Няколко ефектни маневри, и двама летци загинаха. Военните изтриха всички записи и снимки от катастрофата (Обзор)

13.09.2024 22:30 Радко Паунов Ваня Драганова
Два самолета L-39, единият от които се разби, бяха паркирани пред централната стоянка в авиобаза Граф Игнатиево, готови да участват в генералната репетиция за авиошоуто в събота.
КОЛАЖ: МИНИСТЕРСТВО НА ОТБРАНАТА
Служебният военен министър Атанас Запрянов СНИМКИ: ЙОРДАН СИМЕОНОВ
Командирът на ВВС генерал-майор Димитър Петров
Старши лейтенант Венцислав Дункин
Делян Пеевски Снимка: Пресцентър на ДПС
Бойко Борисов КАДЪР: Фейсбук

“Плаках, като научих какво ги е сполетяло двамата. Докога ще загиват летци?”. Този въпрос зададе пред репортер на “24 часа” военен пилот. Думите му дойдоха, след като в петък в авиобаза Граф Игнатиево загинаха при полет старши лейтенант Венцислав Дункин и майор Петко Димитров.

Самолетът им L-39ZA “Албатрос” се разби пред десетки свидетели около час след като президентът Румен Радев летя с F-16 над авиобазата. В петък в Граф Игнатиево се провеждаше генерална репетиция за авиошоуто, което трябваше да се проведе в събота, но беше отменено заради инцидента.

Телевизионни оператори и фотографи, дошли за полета на Радев, успяха да заснемат катастрофата на Дункин и Димитров. Първата работа на военните обаче бе да ги накарат да изтрият снимките и клиповете, въпреки че те

можеха да бъдат ползвани и за разследването на катастрофата

Министерството на отбраната пък първоначално съобщи, че Дункин и Димитров са пилотирали “военнотранспортен самолет” L - 39 ZA. Този вид машини обаче са учебно-реактивни самолети, на каквито всъщност се обучават пилотите, преди да се качат на изтребител. Те са чешко производство и са на въоръжение в армията ни от 1994 г. Неофициално се знае, че военните имат около 6 изправни бройки, част от тях бяха ремонтирани наскоро в Чехия.

Катастрофиралият самолет е върнат в България след ремонт на 24 юни тази година.

“Самолетът е излетял технически изправен. Да, той е реновиран. Повече не можем да коментираме, защото вече в базата се намира и Военна прокуратура”, каза в петък министърът на отбраната Атанас Запрянов. Той бе в авиобазата от ранни зори, за да наблюдава тренировките. Час след като стана инцидента на място пристигна и служебният премиер Димитър Главчев.

Полетът е бил планиран и рутинен, изпълняван е много пъти и за него двамата пилоти са се готвили от месеци.

“Тази задача беше изпълнена многократно в Долна Митрополия (двамата летци са служили в тази авиобаза - б.р.) и днес трябваше да бъде изпълнена като генерална репетиция за утрешното мероприятие. Майор Димитров е един от най-опитните летци на L-39 в България въобще, а ст. лейт. Дункин е млад, с отлични заложби и беше една от надеждите на базата”, разказа ген. Димитър Петров, ръководител на полета и командир на ВВС.

На въпрос дали ще подаде оставка, той отговори така: “Загубих един от най-добрите си приятели.

Мислите ли, че съм малко наказан от случилото се? Какво очаквате от мен?”

Причините за инцидента тепърва ще се изясняват. Начело на разследването е Военната прокуратура. След инцидента оттам съобщиха, че предстоят оглед на местопроизшествието, установяване и разпит на свидетели, както и на всички длъжностни лица, съпричастни към планирането, осъществяването на тренировъчния полет, поддръжката на летателната и наземната техника. Също така ще бъде иззета цялата документация около случая. Предстои назначаването и на множество експертизи.

Разследват се две версии - техническа неизправност или пилотска грешка, обяви военният министър Атанас Запрянов вечерта.

Неофициалната версия за катастрофата, която се появи сред военните авиатори, е, че от командния пункт наредили на Дункин и Димитров да направят няколко ефектни маневри и след това да кацат. При една от тях

самолетът се озовал в близката гора

Пилотите не са имали време да реагират, тъй като са летели на малка височина. Катапултът пък не бил заработил.

Причината изобщо не е в катапулта, както се твърди, а в липсата на време за реакция, твърдят обаче други летци. Те са потресени от поредната трагедия и описват двамата пилоти като изключителни професионалисти. Старши лейтенантът е трябвало скоро да се жени, а майорът бил инструктор и минавал сред колегите си за страхотен човек (виж още долу).

“Няма ли да свалите вече този ръководен състав на ВВС начело с началника на отбраната и най-висшия. Не стават!!! Колко жертви още???”, реагира след инцидента във фейсбук Димитрина Попова, вдовицата на подп. Валентин Терзиев, който загина на 9 юни 2021 г. при учение край Шабла. С него и двамата катастрофирали в петък летци ВВС за 3 години загуби трима бойни пилоти при учения.

Изтребителят МиГ-29 на Валентин Терзиев се разби в морето, след като поразил пусната мишена, която е била прекалено ниско. И в този случай летецът бе накаран да изпълни задача на опасна височина, а записите от черната кутия показаха, че никой от ръководителите му не му е забранил да довърши задачата, след като става ясно, че Терзиев е прекалено ниско над морето.

Разследването за смъртта му се води и до днес. Проверяващите казват, че причина за трагедията е оптическа илюзия, наречена “очарование”. Тя възниквала, когато пилотът концентрира цялото си внимание само върху един обект. Все пак сред причините бе посочена и “неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите”.

Обвинение за причиняване на смърт заради немарливост получиха двама военни - полк. Методи Орлов, който отговарял за стрелбите на пилотите по време на учението, и полк. Юрий Луканов - заместник-началник на Щаба на ВВС по операциите.

Вдовицата на Терзиев обаче обяви, че Орлов ще бъде оправдан още преди това да се случи, защото е обвинен за отговорности, които не са негови. Тя настоява, че отговорни за фаталния край на съпруга ѝ са командирът на ВВС ген. Димитър Петров, заместникът му Петьо Мирчев, шефът на авиобаза Граф Игнатиево ген. Николай Русев и полк. Юрий Луканов.

Последният публично известен инцидент при военните пък стана през 2022 г. На 28 септември изтребител бомбардировач Су-25 загуби контрол при заход за кацане и се разби край авиобазата в Безмер. Пилотът старши офицер Пейо Дончев успя да катапултира от малка височина. По-късно обаче той бе обвинен, че при изпълнение на бойно упражнение за полет и кацане в двойка като втори самолет (воден) е нарушил конкретни правила по техниката на пилотиране и е допуснал управляваният от него самолет да навлезе в образувана от самолета на водача вихрова въздушна спътна следа.

Произшествията с военни самолети са били 33 само за изминалата 2023 г.

Пет от тях са определени като “сериозни”, но нито едно не е било в резултат на човешка грешка, констатира пък докладът за състоянието на въоръжените сили за изминалата година.

Пилотите ни не летят достатъчно заради “ограничения брой неизправна техника”, сигнализират още в доклада си военните. С “гъвкаво планиране” и “ефективно разходване на наличните ресурси” са покрити 71% от планирания за годината брой летателни часове.

Малко часове е имал и Терзиев, стана ясно още при разследването на тази катастрофа. Летецът, макар и първи клас, е имал само 12 ч и 50 минути нальот от началото на 2021 г. до катастрофата на 9 юни. За цялата си кариера от 23 години във ВВС Терзиев пък е натрупал само 709 часа във въздуха на МиГ-29, което прави по около 30 часа на година според обявеното от тогавашния военен министър Георги Панайотов и началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов в дните след разбиването на изтребителя в Черно море.

За сравнение - нормативът на пилот от НАТО е по 180 часа полети на година.

“Роден да лети или да умре, опитвайки се”, Венцислав Дункин готвел сватба след седмица

С годеницата си очаквали и първото си дете

28-годишният старши лейтенант Венцислав Дункин, който загина при катастрофата на учебния изтребител, се е готвел да вдига сватба следващата събота, 21 септември. Тя е трябвало да бъде в родния му Разлог.

Наскоро Дункин и любимата му, която е от Плевен, са били в Разлог именно заради последните уточнения по сватбеното тържество. Двамата очаквали и първото си дете. И Дункин, и любимата му живеели в Плевен, защото летецът служи в Долна Митрополия.

Бащата на 28-годишния пилот е полицай, а майка му работи в голям супермаркет в града. Брат му Славчо, по-голям с две години, също е завършил военновъздушното училище в Долна Митрополия, а сега пилотира хеликоптер в Гранична полиция.

“Бъдете горди, че сте българи!”, е последният пост във фейсбук на Дункин. Той е пуснат за националния празник 3 март.

“Роден да лети или да умре, опитвайки се”, пък е девизът, качен на фейсбук профила му.

Венцислав Дункин е боен пилот от 2015 г., инструктор и една от надеждите на Долна Митрополия. Завършил е ВВВУ “Георги Бенковски” през 2020 г.

Другият загинал летец е майор Петко Димитров, на 51 г., който също като Дункин е бил инструктор. Колегите му го описват като страхотен професионалист и човек.

Майор Димитров е работил на длъжност началник на служба “Планиране и отчитане на летателната дейност” в отделение “Летателно-тактическа подготовка” във военно формирование 52 090-Долна Митрополия”. Той е бил семеен.

Според разпространеното от Министерството на отбраната съобщение Дункин и Димитров са били двамата най-опитни летци на учебния самолет L-39ZA.

Пеевски иска оставките на шефовете на ВВС и на базата

“Командващият ВВС ген. Димитър Петров и шефът на авиобаза “Граф Игнатиево” ген. Николай Русев да подадат оставка незабавно!” Това поиска председателят на ДПС Делян Пеевски.

“Те трябва да поемат отговорността за трагедията, а компетентните разследващи органи да установят причините за тази тежка катастрофа и виновните да се стигне до трагичния инцидент и загубата на човешки животи”, заяви Пеевски.

“Изводът за тези 4 г. е пълен разпад и хаос. Това ли беше най-важното днес, преди да се разбере дали пилотите са живи - да ви изтрият записите, да ви заглушат гласа?” С тези думи пък лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов се обърна към медиите. “Мисля, че и аз съм ги виждал тези пилоти. Ако не ме лъже паметта, обучението сега за F-16 на пилотите е 10 милиона на година, 5 млн. долара. Такива пари се инвестират във ВВС. Има една песен, че се уважават тези офицери, които не на гърба на войниците си градят кариерите, а тези, които връщат войниците живи”, коментира Борисов.

Той напомни, че в неговото правителство бюджетът за отбрана бил 3,6 млн. лв. “И една “Пантера” падна във военноморските учения. Колко вече станаха случаите? Яд ме е, но знам колко много сме направили в тази сфера. В цял свят в момента в отбраната се инвестират страшно много пари”, каза Борисов.

“Дано този път виновните за катастрофата бъдат наказани според цялата тежест на закона”, коментира пък временният председател на БСП Атанас Зафиров. И призова политиците да работят заедно за модернизацията на ВВС, защото на карта вече е животът на летците ни.

Други от Регион

Нови луксозни жилища от PIMK BUILD

Строителната компания ПИМК Билд е утвърдена с години опит и ви предлага нови, модерни сгради съчетаващи високо качество, стил и иновации. Доверете се на лидерите в бранша и открийте мечтания дом

20-годишна скочи с бебе от третия етаж на хотел в Кърджали

Бебето е настанено в пловдивска болница, по чудо майката се отървала без наранявания Жена на 20 години скочи с едногодишното си дете от третия етаж на хотел в Кърджали

Двама обраха млада жена в Карлово, арестуваха ги

Задигнали мобилен телефон и електронна цигара късно вечерта Служителите на реда в Карлово арестуваха двама апаши, обрали млада жена по тъмно, съобщиха от полицията

Хулиган сипе обиди и закани на улица в Стамболийски, не спрял и пред полицаи

Глоба в размер на 300 лв. по Указа за борба с дребното хулиганство отнесе мъж, грубо нарушил обществения ред в Стамболийски.  Около 2,30 ч. на 18 септември той бил на улица в града и сипел обиди по

Мъж от Раковски иска 15 000 лв. за нападение, наложила се ампутация на пръст

Мъж от Раковски остана без част от втория пръст на лявата си ръка след нападение и поиска от човека, причинил му средната телесна повреда, обезщетение от 15 000 лв

>