Решено от тази година: без диктовка, а с текст за редактиране на изпита в 4-и клас (Обзор)

29.09.2024 22:15 Ярослава Прохазкова
На изпита в края на 4-и клас вече няма да има диктовка. СНИМКИ: “24 ЧАСА”

Диктовката в края на 4-и клас вече ще бъде заменена от задача за редактиране на грешки в текст.

Текст за редактиране ще замени диктовката на изпита в края на 4-и клас. Това стана ясно след окончателното публикуване на модела за Национално външно оценяване (НВО) за учебната 2024/2025 г. на сайта на Министерството на образованието и науката.

Отпадането на диктовката е основната промяна в теста за тази година, повечето от останалите задачи се запазват като модел. Тестът съдържа 13 езикови, 11 литературни и 1 речева задача с творчески характер. С езиковите задачи се проверява владеенето на книжовните норми, които са базови за езиковата култура, а с литературните - уменията за четене с разбиране.

В публикувания модел на изпита е даден примерен текст за редактиране:

Първите луни лачи блеснъха в тъмната есена нош. Зъплака небето. Светнаха малките даждовни капки. Напоиха жаднъта почва. Притихнаха вмрака дарветата.

Старият дъп стоеше горт и красиф. Сенките на клоните му рисуваха странни форми по мокрия път и покривите на къштите. Ледени ветрове тичаха по спяштите улици.

Идеята е в последната задача от изпита четвъртокласниците да открият и да редактират думи с правописни грешки. Това е задача, която традиционно се използва в обучението в началния етап. По този начин ще се разнообразят типовете задачи за проверка на базовата грамотност в областта на правописа, но без да се налага специално техническо осигуряване или четец в извънредна ситуация, обясниха от министерството.

“Промените са в продължение на усилията ни за поставяне на по-голям акцент на изпитите върху

измерването на придобити компетентности, а не просто възпроизвеждане на знания”,

обясни преди време министър проф. Галин Цоков. Целта на МОН е да увеличава броя на задачите, които проверяват практически умения, необходими за живота, както и на такива, които изискват осъществяване на междупредметни връзки.

В езиковите задачи ще се проверяват още разпознаване на представка, образуване на нови думи с изучените морфеми,

разпознаване на части на речта

(съществителни, прилагателни имена, глаголи, лични местоимения или числителни имена) и определяне на граматическите им признаци. Четвъртокласниците трябва да умеят да правят разлика между пряко и преносно значение на думата.

В литературните задачи учениците ще трябва да откриват значението на непознати думи в контекста на произведението, да извличат конкретна информация от текст, да докажат смисъла на прочетеното и да съчиняват текст по словесна или визуална опора. Те трябва да умеят и да коментират факти и идеи от чужд текст.

Речевата задача проверява уместна ли е употребата на езикови средства според комуникативната ситуация, осмисляне на зададената тема на текста за съчинение и придържане към нея при писане, както и изразяване на собствено мнение и аргументиране с оглед на ситуацията на общуване.

Максималният брой точки от изпита е 100 точки, припомниха от МОН.

Знания за числата и за принципа на образуване на редицата на естествените числа,

умения за събиране, изваждане, умножение и деление,

за намиране на неизвестно пък са сред компетентностите, които ще проверява външното оценяване по математика за 4-и клас тази година. Децата трябва да покажат също умения за логическо и пространствено мислене и за разчитане на информация, представена в различен вид - таблица, графика, инфограма.

От министерството обясниха, че задачите с избираем отговор ще са 16, с кратък свободен отговор 4, също 4 с разширен свободен отговор. Една ще е задачата с разширен свободен отговор, съдържаща три подусловия. Максималният брой точки и от теста по математика е 100.

Други от Просветни

Доц. д-р Дария Карапеткова е новият директор на Културния център на Софийския университет

Доц. д-р Дария Карапеткова от катедра "Романистика" на Факултета по класически и нови филилогии е новият директор на Културния център на Софийския университет

Синдикат "Образование" е против на намаляването на езиковите паралелки

От синдикат „Образование" обявиха резултати от национално проучване сред учители, експерти и заинтересовани относно актуалните промени в образователната политика на МОН за езиковото обучение в

Модерните рискове - специалисти обясниха на пловдивчани как да са адекватни в дигиталния свят

Най-голямата опасност от развитието на изкуствения интелект е да спрем да разпознаваме истинското от генерираното съдържание, предупреди Ален Паунов Симеон Кърцелянски съветва хората да внимават

МОН: Никой няма да закрива чуждите езици в училище, търси се баланс с българския и математиката

Сега той е нарушен и резултатът е свръхамбициозна специализация и недостатъчна функционална грамотност “24 часа” попита Министерството на образованието и науката какво планира във връзка с

Просветният министър: Няма нареждания за извънредни родителски срещи в сряда

Никой не е издавал нареждане за извънредни родителски срещи и всички внушения с подобни твърдения са откровена лъжа! Това съобщи във фейсбук министърът на образованието Красимир Вълчев в отговор на

>