Съпругата на загиналия пилот Димитрина Попова: Ако през 2021 г. имаше наказани, нямаше да има черен 13 септември

25.09.2024 14:27 Петя Минкова
Вдовицата на майор Терзиев - Димитрина Попова
подп. Валентин Терзиев
Валентин Терзиев заедно със семейството си.
Загиналите пилоти майор Петър Димитров и ст. лейт. Венцислав Дункин. Снимка: фейсбук/ Васил Василев

Кой постави задачата, за която не са били готови нито пилотите, нито ръководството, пита тя и продължава да търси истината за гибелта на майор Валентин Терзиев

- Г-жо Попова, търся възможни хипотези за катастрофата на Петър Димитров и Венцислав Дункин, но експертите на този етап имат повече въпроси. И тъй като вие от години следите темата, си позволявам да Ви попитам и Вас - какви са Вашите въпроси?

- Аз не съм експерт, но въпросите действително са много. Част от тях са към управляващите на високо ниво – към Министерския съвет, към министъра и началника на отбраната, Народното събрание. Първият е има ли необходимост от подобно авиошоу, при положение че от години осигуреният ресурс е недостатъчен? Това изискване на НАТО ли е – въпросът ми е ироничен, или е нечие хрумване на национално ниво? На кого по-точно - на изпълнителите в него (летателен и авиотехнически състав на Военновъздушните сили), на командването на ВВС, на началника на отбраната, на министъра, на МС или е гражданска инициатива? Нека кажат чие е предложението. Или е на ВВС, на тези, които мрънкат, че няма ресурс и пилотите не са подготвени, но за реклама с цел личен генералски пиар има средства. Следващият въпрос е кой и как осъществи контрол на одобрението - преди катастрофата, а и след нея? Визирам членовете на НС - те трябва да са поне уведомени. 

- Имате предвид контрола над бюджета?

- Да, беше ли предвидено мероприятието в бюджета на отбраната за 2024 г., гласуван още през 2023 г.? Ако не, да разбираме ли, че още през февруари е имало излишък на ресурс - технически и финансов за подготовка на състава на ВВС, след като постоянно се изтъква като проблем липсата на такъв?

Имам въпрос и към Румен Радев, непряко свързан с авиокатастрофата, но той има отношение към мероприятието и ресурсите във ВВС: Той беше „поканен" да изпълни полет на F-16 - гостите ли си носеха горивото за полета или си го купиха за полета от нашия ресурс? С чие одобрение стана този разход, ако разходите за гориво са от нашия ресурс? Противното не е „покана", ако и горивото не е на тези, които канят. С други думи, кой въобще контролира необходимостта и разходването на тези средства за подобно авиошоу?

- По самата катастрофа имате ли въпроси?

- Имам, но няма как да ги изброя в хронологична последователност. Първо, каква точно задача изпълняваха пилотите от тези, които влизат в ежедневната им подготовка? (На авиошоуто това се съобщава, така че не би следвало отговорът да е класифицирана информация). Много добри бивши пилоти коментираха, но това на никого не му става ясно, в същото време се твърди, че задачата била рутинна, ако се съди по думи на командира на ВВС. Рутинна ли е наистина? Не съм чула висш пилотаж на пределно ниска височина да е рутинна задача в българските Военновъздушни сили. Нещо повече, според началника на отбраната задачата е била изпълнявана 20 пъти от двамата пилоти, но за какъв период? За целия им професионален опит ли (цял живот ли са се готвели и чакали точно това авиошоу), или за времето на подготовка за мероприятието? За да се открие отговорът, следствието трябва да провери летателните книжки на пилотите и записите от Оперативен контрол на 12-а авиобаза дали наистина пилотите са изпълнили 20 пъти тази задача.

Какъв нальот имаха пилотите през 2024 г. и какъв е бил нальотът им в периода на подготовката за авиошоуто? Знаеха ли ръководителите на полети каква задача изпълняват двамата, за да вземат адекватни мерки? И защо не взеха, при положение че има няколко момента, преди аварийния, довел до фатален край? Фигурата е въведена сравнително скоро и тя не отговаря нито на подготовката на пилотите, нито на тази на ръководителите на полети. Особено на тази височина, на която се изпълнява. Опитвали са се, но от опит до успех... Колко часа нальот е имал ст. л-т Дункин и откога е „инструктор", слагам го в кавички, защото не е инструктор. Той изобщо изпълнявал ли е тази задача самостоятелно? 

- Велизар Шаламанов също пита защо са били двамата в самолета, след като единият само се вози?

- Точно така, той какво прави в самолета? Каква е неговата задача в конкретния полет? Крещящо е, защото Дункин просто се е возил, както Румен Радев в F-a, мястото на Дункин изобщо не е било там, точно в това изпълнение. Резултатът е, че оставиха три разбити семейства само от страната на Дункин, заради безумията на ръководството.

Кой допусна майор Петър Димитров в първа кабина? Ако той е по-опитният, той винаги лети във втора кабина и дава инструкции, в случая е ясно защо е в първа. При положение че втори пилот де факто няма. Кой и кога взе всички тези решения и допустимо ли е това – въпросът ми е към командира на ВВС. Каква беше минимално допустимата височина за изпълнение на задачата, с оглед безопасността на зрителите, не само на състава? Съвместима ли е определената минимална височина с конкретната задача за този самолет въобще, както и с подготовката на пилотите – на двамата, не само на единия, за да бъде полетът безопасен?

Каква подготовка минаха ръководителите на полета за конкретната задача, кой и как контролира тяхната компетентност? Въпросът ми е свързан с факта, че пилотите са от 12-а авиобаза, а ръководителите на полета са от 3-та, как точно се случи съвместната подготовка – само теоретично ли? Тук нямам предвид генералната репетиция. Кой е ръководител-организатор на цялото мероприятие и как проследи подготовката на всички участници, не само на пилотите? Само по документи ли беше проведен контролът на организацията на авиошоуто? И оттук кой ще поеме отговорност за авиокатастрофата, за загубения самолет и два човешки живота - м-р Димитров е сгрешил, но всички други задължено отговорни са били само зрители ли?

Каква е отговорността на командирите на двете бази - пилотите са на 12-а, но ръководителите на полета на 3-та и отговорността е съвместна? Отговорността, а не вината. Кой ще им я потърси, защото очевадно задълженията не са изпълнени? Каква точно проверка извършва началникът на отбраната и Министерството на отбраната в 12-а и 3-та авиобаза - обща или административно отговорна за конкретната авиокатастрофа?

- Мислили ли сте по въпроса, ако имаше по-сериозни санкции през 2021 г., когато загина съпругът Ви, дали щеше да се стигне до случая на 13 септември.

- Ако тогава имаше наказания – административни и морални, сега най-вероятно майор Димитров и ст. л-т Дункин щяха да са живи. Безнаказаността води до още по-голяма безотговорност и до нови жертви, още повече на брой. Ако беше извършена проверка, за която настоявах и е редно да има такава, и повдигнати отговорности - вътрешноведомствени във ВВС, а не съдебни, естествено, тогава нямаше да се стигне до този развой на 13 септември, защото авиокатастрофата в момента е от немарливо изпълнение на много постове. Когато знаеш, че ще си подведен под отговорност – мислиш, и то бързо. Когато ти е позволено всичко и те прикриват - виждаме какъв е резултатът. Липсва проверка и проследяване на причинно-следствените връзки, довели до инцидента. Разглежда се само като полет - от излитане до кацане. Въпросът е дали съставът е имал подготовка (не само пилотите)? Естествено, че нямат необходимата за провеждане на подобни задачи, като висш пилотаж на пределно малка височина и нощна стрелба по падаща мишена. И ако предишния път (с майор Терзиев – бел. ред.) беше учение, то сега е просто демонстрация. Затова се пита - кой постави тази задача, когато не е необходимо да се поема подобен риск? Всичко е изтървано - на всички управленски нива, но във ВВС основно. Там правилата отдавна се нарушават и това вече показва сериозни гибелни резултати.

В настоящия „инцидент" - самолетът е бил със заредено оръдие на борда. Допустимо ли е това предвид изпълняваната задача и безопасността на всички – на летателния състав, на зрителите (гости и журналисти), които са присъствали? За инцидент може да се говори, когато нещо се случва случайно. Когато е планирано без необходимата подготовка (не само на пилотите), когато се бездейства по нечии нареждания или изобщо липсват такива, това вече не е инцидент.

- Има ли паралел между двете катастрофи – тази сега и тази със съпруга Ви? 

- Двете авиокатастрофи са коренно различи, да не се смесват. Зная доста за ВВС, все пак 22 години живея с тях. Не само за пилоти, ръководители на полети и цялото командване, та нали израснаха, някои от тях, на наш гръб. Не всички пилоти са съвестни, някои са пренавити с голямо его, че могат всичко, щом от 20 години са в системата, но не осъзнават, че те почти не летят. Наистина могат много - нашите пилоти са равностойни на тези с 200 часа нальот в САЩ. Това им дава допълнително самочувствие, както и по време на полет. Проблемът е, че системното нарушаване на правилата и последващата безнаказаност водят до безотговорност от страна на всички по веригата - от пилоти до министри.

През 2021 г. реагирах само защото отлично познавам Валентин Терзиев, при него имаше 99 % съвест и разум, той никога не би осмелил да прахоса един самолет, като не си изпълни задачата така, както се изисква от него. Но е факт, че има пилоти, които го правят, защото после ги прикриват и нищо не се случва. Не се случва, защото има постоянен недостиг на ресурс, както технически (няма части за самолетите), така и персонален - един пилот се създава с години, а не само през 4-те години във Висшето училище. Или защото си човек на човека, като навсякъде. Заедно с това върви процес на едно постоянно напускане на пилоти. Повечето си тръгват не толкова заради неосигуреността, а заради безумното ръководство. Останалите пък ги убиват - ефективно с безнаказани действия и бездействия.

Други от Интервюта

Контраразузнавачът Павлин Павлов: Задава се терор с GSM-и след пейджърите

Цели 72 години преди атаката срещу Хизбула в Ливан Израел създаде UNIT 8200 - спецподразделениe за суперсекретни кибероперации, казва контраразузнавачът Павлин Павлов Мнозина се чудят защо частите

Красимира Стоянова: Щяхме да имаме най-добрата железница в Европа, ако в БДЖ помагаха кадровите въртележки – там с години са трупани проблеми

Няма да отстъпя за дигитализацията на шофьорските курсове, казва министърът на транспорта и съобщенията Още акценти Очаквам до средата да октомври да подпишем с "Шкода" за доставка на още 5 нови

Елена Йончева: Външнополитическият съветник на президента в Сана присъства на срещата ми с Любомир и Данаил и публично заяви, че аргументите се чуват и "се обмисля освобождаването им"

Опитвам се да проправя път, казва Елена Йончева - евродепутат от ДПС/"Обнови Европа", която се срещна с пленените български моряци в Йемен Още акценти от интервюто: В първите минути Любомир и Данаил

Кметът Ерол Мюмюн: До края на мандата ще превърнем Кърджали в уредена община с добра инфраструктура

Пресякохме порочна практика за възлагане на поръчки със завишени цени Приоритет са водоснабдяване, канализации, пътища, инфраструктурни обекти като паркове и сгради

Филип Димитров: Партии, които искат да арестуват противници, са пречка за правителство

Реалният проблем не е “домовата книга”, а може ли парламентът да произведе редовно правителство и в копнежите на някои партии за громене и арестуване, казва конституционният съдия и бивш премиер И

>