5 неудобни въпроса за катастрофиралите пилоти
Един от тях е защо черната кутия на L-39 ще бъде разчетена в Чехия, след като има вариант да търсим неустойки от завода там
Има ли работни хипотези около трагичната катастрофа, довела до гибелта на майор Петър Димитров и ст. лейт. Венцислав Дункин? „24 часа - 168 истории" се свърза с различни експерти в търсене на косвени индикатори и детайли, но по един своеобразен начин всички те, независимо един от друг, избраха да отговорят със свои въпроси. В някои от тях се прокрадва изключително добра осведоменост, други са категорично настояване да се изнесат фактите такива, каквито са, и да не се правят никакви опити за замъгляването им. Ето част от тях:
„Защо са летели двама асове, защо не са пилотирали поотделно – попита бившият военен министър Велизар Шаламанов. – Ако го бяха направили така, сега щяхме да имаме един загинал, а не двама. Какво налага да са по двойки, след като управлява само единият? Още повече че и двамата са инструктори." Подозренията на експертната общност са, че така фиктивно всеки един в кабината си увеличава летателните часове и се покриват нормативните изисквания, но за съжаление това е само на хартия.
Според бившия боен командир полк. Николай Калев практиката се е наложила не само за да се навъртат часове в условия на недоимък.
„По мое време това също се правеше, защото, ако единият допусне грешка, другият веднага може да поеме управлението", обясни Калев.
Другата тема, която предизвиква много вълнения, е свързана с черната кутия в самолета.
„Питам се защо я предаваме на Чехия, след като е напълно възможно от завода там да искаме неустойки – пита Велизар Шаламанов. – Кутията е записващо устройство, което спокойно може да бъде прочетено и у нас."
Известно е, че в завода производител с кутиите се провеждат много тестове как биха реагирали на различни удари, как те биха повлияли на информацията и т.н. От друга страна, експертите имат своите съмнения.
„Да не стане така, че при някой тест с удар изобщо да не може да се извлекат данните – разсъждава Шаламанов. – В България това устройство можеше да се прочете за часове, нямаше никаква необходимост то да се изпраща в завода в Чехия."
Опасенията на мнозина са заради факта, че черната кутия от самолета, с който загина майор Терзиев, също бе изпратена в завода производител в Русия. Впоследствие минаха месеци, без да стане ясно какво точно е регистрирало записващото устройство преди удара във водата.
„От онази катастрофа мина много време и няма резултат, сега същото ли трябва да стане – пита Шаламанов. - Вчера разговарях по този въпрос с Тодор Тагарев (бившия военен министър – бел. ред.) и разбрах, че се е предвиждало делото за Терзиев да се приключи, но Тагарев не е позволил. От друга страна, се питам, след три години какво точно ще намерят?"
Всичко това бе повод да потърсим съпругата на загиналия майор Терзиев Димитрина Попова дали знае нещо повече около разчитането на черната кутия.
„По-важно е какво налага това да се прави в чужбина и защо при цялото транспортиране и разчет няма представител на прокуратурата – отговори и тя с въпрос. - Това е основно веществено доказателство. Разчитането на черната кутия трябва да е независимо от военната система при досъдебно производство. В случая с майор Терзиев има разчет, който на този етап не мога да кажа дали въобще е реалният. Знаете, че и прокуратурата е в политически зависимости." Според нея както при катастрофата със съпруга й, така и сега черните кутии са били разчетени в България, но са изпратени в чужбина, за да се печели време. На въпрос какво е разбрала от разчитането на тази с мъжа й, тя отговори, че не е видяла разчета.
На базата на него е „изготвена техническа експертиза, която не се знае колко е точна, липсва доста информация", посочи още Димитрина Попова.
По този повод бойният командир Никола Калев също изрази учудването си защо е необходимо черната кутия на L-39 да се изпраща в Чехия, след като тук от 35 години с това се занимава служба „Обективен контрол": „Това е проста работа, нека се разчете у нас и едва след това да се изпрати в Чехия, за да се убедят и там, че няма фалшификации. А и производителят да се произнесе дали има отказ на техниката, необходимо ли е да ни компенсират, след като машината е преминала през ремонт и е в гаранционен срок и т.н. Това, което ме безпокои, е, че сякаш се замитат нещата."
С този нов сюжет питанките не само не намаляват, а стават още повече, но съвсем не са всички.
„С какъв документ е регламентирана организацията на авиошоуто – пита Шаламанов. – Опитват се да ни убедят, че то е същото както и при бойна подготовка, но при нея има правила, норматив, а авиошоуто са фигури."
Той недоумява още нещо – ако това наистина е било една обичайна тренировка, както се твърди, защо тогава цялата авиация е трябвало да се събере в една база. Нещо, което освен огромни разходи крие и сериозни рискове.
Шаламанов пита и наистина ли двамата пилоти са присъствали на брифинга на Румен Радев и Русев минути преди полета. Правилата са два часа преди полет те да бъдат изолирани във височинния дом, за да изучават само задачата, която ще изпълнят.
„Може и 1000 пъти да са я проигравали, но не би трябвало да бъдат въвличани в политическо шоу, защото това би могло да повиши адреналина им и да се стигне до вземане на погрешни решения", казват специалисти.
„За мен остава неясно какви фигури е трябвало да изпълнят и на каква минимална и пределно малка височина, нека да конкретизират всички тези детайли – пита Николай Калев. – Това остава загадка, дори да са имали по 70 летателни часа, това нищо не значи. Дори и да са били 100. Въпросът е колко са били часовете при сложен пилотаж на малка и пределно малка височина."
О.з. полк. Румен Стоянов, който години наред е допускал пилоти и инструктори до полети, също зададе редица въпроси в социалните мрежи.
„През 1998 - 1999 г. при предполетна проверка на самолет L-39 на летище „Каменец" установих, че катапултите му нямат... пиропатрони. При проверката се откриха други три, а при катастрофата на същото летище пилотите не се бяха катапултирали – отбелязва той и пита: Катапултите имали ли са пиропатрони? Какъв е нальотът на пилотите общо и през последните 12 месеца? Каква е подготовката и нальотът на загиналите на пределно малка височина? Защо ръководителят на полети не се е намесил?"
„24 часа - 168 истории" помоли за разговор със Стоянов, но до редакционното приключване на броя той така и не се осъществи.
„Румен Стоянов е колега – обясни Калев. – Има и друга възможност, пиропатронът да е здрав, но да е с изтекъл срок. През определен срок той трябва да се проверява."
Бойният пилот не разбира още един нюанс – защо в момента разследването се води от прокуратурата, след като има специализирана Инспекция по безопасност на полетите, чиито експерти се занимават само с разследвания на авиокатастрофи?
„Ако те стигнат до извода, че някой е виновен, едва тогава анализите се предават на прокуратурата", посочва още той. Така въпросите се превръщат в лавина.
„24 часа - 168 истории" зададе повечето от тях на Министерство на отбраната, но оттам се извиниха, че не могат да отговорят и посъветваха те да бъдат изпратени в прокуратурата в Пловдив. Оттам засега няма отговори.