"Оейзис", Адел - истерия за билети. Как цената скача в пъти до 25 000 паунда
Ще се събори ли най-голямата система за продажба на пропуски за концерти
Сдобряването на Лиъм и Ноел Галахър и обявяването на турнето им във Великобритания отново разпали войната между меломаните, спекулантите и музикалната индустрия. Три поколения фенове се наредиха на огромни онлайн опашки, за да се опитат да си купят билети за "Оейзис". Музиката от 90-те отново е модерна, и хора на всякаква възраст прекараха съботата си на 31 август пред компютрите и телефоните си. Очаква се братята Галахър да направят над 400 милиона от събирането си от продажба на билети, мърчандайз, медийни права.
Цялото турне на манчестърската банда беше разпродадено за часове след пускането на билетите, въпреки че цените не отговаряха на предварително обявените от "Оейзис", а бяха значително по-високи. Най-евтините седящи места на стадион "Уембли", обявени на официална цена от 74,25 паунда, се продаваха за над 300 паунда в ранния следобед заради т.нар. динамично ценообразуване. Това е нищо в сравнение с билетите за Брус Спрингстийн, които през 2023 г. достигнаха до 5000 долара за билет в САЩ, пак благодарение на политиката на "Тикетмастър".
Турнето на братята Галахър обаче стана повод правителството на Великобритания да се заеме с разследване на системата на ценообразуване на най-големия продавач на музикални и спортни събития в света - "Тикетмастър". Целта на разследването е да се създаде по-справедлива система, гарантираща, че цените на билетите ще са обявените такива при рекламата на всяко събитие. Динамичната система на ценообразуване, която "Оейзис" и техните промоутъри са разрешили да се използва, променя цената на билетите според търсенето.
Колкото по-голямо е търсенето,
толкова повече скачат цените по време на продажбата. "Тикетмастър" оправдава тази си система с това, че така артистите взимат парите, които заслужават според популярността си.
"Тикетмастър" е собственост на американската промоутърска компания "Лайв нейшън", която е най-големият продуцент за развлечения на живо в света и една от най-големите компании за управление на артисти. При продажбата на билети "Тикетмастър" съгласува стратегията си с артистите и техните промоутъри, затова и "Оейзис" отнесоха критики от феновете си за доста по-високите от обявените цени на билетите си. Още повече че минути след стартиране на продажбата им част от билетите вече се намираха в сайтовете за препродажба на стойност хиляди паунди за един билет. Което съвсем не е изключение за популярни събития.
Колкото по-известен е артистът, толкова по-трудно е да се купи билет за концерта му. Най-големият проблем са прекупвачите. Те са добре организирани и обучени как да изпреварят всички останали на виртуалната опашка. Въпреки че за повечето събития има ограничения до 4 билета на човек, спекулантите създават
много фалшиви профили
в сайта на "Тикетмастър" и с тях успяват да купят достатъчно количество билети, че да спечелят десетки, понякога и стотици хиляди паунди от един артист.
StubHub, Viagogo и Gigsberg са трите най-големи платформи за препродажба на билети. Препродажбата на билети за концерти във Великобритания не е незаконна. Платформите начисляват комисиона за всяка продажба, обикновено те са процент от стойността на билета.
Препродавачите понякога изчакват няколко дни да премине истерията около едно събитие и тогава пускат купените от тях билети на високи цени. Друг път пък спекулират, пускайки билети за даден концерт, които още не са купили. Последното е проблем на платформите за препродажба, които би трябвало да предотвратяват такива опити за измама, както и да докладват всеки профил, опитващ се да препродава голямо количество билети. Меломаните се надяват, че скоро институциите ще прекратят практиката да се препродават билети без ограничение в цената им и че така ще получат достъп до повече събития на любими артисти.
Когато се купуват билети за известни банди и певци, трябва да се внимава за измамници. В групи във фейсбук, както и в различни приложения се предлагат билети за всяко едно събитие. Често обявите звучат сърцераздирателно и привлекателно. "За голямо съжаление, сестра ми се разболя тежко и няма да можем да гледаме Тейлър Суифт. Имам четири свободни билета за концерта в Единбург, пишете ми, ако се интересувате" – това е обява, публикувана в няколко затворени фейсбук групи, която, докато бъде изтрита от администраторите, привлече хора, отчаяно търсещи билети за любимата си певица.
79-годишната англичанка Елизабет Бъкстън пък наскоро решила да изненада внучката си, купувайки билети за "Оейзис". Тя не забелязала, че билетите са по 1100 паунда + таксите на сайта препродавач Gigsberg. Така жената платила 2700 паунда за два билета. След медийния шум, вдигнат от журналистите на Острова, от сайта са обявили, че
ще възстановят пълната сума
на купувачката, въпреки че нямат такава практика. Госпожа Бъкстън не е очаквала, че билет може да стигне такава сума, и вероятно затова е направила грешката да купи два. Но всъщност да отидеш на концерт на обичан от теб артист може да се окаже много скъпо начинание, ако използваш препродавачите от StubHub, Viagogo и Gigsberg. Билети за Foo Fighters в Лондон, чиято номинална стойност беше 70 паунда, се продаваха на тройни и четворни цени. За концертите на Адел в Лондон през 2017-а имаше билети на цени 25 000 паунда. Ако пък препродавачите са купили много билети и са надценили търсенето, обикновено две седмици преди концерта започват да свалят цените. Няколко дни преди концерта е възможно да се намерят билети и на номинална стойност. Разбира се, за групи като "Оейзис" и изпълнители като Тейлър Суифт последното не важи – за техните концерти може би още дълго ще има повече желаещи да отидат, отколкото билети в продажба.