Първа зима с по-чист въздух в София - най-старите коли ще се контролират
От 1 декември камери ще хващат нарушителите в центъра
Тази зима ще е първата, в която столичани ще дишат по-чист въздух в идеалния център на града.
Това ще стане възможно благодарение на две мерки, които ще въведе общината. Първата е продължаване на мярката за нискоемисионната зона от 1 декември. От тази дата до края на февруари е ограничено влизането на най-старите автомобили в т.нар. малък ринг - карето между булевардите “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев”, “Опълченска” и “Сливница”.
Кого засяга рестрикцията:
Автомобили от I-ва екогрупа - бензиновите автомобили с първа регистрация преди 1996 г. и дизеловите автомобили с първа регистрация до 2002 г.
Автомобилите от II-ра екогрупа - бензинови автомобили с първа регистрация до 1998 г. и дизелови автомобили с първа регистрация до 2007 г.
Промените бяха приети още преди близо три години, но реално ще заработят тази зима. Тогава според първоначалните данни се отчете, че през този ринг преминават над 170 хил. коли на ден, като най-замърсяващите - от първа екологична група, са 38 хил., а още 20 хил. са от втора.
Миналата зима бе първата, през която нискоемисионната зона бе въведена. Тя обаче реално не заработи, защото обществената поръчка за системата, която да засича замърсителите на въздуха и да издава глобите, се обжалваше в съда. Така Столичната община не можеше да направи нищо. В края на януари т.г. ВАС отхвърли жалбата срещу изграждането на системата и започна подготовката по въвеждането на софтуера, който ще контролира влизането на автомобилите.
Когато системата бъде изградена изцяло, тя ще може
напълно автоматизирано да осъществява контрола на зоната.
Това ще става през камерите на Центъра за управление на трафика, които ще разпознават регистрационните номера на преминаващите през малкия ринг автомобили. След това софтуерът ще прави анализ на номера на колата и ще изпраща автоматично запитване към Държавната автомобилна инспекция за екологичната група на превозното средство. По закон глобата е от 50 до 500 лв., а за фирми - от 200 до 1000 лв.
Ограниченията
не важат за хората, които живеят в обхвата на зоните, инвалидите, колите на градския транспорт и тези със специален режим на движение.
Планирано е и разширяване на нискоемисионната зона с “Голям ринг”. Неговите границите са между “Сливница”, “Данаил Николаев”, “Ситняково”, “П. Яворов”, “Атанас Дуков”, “Х. Ибсен”, “П. Ю. Тодоров”, “И. Е. Гешов” и бул. “К. Величков”. Това обаче реално ще стане след още една година - от 1 декември 2025 г.
Другата ключова мярка за подобряване на въздуха ще е ограничаването на употребата на твърди горива за битово отопление. Тя ще стартира от 1 януари 2025 г. и ще е 9 от районите с изградена топлопреносна мрежа - “Средец”, “Красно село”, “Изгрев”, “Илинден”, “Студентски”, “Оборище”, “Възраждане”, “Лозенец” и “Триадица”.
От януари 2029 г. пък българската столица ще се включи в групата на европейските градове с пълна забрана за отопление с дърва и въглища на цялата територия на Столичната община.
Всички експерти са единодушни, че основният източник на замърсяването на въздуха с фини прахови частици е именно битовото отопление на твърдо гориво, като неговият дял е цели 56%. Следва замърсяването от “кални петна”, улици и тротоари - то участва във влошаването на качеството на въздуха, който дишаме, с над 30%. На трето място пък са автомобилите с 11%.
Общината стартира втора програма за подмяната на старите печки с екоуреди, като предвидените пари са около 74 млн. лв. от европейската програма “Околна среда”.
Това става напълно безплатно,
а подменените уреди, които ще се доставят и монтират са около 16 800.
Всеки 5-и готов да ги смени с градски транспорт
Средно всеки столичанин прекарва в пътуване 64 минути на ден - това са изводите от проучване, проведено при първоначалното планиране на нискоемисионната зона.
35% от софиянци се придвижват с градски транспорт, а близо 32% използват автомобил, сочи изследването от тогава. Пеша предпочитат да ходят близо 29%, с такси - 0,4%, с колело- 2,8% , а с мотор - 2,3%.
60% от всички пътувания в столицата са по работа. Автомобилът е основното средство за придвижване до службата, а градският транспорт се използва най-вече от ученици, студенти и пенсионери.
Пеша ходят студентите и пенсионерите, колело карат спортуващи и неработещи.
Засегнатите от ограничаването на цапащите стари коли посочват, че 60% от тях ще използват обходни маршрути. А всеки пети - 20%, е готов вместо това да се качи в градски транспорт.