Пияните и дрогираните шофьори – санитари? Политиците ги жалят. Засега

19.09.2024 20:40 Павлета Давидова
Дрогиран германец уби 67-годишна жена на пътя Обзор - Слънчев бряг.
Стою Стоев
Андрей Чорбанов
Иван Иванов
Цвета Рангелова
Атанас Илков

“24 часа” анкетира парламентарните групи:

Позициите са от “да видим каква е статистиката след промяната с отнемането на колите им”, през бързи присъди и работа без пари в реанимациите, до чисто нов Наказателен кодекс в следващо събрание

Защо пияни и дрогирани продължават да убиват и осакатяват хора на пътя въпреки драстичните мерки, с които депутатите промениха Наказателния кодекс само преди година?

Тогава те решиха, че колите на пияни и дрогирани ще бъдат отнемани или ще плащат стойността им, ако са собственост на други хора или фирми.

Видимо законът не респектира хулиганите шофьори. В понеделник 26-годишен от Дупница уби 46-годишна пешеходка между селата Ресилово и Самораново и избяга. Когато го заловиха, пробата за канабис бе положителна, а той е имал вече няколко престъпления на пътя. Във вторник дрогиран моторист рани тежко двама на спирка в София. Дни преди това пиян разградчанин обърна колата си в канавка и сам пострада жестоко.

Как да се спасяват животи на пътя, където пияни и дрогирани шофират?

Юристът Иван Тодоров е категоричен, че ако съдът даде условна присъда и наказанието за предизвикан от тях инцидент е не по-малко от 6 месеца, няма проблем виновникът да работи безвъзмездно като санитар в болница или дори в морга.

Други юристи, чиито имена се въздържаме да споменем, виждат два проблема в подобна идея - по закон мястото за подобен труд трябва да е съобразено с квалификацията на осъдения. Второ, присъствие на аутопсия може да се приеме като мярка за мъчение на осъдения.

Какво могат да направят депутатите тогава?

Нов ремонт на Наказателния кодекс не е в спешния списък на 50-ия парламент, чиято работа е на финала. Макар всички политически сили да признават, че има сериозен проблем с нарушенията, извършвани от водачи под влияние на различни субстанции, засега те не предвиждат законодателни приоритети.

Парламентарните сили са обединени в становището, че първо трябва да се направи анализ на резултатите от вече приетите изменения, а едва след това да се мисли за сериозен дебат по евентуални корекции във формулировката и начините на изтърпяване на мярката “пробация”.

Вече приехме закон за изменение на Наказателния кодекс в 49-ото НС. Трябва да се види статистиката от влизането му в сила, за да се прецени дали условните присъди при престъпления с водачи, употребявали алкохол или наркотици, са толкова много, коментира зам.-председателят на правната комисия в НС Стою Стоев от ПП. Той предполага, че 50% от делата в съда, които сега се гледат, са за инциденти преди последните законодателни промени.

Дебатът, който се води толкова много години, отново събира сила. Трябва да се изработи изцяло нов НК. В него трябва да се включи и това какви наказания прилагаме за съответните престъпления, категоричен е Стоев. Според него част от този дебат може да е дали има как да се промени самото наказание пробация, каква точно да е тя и как може да се изтърпи и при какви престъпления.

В ГЕРБ напомнят, че са предлагали различни мерки за засилване отговорността на шофьорите, но кратките последни парламенти са спрели част от законопроектите им. Неформално юристи от ГЕРБ смятат, че

възможно решение ще са бързите присъди, за които сега се чака 4-5 години минимум.

Джигитите са убийци и за да няма убийства, начините са два - да ги лишим от оръжието или да изолираме убиеца. Тоест отнемане на автомобилите или дългосрочно, дори доживотно лишаване от право да управляват МПС, смятат депутати в ГЕРБ.

И силно подкрепят по-сериозните глоби и активното им събиране. В партията на Бойко Борисов обаче са внимателни, когато става дума пътните хулигани да бъдат пращани в болниците като санитари. В ГЕРБ е имало дебат за подобни мерки, но са надделели съображения, свързани с международни договори за защита правата на човека.

Това обаче не притеснява д-р Андрей Чорбанов от ИТН. Една реална превенция е шофьорът нарушител действително да попадне в специализирани заведения, в които да види резултата от това. Би имало много по-голям и възпиращ ефект. За опцията на пробация - това е най-добрият начин хората да бъдат поставени в условия, в които да оценят тежестта на нарушението, което правят, смята имунологът. Според него трябва да се помисли за ефективността на наказанията, особено предвид лошите примери като

популярните личности, “на които им се разминава доста леко”

В личен план смятам, че трябва да има реални наказания, за да има възпиращ механизъм. Превенцията, която се очаква от настоящите наказания, не се случва, защото огромна част от хората, които бъдат заловени, минават с условна присъда или с малки глоби, които на фона на обществената опасност не са сериозни. Глоба от 300 до 500 лв., или лишаване от право на шофиране до една година не е сериозно.

Защото се хващат отново и отново хора, които вече са с отнети документи и правоспособност, смята Чорбанов, който е категоричен, че за шофиране след употреба на алкохол и наркотици трябва да има още по-сериозни наказания.

Утежняването на наказанията трябва да се случи в следващия парламент. Вижда се, че мерките, предложени от БСП, работят, лаконичен бе юристът Иван Иванов. Отнемането на автомобила на шофьори, които карат с над 1,2 промила алкохол в кръвта, както и след употреба на наркотици, което е в сила от миналата година, дойде по предложение на БСП. Иванов обаче остави за след изборите дебата по НК и евентуалното предефиниране на концепцията за пробация.

Измененията, които доведоха до отнемане на автомобилите на пияни и дрогирани водачи, имат голям резултат. Това показват последните данни от МВР, които нашата парламентарна група изиска лятото - случаите са намалели в пъти, каза Цвета Рангелова от “Възраждане”. Тя не е привърженик на идеята условното наказание да се заменя с пробация. Според нея това е крачка назад - условното наказание е по-тежко, защото, ако бъде нарушено в рамките на изпитателния срок, неминуемо води до ефективно лишаване от свобода и затвор при следващо нарушение. В този смисъл е по-възпиращо наказание, смята тя.

Според Рангелова е по-добре да се работи по превенция, при това още на етап получаване на книжка. Освен прилагането на вече затегнатите правила по изпитите за шофьори, депутатката от “Възраждане” смята, че може да се добавят повече часове, в които да има и видео материал или снимки на последиците от шофиране след употреба на алкохол.

Вътрешният министър Атанас Илков:

Такова поведение може да бъде определено само с една дума - престъпление

Може би ще ви се сторя краен, но не приемам да неглижирам едно съзнателно престъпление. Да, може да ти се е разминало този път, може да не си ранил или убил човек, но съзнателно да се качиш зад волана след употреба на алкохол или наркотично вещество, да дрифтиш по магистрала, заплашвайки живота на останалите участници в движението - такова поведение може ли да се определи с друга дума освен с престъпление. Знам, че ще бъда атакуван, но нали ме питате за моето мнение. То си е категорично - щом дръзваш да нарушаваш законите, те чака и съответното наказание. Така поне е в страните, където има държавност и ред. 

(В отговор на въпрос на “24 часа” какво мисли за въвеждане на пробация при шофиране пиян/дрогиран, когато няма катастрофа)

Други от От страната и света

Защо ВКС намали на 4 г. присъдата на шофьор, убил трима младежи на заден ход край Цалапица

Колата, която блъснал Ваклин Хъмчев, се движела с превишена скорост Делото продължило 5 г., съдът реши, че случаят не е особено тежък Вече е в затвора 50-годишният професионален шофьор Ваклин Хъмчев

С нови забавления ще изненада и тази година Ледената пързалка в Русе

И през настоящия зимен сезон обновената Ледена пързалка в Русе ще предложи на русенци и гости на града множество забавления за малки и големи. На площада пред Държавна опера Русе „Общински пазари"

Вижте какво пише в споразумението, което ни отваря вратите за Шенген

България и Румъния ще продължат поне с 6 месеца прилагането на граничен контрол по сухопътните си граници след влизането им в Шенген по суша. Това се съдържа в подписаното днес в Будапеща

С 13% поевтиня токът за българския бизнес за утре

При средна цена от 217,44 лева (без ДДС) за мегаватчас e търгувана днес електроенергията на Българската независима енергийна борса (БНЕБ) в пазарен сегмент "Ден напред"

Спипаха двама да шофират дрогирани в Русенско

Двама млади мъже са заловени за два дни в Русенско да шофират след употреба на наркотици. Това съобщи регионалният говорител на МВР в Русе Даниела Малчева

>