да прави разграничение между двата вида и да осъзнава какво изпитва, посочва психоложката.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Техники да понасяте колега комплексар
Ако постигнете невъзможното, шефът ще го добави към задълженията ви
Точно колко безделие в работно време помага на успеха
Трикове умно да искате увеличение на заплатата
Твърдата истина за 9 меки умения, които гарантират успех
Най-важната ви задача за професионален успех - управление на репутацията
Работата (не) е всичко. Но къде е в Аз-концепцията ви
"Това не може да стане" - сигнал за грешна настройка на ума, която бойкотира успеха
6 стъпки да извлечете добавена стойност от всяка критика и да си гарантирате успех
Научен факт: Щастието ви в работата е предшественик на успеха ви