При условна присъда за пияни шофьори - да гледат клипове с трагедиите след катастрофи
САЩ и други държави задържат 3 дни в ареста хванатия да кара пил
През 2022 с близо 70% са се увеличили шофьорите, заловени да карат след употреба на наркотици. През цялата 2022 г. са хванати 11 266 пияни шофьори и 4488 употребили наркотици.
Това въобще не означава, че увеличението е реално. Увеличен е броят на хванатите, които са употребили наркотици, а не на реално употребилите. Причината е, че проверките за наркотици рязко се увеличиха, след като надрусан шофьор прегази пред хотел “Хемус” в София две момичета.
Увеличеният брой присъди за управление под въздействието на алкохол и наркотици имат ефект, но за съжаление, не доведоха до съществено намаляване на пострадалите. През 2022 г. са загинали 531 и са ранени 8422 човека. През 2023 г. загиналите са 525, а ранените - 9101.
Типично за българската народопсихология, употребяващите дрога и наркотици шофьори не се впечатлиха от увеличения шанс да бъдат осъдени, а от приетата през 2023 г. промяна в Наказателния кодекс, която предвиди, че при употреба на алкохол над 1,2 промила или при последваща такава употреба над 0,5 промила, съдът отнема в полза на държавата управляваното превозно средство. А когато деецът не е собственик на автомобила – присъжда да се плати равностойността му. Това вероятно ще доведе до известно намаляване на загиналите и ранените през 2024 г.
Липсва обществено доверие в установяването на въздействието на наркотици при водача. Ако някой е пушил цигара марихуана преди дни – много е вероятно в кръвта да има следи от нея.
Употребата на някои видове приспивателни в предписани от лекар количества имат реално действие до 8-10 часа.
Но законът не предвижда количествено изследване, както е при алкохола. А това не води до правилен извод има ли реално въздействие при употреба на разрешени от закона и от лекар вещества.
НК предвижда, че който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта си над 1,2 на хиляда или пък е употребил наркотици, установено по надлежния ред, се наказва с лишаване от свобода от една до три години.
Когато съдът е дал условна присъда (т. нар. отложено наказание лишаване от свобода) и наказанието е не по-малко от шест месеца, съдът може да постанови една или няколко от пробационните мерки през изпитателния срок. А почти всички първоначални присъди за шофиране след употреба на алкохол или дрога са условни, т.е. налице са условията за налагане на пробационни мерки.
Тези мерки са уредени в Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража.
Интересните за казуса с каралите пияни или дрогирани пробационни мерки са:
- безвъзмезден труд в полза на обществото
- включване в програми за обществено въздействие.
Безвъзмездният труд се изпълнява на обекти на Държавно предприятие “Фонд затворно дело” и обекти, утвърдени от съответния пробационен съвет. Не може да се полага безвъзмезден труд в полза на физически лица, еднолични търговци или търговски дружества, в които няма държавно или общинско участие.
При определянето на обектите, в които се изпълнява безвъзмезден труд, се отчитат трудовите умения, квалификацията и работоспособността на осъдения. На него се възлага работа до три часа дневно в извънработно време или на пълен работен ден в един от празничните или почивните дни.
При това положение при сегашната правна уредба ще е трудно да се направят пробационни мерки за безвъзмезден труд в морга или при аутопсия от съдебен лекар, където да се върши някаква работа във връзка със загинали в катастрофи. Но промяна на нормативната уредба е нещо, което може да се направи. Проблемите са други – загиналите са твърде малко, за да се осигури работа даже за един осъден. Има по около двама загинали в катастрофи на работен ден в цялата страна. Освен това присъствието на аутопсия може да се приеме като форма на мъчение спрямо осъдения, което би противоречало и на българското законодателство, и на редица международни актове.
Поради това много по-ефективна би била втората пробационна мярка – включването в програми за обществено въздействие. При тях осъдените могат да се запознаят чрез въздействащи видео клипове как алкохолът и дрогата променят възможностите за шофиране. А след това може да се покажат снимки и филмов материал с пострадали при катастрофи от пияни и дрогирани шофьори. По света съществуват достъпни игрални и документални клипове, при които да се види мъката на близките към загиналите от катастрофи, причинени от пияни или дрогирани водачи. И след това може да се пусне следващо видео с обяснение как тези шофьори биха се чувствали, ако членове на тяхното семейство загинат в катастрофи, причинени от пияни или дрогирани шофьори. Това ще накара много от водачите да почувстват какво реално са можели да причинят.
В повечето щати на САЩ шофьорите, карали след употреба на алкохол и дрога, задължително се посещават курс, на който им показват какво става при шофиране с над разрешените количества алкохол и дрога. Включително им слагат очила, които показват степента на затрудненото управление в такава ситуация.
По два начина може да се осъществи въздействието върху провинилите се шофьори именно чрез посещение на специални курсове. Първият е чрез допълнение в раздела за пробацията в Закона за изпълнение на наказанията. Втората възможност е главният директор на “Изпълнение на наказанията” в Министерството на правосъдието да инструктира пробационните служби да предлагат на съда пробацията на тези шофьори да се изразява в посещение на специализирани курсове.
Отделно от посещаването на курсове в редица държави по света, включително и САЩ, когато количествата на алкохол и дрога са по-ниски, освен глоба съдът постановява и задържане между 1 и 3 дни полицейски арест. И правилно – за човек с високи доходи глобата не е сериозно наказание.