Китай уплаши и родните търговци с цени и продукти без пари
Оборотите у нас паднаха с 15% заради платформи като Temu и Shein
Фейсбук потребителите, които трудно могат да спрат потока от реклами в платформата, забелязват, че един от най-агресивните електронни търговци е китайският Temu.
Не по-малко активен е и Shein. И двата сайта привличат потребителите с невероятно атрактивни предложения за всичко – от телефон до облекло, включително и с безплатни стоки.
Различни търговски организации, институции и браншови сдружения у нас взеха все по-сериозно да
усещат проблема и то по оборотите си,
за които споделят, че са спаднали с около 15%
“Потребителят винаги ще избере по-евтиното, особено ако разликата в цената на две уж еднакви стоки е в пъти”, казва Венка Крайчева от Българската ритейл асоциация, която представлява най-големите търговски вериги.
“Бизнесът поема и имиджова щета – много клиенти си казват, че това са реалните цени, а останалите търговци са спекуланти – защо да купуват на по-високи цени, като в мрежата същото го има 5 пъти по-евтино”, пита тя. Крайчева обръща внимание, че китайските търговци често нарушават авторските права и буквално имитират продуктите на големите марки. Настоява и да се вземат конкретни мерки и да се изгради законодателен механизъм за прилагане на т. нар. справедливи цени.
Българската стопанска камара (БСК) и Българската асоциация “Кръгов текстил” (БАКТ) организираха наскоро кръгла маса “Китайските платформи за бърза мода и стоки – заплаха за здравето и бизнеса”, по време на която бяха обсъдени бъдещите предизвикателства.
“Китайските търговци осъществяват дейност на територията на цял свят с изключително ниски стойности на продуктите, с безплатна и бърза доставка по въздух, с ангажиране за повече от година напред на карго полeти”, алармира председателят на БСК Добри Митрев. Той наблегна на това, че бизнесът не знае
дали тези стоки отговарят на европейските
норми за здраве и сигурност
Севдалин Спасов, председател на БАКТ и собственик на вериги за дрехи втора ръка и на аутлет, отбеляза, че спадът на оборотите продължава вече 18-и месец.
“Отначало решихме, че това е постковид ефект, после потърсих причината в себе си като мениджмънт, докато установих, че
няма как да се противопоставя
на цени от 10 лева за 10 тениски
и куфарче с инструменти за нула лева”, казва той. По думите му за една година от 40 магазина от веригата си му се е наложило да затвори 9.
“Ситуацията в целия сектор е сходна. Нашата асоциация обединява 50 компании и осигурява заетост на около 5000 служители. Обобщената справка показва, че за една година повече от 10% от магазините за дрехи втора употреба са затворени, а спадът в търговския оборот като цяло е 15%. Затворени са и много шивашки цехове в страната”, обобщава ситуацията Спасов.
Има не едно, а няколко обяснения за ниските цени, на които продават китайските платформи.
Те имат съвсем нов бизнес модел – не докарват стоките си до европейски складове, а оформят всяка пратка индивидуално, като декларираната ѝ стойност е под 150 евро, което е долният праг за обмитяване в ЕС. На практика не плащат мито.
Според данни на европейската статистика през 2023 г. в ЕС са влезли пратки от Китай с единична стойност под 150 евро, т.е. такива, които не се обмитяват, в размер на над 2 млрд. долара. Пропорционално това означава, че
само в България
доставените пратки са около 20 млн. или по 10
пратки на месец на активен потребител
у нас
Затова бизнесът у нас е единен, че трябва да се смъкне прагът на обмитяване от сегашните 150 евро.
Но има и друго обяснение особено за облеклата и обувките. Китайските вносители не плащат екотакса за ultra-fast fashion продукцията, каквато плащат продавачите на тези стоки във физически магазини. Тя бе въведена преди няколко години.
Темата за здравето на потребителите, които ползват стоки от Temu и Shein, не е нова. Наскоро южнокорейско проучване откри изключително
високи нива на токсични вещества в
дрехите и обувките от онлайн магазините
От нашето Министерство на здравеопазването признават, че нямат възможност да контролират всички пратки, особено когато са въведени в общността на друга държава - членка на ЕС. Доставчиците на китайските платформи не подлежат на контрол по критериите за потребителските стоки в ЕС и техните продукти изобщо се продават в чужбина без нужната информация за качеството.
“Осъзнаваме важността на проблема, но в действащото законодателство няма изискване граничните проверки за безопасност на стоки да са постоянни. В министерството се обмисля като вариант да инициираме по-чести проверки на границата, за да наблюдаваме вноса от трета страна”, коментира Виктория Христова, главен експерт в дирекция “Опазване на общественото здраве, здравен контрол и права на пациентите” към Министерството на здравеопазването.
От Shein казват в изявление, че работят в тясно сътрудничество с международни агенции за редовно провеждане на тестове и вземане на проби, за да се гарантира, че продуктите им отговарят на стандартите за безопасност.
“Бързооборотните стоки, които ни заливат, водят до бързото образуване на отпадъци, това от своя страна – до допълнителни разходи за управление на тези отпадъци на национално ниво. Смятам, че проблемът е изключително значим както в екологичен, така и в здравен, социален, дори и морален аспект и трябва да се постави за широко обсъждане”, категорична е Росица Карамфилова-Благова, съветник на президента Румен Радев по екологията.
През пролетта Европейският съюз определи Shein и Temu като достатъчно големи, за да попаднат под по-строги ограничения за безопасност. Tе се присъединиха към мастодонти като Facebook, TikTok, X, YouTube в списъка с 23 много големи онлайн платформи, които имат повече от 45 милиона месечно активни потребители в ЕС.
Благодарение на новия си статус, считано
от септември Shein и Temu ще трябва да
прилагат по-строгите правила
съгласно Закона за цифровите услуги - една от знаковите нови реформи на блока за защита на европейците в мрежата. Те включват въвеждането на мерки за защита на потребителите от закупуване на опасни или незаконни стоки, с особен акцент върху предотвратяването на продажбата и разпространението на продукти, които биха могли да бъдат вредни за непълнолетни, подчертава Европейската комисия.
САЩ втвърдиха правилата
САЩ също затягат контрола върху китайските сайтове за електронна търговия. Там също се наблюдава скок на пратките, претендиращи за безмитно освобождаване, като долният праг в САЩ е 800 долара. Тези доставки са се увеличили от 140 милиона годишно преди 10 години до повече от 1 милиард сега, като по-голямата част от продуктите, използващи освобождаването, идват от Китай.
Вратичката в тарифния закон на американците съществува още от 30-те години на миналия век. Преди седмица администрацията на Джо Байдън обяви плановете си да забрани задграничните доставки на продукти, които са предмет на мита между САЩ и Китай, независимо от стойността им. Регулаторите по безопасността също призоваха Комисията за безопасност на потребителските продукти на САЩ да разследва Shein и Temu заради опасения, че продават опасни продукти, забранени в Америка .В допълнение към налагането на мита на тези пратки, промяната на правилата ще ги подложи на по-внимателна проверка от митническата и гранична служба на САЩ.