L-39 паднал заради нисък полет преди вертикалното набиране на височина

30.09.2024 19:29
Самолети L-39 на пистата на “Граф Игнатиево” преди тренировката на двамата загинали пилоти.

Вероятно ръководителят на полети не е подал навреме команда за прекъсване на изпълнението на фигурата, коментари авиационен журналист 

Първите данни от черната кутия от фаталния полет, при който загинаха двама военни пилоти край база "Граф Игнатиево", показаха, че вероятната причина за катастрофата е нисък полет преди вертикалното набиране на височина, твърди bTV.

Черната кутия на разбилия се самолет L-39 ZA "Албатрос" беше откарана за разчитане в страната производител - Чехия.

Двамата пилоти загинаха по време на тренировка за демонстративни полети, които трябваше да се проведат в рамките на събитие по случай 20 години от присъединяването на България към НАТО.

Ниската височина при влизане в маневра не е необичайна, когато става въпрос за демонстративни полети, казва авиоинженерът Недислав Веселинов. Така се дава възможност за по-добра видимост на публиката, уточнява той.

„Този самолет всъщност тръгва да се спуска, да пикира надолу и това, което прави впечатление, е, че седем секунди лети с много голям ъгъл към земята и не се вижда някакъв опит активно да се изведе самолетът от тази ситуация. Това е фаталното, просто самолетът много дълго е насочен към земята", обяснява експертът.

Според авиационния журналист Димитър Ставрев обаче именно височината на полета се оказва ключова за фаталната развръзка.

По думите му вероятно самолетът не е успял да набере достатъчно скорост, за да изпълни докрай фигурата "кубинска осморка".

„Вероятно ръководителят на полети не е подал навреме команда за прекъсване на изпълнението на фигурата. Тъй като той е виждал и инструментално, тоест от радара, от високомера и визуално - защото става в района на летището, че височината, в която се изпълнява фигурата е недостатъчна за успешното ѝ завършване. Би трябвало да даде команда се прекрати изпълнението на фигурата и да се започне отначало. В това няма нищо страшно. Затова е тренировката – за да се отработят нещата както трябва", коментира Ставрев.

От военното министерство заявиха, че все още не разполагат с официалните данни за причината за катастрофата.

„Изпратихме екипа заедно с кутията в Чехия. Ще има реална и обективна оценка, която ще предоставим на обществеността. Тя е важна за нас. Да разберем причините и да не се допускат тези произшествия. Защото за няколко години това е трето произшествие и загуба на наши хора", каза министърът на отбраната Атанас Запрянов.

От ведомството са сформирали комисия, която да провери организацията и подготовката на българските пилоти.

Други от От страната и света

София с бърза реакция! Прибра група българи от Ливан (Обзор)

В Израел заговориха и за сухопътна офанзива срещу "Хизбула" Правителственият самолет успя да евакуира първата група българи от Ливан в понеделник. Възможно е той да замине за Бейрут и втори път

Израелски войници навлязоха в Ливан (Видео)

Израелската армия навлиза в Ливан, след като установи закрита военна зона около три гранични населени места. Според източници ливанската армия е в процес на изтегляне от граничната зона, пише CNN

Пенсионер успя да си вдигне пенсията с почти 300 лева, като работи (Обзор)

Средното увеличение е около 14 лв., има хора, които се трудят и 24 години след пенсионирането си Почти с 300 лв. са успели да си увеличат пенсията през тази година пенсионери

Частните съдебни изпълнители настояват за доброволно събиране на задълженията без дела

Доброволното връщане на задълженията да се въведе и в България, както е в много от европейските страни, настояват от Камарата на частните съдебни изпълнители (ЧСИ)

Външно: Продължаваме да работим активно за евакуиране на българските граждани

"Министерството на външните работи продължава да работи активно и в тясна координация с всички компетентни институции и с партньорски страни за успешното провеждане на цялостната евакуация на

>