Иван Гойчев: Телефонът ще ни съобщава за ремонт на улици, концерти и какво се случва в столицата
Правят дигитален двойник на града за изпреварващо планиране.
С телефона ще можем да плащаме данъци, да си вадим заявление за постоянен или настоящ адрес, но той ще ни съобщава и за ремонти и аварии около дома ни. Това ще стане възможно, след като се надгради мобилното приложение Digital Sofia.
“Това приложение е заварен проект, който е стартирал през януари 2023 г., а сега продължаваме с реализацията му. Първоначалният проект е бил за две услуги -
заплащане и справки на местни данъци и такси и смяна на адрес.
С тях се прави пътеката на плащането и интеграция с всички видове услуги на Министерството на електронното управление. Трябва да призная, че имахме доста проблеми с тези интеграции и фирмите изпълнители, които работят доста бавно с много неясноти", обясни зам.-кметът по дигитализация Иван Гойчев. Признава, че е разочарован от бавния темп, но сега се работи по реализацията на проекта в този обхват, а после ще се надгражда.
Идеята е да улесним гражданите и с минимален брой натискания и прикачвания на документи да могат да ползват различен вид услуги. Представете си в следващи етапи, когато трябва да смените адрес на детето си - да не трябва да пишете името му - да излязат имотите, всичко да е интегрирано, каза той. Приложението ще се развива и в посока известия за ремонти, събития, а новите възможности ще се таргетирани спрямо нуждите на хората. Едни ще искат да знаят всичко за квартала, в който живеят, други и за локациите около офиса си. Идеята е
да получат известие не само месец преди ремонта, но после и три дни преди това,
за да не са изненадани. Това е грижа на гражданите и искаме да има едно приложение, където да е събрана цялата информация, а не на 50 места.
За туристите ще има отделно, защото тях ги интересуват друг тип неща, обясни още зам.-кметът. През годините има доста изградени системи, но те не са правени за улеснение на гражданите и служителите в общината. “Забелязвам, че липсва възможността за аналитични справки по всички системи. Те се правят на ръка - преписват се данни от един екран на друг, най-добрият вариант в “ексел”, той се изпраща на друг колега”, откровен е той. В момента справката например колко деца биха имали право на безплатна карта за градския транспорт отнема дни, а това би трябвало да става с два клика. Имаме и други проблеми - за адресите в София и цялата държава липсва единен стандарт за изписване и система за регистрация на адресите, а това ще попречи да го намерите, обясни още Гойчев.
Общината планира да направи дигитален двойник на града за изпреварващо планиране и развитие на градската среда. За целта ще се съберат всички данни на общината в една обща
платформа с 3D визуализация за сградите, инфраструктурата, включително и подземната.
“В момента това го има в отделни структури на общината като ГИС-София, но все още не е достатъчно интегрирано и е трудно да се ползва от гражданите и бизнеса. Когато говорим за умен град, е важно датчицити за мръсен въздух, за задръстванията да могат да се наблюдават от всички в реално време и в един хубав момент да можем да питаме системата - къде трябва да се построят новите детски градини. Ако се прави ремонт на мост и кръстовище - да може да ни каже къде ще отиде трафикът. А тези дигитални двойници се ползват успешно в европейските градове”, обясни още той.
С въвеждането им в Лондон бизнесът и гражданите са започнали да се саморегулират,
защото разбират, че мястото на една висока сграда не е в тих квартал. “Въпросът е да дадеш предварителна информация, а не само да се налагат ограничения. Това няма да се случи за година, не знам дали ще ни стигне и мандатът, но ние ще работим. Дори в Македония има електронно разрешително за строеж. Трябва много да ни е срам, че са успели преди нас”, коментира той.
Сред амбициите на общината е да се въвлекат гражданите да участват в развитието на системите. Постепенно да се въвеждат умни технологии за интегриране на данните в областта на сметосъбирането, осветлението, трафика, енергийната ефективност, поддръжката на зелените системи, планирането, инфраструктурата и всички останали елементи от градската среда.
Самите системи в общината сега са 20-25, целта обаче е да има една платформа. Да се оптимизира системата на детските градини, дори на гробищата, да има и такава за дарения. Вече гражданите могат да си избират куче за осиновяване онлайн.
Предвижда се и внедряване на технологии за улеснено взаимодействие между служителите чрез споделено пространство за работа и комуникация, хибриден модел за присъствена и отдалечена работа също е постижимо. Искаме да променим не само системите, а и удобството и отношението към гражданите - да не получават отговор как нещо не може да стане, а как може да стане, категоричен е зам.-кметът.