И у нас са се яли домашни любимци
Сенегалци и виетнамци са обвинявани в миналото, че са се отдавали на необичайната кулинарна страст
Съвсем неочаквано Доналд Тръмп повдигна една скандална тема, с която у нас сме имали богат опит в миналото.
"В Спрингфийлд ядат кучета!" Това каза бившият американски президент по време на предизборен дебат, имайки предвид град в Охайо, който едва се справя с притока на имигранти от Хаити.
"Те ядат котките. Те ядат... домашните любимци на хората, които живеят там. И това се случва в нашата страна и е срамно", продължи с обвиненията ексцентричният републиканец.
Изключителният момент, в който се появи неговото изказване в най-гледаното време, вероятно
е озадачил повечето
от 67 милиона души,
които с интерес следяха сблъсъка на Тръмп с вицепрезидентката Камала Харис. От своя страна, кандидатката на Демократическата партия нарече Тръмп "краен" и се засмя след коментара му, а модераторите на дебата посочиха, че градските власти отхвърлят твърденията му като неверни.
Въпреки това слухът, който беше критикуван като расистки, вече процъфтява в десните кътчета на интернет и се разпространява от хора, близки до Тръмп, включително неговия съотборник сенатора Джей Ди Ванс от Охайо. Скандалното изказване се превърна и в популярно политическо меме, което се разпространи по целия свят.
Откъде идват тези обвинения?
Според Би Би Си, на среща на градската комисия на Спрингфийлд на 27 август местен жител, който описва себе си като влиятелен човек в социалните медии, произнесъл реч срещу хаитянските имигранти. В нея той изредил дълъг списък с оплаквания, включително че колят паркови патици за храна, и обвини градските власти, че им се плаща, за да доведат имигранти. Разбира се, не предоставил доказателства за твърденията си. Оказва се, че поне за Тръмп такова предупреждение не е нещо ново. По време на президентския си мандат през декември 2018 г. именно той подписа Закона за забрана на търговията с кучешко и котешко месо. Любопитното е, че преди това търговията с тях беше законна в 44 щата. А съвсем неотдавна - през юли 2023 г., Върн Бюканън и Джаред Московиц, конгресмени, съответно от Републиканската и Демократическата партия, представиха
резолюция, забраняваща
кучешкото и котешкото
месо в световен мащаб
От тази гледна точка е интересно дали все пак има нещо вярно в предизборното обвинение на Тръмп.
Използването на домашни любимци като кучета и котки за храна, разбира се, звучи доста неприемливо за американците, както и за голяма част от християнските страни, включително и България, но исторически консумацията на кучешко месо е регистрирана в много части на света. Дори в момента най-големите по население страни –
Индия и Китай, разрешават
употребата и търговията
с подобно месо. Кучешкото продължава да се консумира, но в ограничена степен, в Корея, Индонезия, Нигерия, Виетнам и дори в Швейцария.
Истината е, че някои култури смятат, че то е част от тяхната традиционна, ритуална или ежедневна кухня, а за други култури това е тема табу. Нещо повече. Две от световните религии са негативно настроени към подобна храна.
Според кашрута, еврейския хранителен закон, е забранено да се консумира месо от сухоземни бозайници, които не преживят и имат раздвоени копита, което включва кучета. В повечето ислямски диетични закони също е забранена употребата на кучешко или месо от други хищници. Само в школата на Малики (една от четирите главни школи в ислямската юриспруденция – б.р.) е макрух (действия, които не са забранени, но са нежелателни – б.р.).
В исторически план римски историци като Овидий, Плутарх и Плиний описват жертвоприношението на кученца (catulina), чието месо впоследствие се приготвя и консумира. На базата на своите проучвания съвременни археолози смятат, че по нашите земи траките, вероятно ритуално, също са посягали към тази нетрадиционна храна.
В империята на ацтеките в Америка порода мексикански голи кучета са били отглеждани за подобни цели. Например Ернан Кортес твърди в писмо, че когато пристига в Теночтитлан през 1519 г., е видял как
"те отглеждат за
ядене малки
кастрирани кучета",
които са и сред стоките, продавани на градските пазари. Никой друг източник не потвърждава тази практика, но този вид кучета, наричани "ксолоитцкуинтли", често са били изобразявани в предколумбовата мексиканска керамика.
Най-добрият приятел на човека бил любимо лакомство и в Таити, в Хаваите и други полинезийски острови. По време на първия контакт на таитяните с европейци през 1769 г. Джеймс Кук пише в дневника си, "малцина от нас ще се съгласят, но едно от нещата, които позволяват кучетата от Южното море да се наредят до английските агнета, е, че те се хранят изцяло със зеленчуци".
Но по правило дори в култури, в които такова меню не е било прието, при екстремни ситуации, масов глад или по време на война са регистрирани многобройни прецеденти.
У нас в миналото също
е имало подобни скандали
с нетрадиционна консумация на домашни любимци. Така например в края на Първата световна война България попада под съглашенска окупация. Явно с цел да ни унизи още повече, френският ген. Луи Франше д'Еспере вкарва в София войници от 17-а колониална дивизия. У нас те стават известни като "сенегалци", макар да са от различни френски колонии в Африка. Всъщност повечето българи виждат за първи път чернокожи хора именно по фронтовете на войната и оттогава за дълго време в българския език "сенегалец" е синоним на чернокож.
По време на окупацията в София положението е трагично – не само местните гладуват, а и хиляди бежанци от различни краища на страната се мъчат да оцелеят. Разбира се, на никого от тях не му хрумва да използва месо от многобройните кучета и котки по улиците. Но о, ужас!, за отвращение на столичани внезапно плъзва слух, че от този неоползотворен ресурс се възползват африканците от окупационната армия. В онези години се разказват стотици пикантни истории как
сенегалците
са се "облажили"
не само с бездомните животни, а и с тези, които са си имали собственици. Но такива случаи не са сериозно документирани и от дистанцията на времето е трудно да се прецени доколко отговарят на истината.
Безспорен факт е обаче, че няколко десетилетия преди тези събития не друг, а самите французи в обсадения Париж по време на Френско-Пруската война са погълнали огромен брой кучета и котки. Някои от тези кулинарни приключения дори са се превърнали в част от митологията на града.
Нейтън Шепърд, американец, който си води дневник по време на обсадата на френската столица, пише, че е присъствал на вечеря, състояща се от деликатеси като "Задушена котка с гъби".
"Би било трудно да се хапне сега в ресторант в Париж, без да ви бъде сервирано някое от тези животни", шеговито заключава той. Адолф Мишел, редактор на Le Siecle, присъствал на вечеря, на която в менюто се появили "кучешки котлети" и "брошети от кучешки дроб".
"Кучешките котлети бяха прекалено мариновани" - заключава той, - но брошетите бяха нежни и напълно приятни. Котка също беше сервирана; бялото й месо имаше приятен вид."
Макар и позабравени, тези кошмари в един момент през 70-те и 80-те по време на социализма са възобновени.
Мълвата, че дошлите след войната хиляди "практиканти" от далечен Виетнам се угощават с бездомни кучета и котки, стресира до голяма степен мнозина нашенци. Някои се кълнат, че около виетнамските общежития в ж.к. "Красна поляна" в столицата в този период
били изчезнали всички
бездомни животни...
Но наистина е трудно е да се установи какви количества от тези необичайни меса са били консумирани от гастарбайтерите у нас.
Иначе безспорно в азиатската държава има такава традиция. Всяка година във Виетнам се избиват около 5 милиона кучета, което прави страната втория
най-голям потребител
на кучешко в света
след Китай. Консумацията е критикувана от мнозина във Виетнам и по света, тъй като повечето от четириногите са домашни любимци, откраднати и убити по брутален начин, обикновено чрез удряне с камшик, намушквани с нож, изгаряни живи или заколвани. Кучешкото месо е особено популярно в градските райони на север и може да се намери в специални ресторанти. На практика там няма и сериозни забрани за консумацията му, макар че през 2018 г. властите в град Ханой призоваха гражданите да спрат да ядат кучешко и котешко месо, като заклеймиха жестоките методи, а и болестите, които тази практика разпространява, включително бяс и лептоспироза. Но според западни наблюдатели основната причина за това, изглежда, е страхът, че практиката на консумация на кучета и котки, повечето от които са откраднати домашни любимци, може да опетни имиджа на града като
"цивилизована
и модерна столица"
Истината е, че не само там, а и в много страни на Далечния изток консумирането на кучешко месо е напълно нормално. Така то е законно в континентален Китай, с изключение на град Шенжен, и въпреки че заради пандемията през 2020 г. промишленото клане и продажба на кучета беше забранена, по приблизителни изчисления всяка година в Поднебесната между 10 и 20 млн. четириноги стават жертва на тази гастрономическа страст.
Също така неотдавна Daily NK съобщи, че правителството на Северна Корея е включило кучешкото месо в своя списък със сто фиксирани цени, определяйки за него 500 вона за килограм. Месото на домашните любимци е популярен деликатес и в Камбоджа, някои части от Филипините и Индонезия, както и в Източен Тимор.
Като цяло по данни от 2014 г. е изчислено, че по света
27 милиона кучета се
изяждат всяка година
Така че, независимо колко са отвратителни за някои култури, практиките, за които алармира бившият американски президент, не могат да учудят вече никого. Не би трябвало да има и скандал, освен ако, разбира се, не става дума за незаконно отнети домашни любимци от собствениците им.
И още нещо. Обвинението срещу имигрантите, че ядат домашни любимци, беше американска градска легенда години преди Доналд Тръмп да разпространи слуха за хаитяните в Охайо и някои може да го възприемат не особено сериозно. Лошото е, че като последствие от неговото изказване се появиха няколко случая на бомбени заплахи в Спрингфийлд срещу преселници от други страни, което вече си е истински проблем.