Трафикът през граничните пунктове два пъти по-голям от капацитета, ще ги модернизират
Инфраструктурата на граничните пунктове на България е с капацитет от 2 млн. пътни превозни средства годишно. Към момента трафикът е 4,7 млн. превозни средства. Прогнозите са, че до 2029 година ще се вдигне до 10 млн. Това налага спешни мерки за реконструкция и модернизация на граничните пунктове, съобщават от финансовото министерство.
До 2032 година Агенция "Митници" планира модернизация и разширения на граничните пунктове към Турция, Сърбия и Република Северна Македония и на пътищата към тях. По отношение на пунктове с Турция се предвижда до 2026 г. реконструкция на ГКПП Капитан Андреево, Лесово и Малко Търново, което включва модернизация на лентите за товарни автомобили, увеличаването им от 3 на 7 при влизане у нас и от 6 на 8 на излизане, както и нови дезинфекционни съоръжения.
Успоредно с това е необходимо да бъде изграден нов ГКПП Капитан Андреево на север от съществуващия и с нов пътен възел на две нива за връзка с магистрала "Марица".
Има и мерки за дигитализация за увеличаване на пропускателната способност на пунктовете с два проекта на Агенция "Митници" - система за управление на опашките и за управление на трафика.
Първата е само за камиони, които излизат от България. Тя дава възможност за резервация на времеви слот за преминаване през определен ГКПП. Например при влизане през Русе шофьор на камион може да резервира слот за минаване през Капитан Андреево през мобилно приложение. Зоната за изчакване ще се избира от водача, без да се чака на определен паркинг.
Със Системата за управление на трафика камионите ще се насочват към по-облекчено трасе за преминаване. Така ще се предотвратят и корупционни практики за избор на екип при преминаване на границата.
Финансовото министерство заедно с митниците разработват цялостна стратегия за преминаване през граничните пунктове на страната.
През Капитан Андреево и Лесово се обработват 32 процента от камионите, които минават през страната. Средно на ден се обработват 2855 камиона. Преди влизането им в България те минават проверки и в Турция, които продължат еднакво дълго като нашите. Идентична е ситуацията и на Лесово - там на ден средно минават 1330 камиона.
На румънската граница забавянето на трафика е заради по-бавната обработка от съседите. Там всеки камион се проверява с уред, наречен "туптящо сърце", което отнема между 10 и 15 минути. Румънците често искат спиране на товарния трафик към тях, за да могат да го обработят. Сега се прави ремонт на моста при Русе, което допълнително забавя преминаването.
На границата с Гърция при Кулата опашките с камиони са заради инфраструктурна ограниченост на пункта и наличието на леки коли през туристическия сезон и през празничните дни.
По разпореждане на премиера работна група търси решения на всички въпроси за преминаване на границите и на 30 септември ще излезе с доклад. Резултатите ще бъдат предоставени и пред Народното събрание.