Колко пилоти, самолети и вертолети сме загубили - 33 са произшествията само през 2023 г.
Пилотите летят малко, а голяма част от техниката е неизправна, признават самите военни
33 произшествия с военни самолети е имало само за изминалата 2023 г. Пет от тях са определени като "сериозни", но нито едно не е било в резултат на човешка грешка. Това констатира докладът за състоянието на въоръжените сили за изминалата година.
Пилотите ни не летят достатъчно, заради "ограничения брой неизправна техника", сигнализират още в доклада си военните. С "гъвкаво планиране" и "ефективно разходване на наличните ресурси" са покрити 71% от планирания за годината брой летателни часове.
Липсата на опит в небето обаче също е сред основните причини за инцидентите със загуба на самолети, хеликоптери и живота на летци, признават макар и неофициално военни. Както "24 часа" писа, подобен е и случаят с разбиването на посмъртно произведения в подполковник Валентин Терзиев в Черно море с неговия МиГ-29 по време на нощно учение на 9 юни 2021 г.
Летецът, макар и първи клас, е имал само 12 ч и 50 минути нальот от началото на 2021 г. до катастрофата на 9 юни. За цялата си кариера от 23 години във ВВС Терзиев пък е натрупал само 709 часа във въздуха на МиГ-29, което прави по около 30 часа на година, според обявеното от тогавашния военен министър Георги Панайотов и началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов в дните след разбиването на изтребителя в Черно море.
За сравнение нормативът на пилот от НАТО е по 180 часа полети на година.
По досъдебното производство бяха обвинени двама военни за причиняване на смърт заради немарливост - полк. Методи Орлов, който отговарял за стрелбите на пилотите по време на учението, и полк. Юрий Луканов – заместник-началник на Щаба на ВВС по операциите.
Орлов беше подведен под отговорност за това, че не e забранил на Терзиев да проведе стрелба след снижаването на самолета му под критично ниско ниво, както и за материалната загуба на изтребителя МиГ-29, оценен на най-малко 9 млн. лв. Вдовицата на Терзиев Димитрина Попова обаче обяви, че Орлов ще бъде оправдан още пред това да се случи, защото е обвинен за отговорности, които не са негови. По думите ѝ отговорни за фаталния край са командирът на ВВС генерал майор Димитър Петров, заместникът му Петьо Мирчев, шефът на авиобаза Граф Игнатиево бригаден генерал Николай Русев и полк. Юрий Луканов.
Ето и справка какви са били инцидентите с хеликоптери и самолети на българските ВВС досега:
28 септември 2022 г.
Изтребител бомбардировач Су-25 загуби контрол при заход за кацане и се разби край авиобазата в Безмер. Пилотът старши офицер Пейо Дончев успя да катапултира от малка височина. По-късно обаче той бе обвинен, че при изпълнение на бойно упражнение за полет и кацане в двойка като втори самолет (воден), е нарушил конкретни правила по техниката на пилотиране и е допуснал управлявания от него самолет да навлезе в образувана от самолета на водача вихрова въздушна спътна следа.
21 август 2018 г.
По време на тренировъчен полет за медицинска евакуация вертолет „Кугар" от състава на 24-та авиобаза в Крумово прави рязка маневра, за да се избегне ято птици, при която машината закача жици на електропровод. Тричленният екипаж веднага приземява вертолета. При инцидента няма пострадали военнослужещи и граждани.
11 юни 2018 г.
Военен вертолет Ми-17 се разбива край летище „Пловдив" при планов полет. Той пада от около 50 м височина в района на авиобаза "Крумово". Екипажът на борда на вертолета се състои от трима военнослужещи, като при падането на вертолета двама от тях загиват. Това са капитан Пламен Пантелеев и капитан Стоян Неделчев. Третият член на екипажа – бордният инженер офицерски кандидат Алексей Каменов е откаран незабавно в болница, където е стабилизиран.
9 Юни 2017 г.
Вертолет „Пантер" пада във водите на Черно море при изпълнение на задачи по време на тактическо учение. При инцидента загива 38-годишният командир на екипажа капитан Георги Анастасов. Другите двама членове на екипажа - капитан Анатоли Апостолов и капитан Павел Симеонов са настанени за лечение във Военноморската болница – Варна.
26 април 2012 г.
Между селата Царимир и Голам Чардак се разбива самолет МиГ-29УБ. Пилотите майор Дойчинов и капитан Методиев катапултират.
29 ноември 2010 г.
Учебен самолет "Пилатус" от авиобаза Долна Митрополия се приземява аварийно, след като при излитане губи мощност. Двамата пилоти майор Боян Григоров и майор Пламен Иванов вземат решение за аварийно кацане в района на летището в 12.35 ч. Това са и първите български военнослужещи, наградени от държавния глава с орден за заслуги, защото са запазили самообладание и са успели да приземят летателната машина като са спасили село Горна Митрополия от сериозни последствия при евентуално катапултиране.
8 юли 2008 г.
Военен транспортен самолет на Българските военновъздушни сили претърпява инцидент около обяд по време на кацане на гражданското летище на Варна.
След силен порив на вятъра от ляво при кацане самолетът Спартан C 27 J удря и чупи лявата си перка.
24 юли 2003 г.
Вертолет Ми-17, борд № 433 от авиобаза „Крумово" се разбива в местността Бетоловото, край Разлог. При инцидента загиват командирът на екипажа подполковник Милко Пейковски, майор Николай Радулов – втори пилот, бордният техник младши лейтенант Бойко Панайотов и полковник Кирил Чамишки.
16 май 2003 г.
Изтребител МиГ-21 БИС от авиобазата в Граф Игнатиево се разбива в района на Панагюрище. Самолетът се удря в дърво и експлодира в 13.25 ч. по време на тренировъчен полет над местността Манзалото. Пилотът майор Анатолий Полянков (34 г.) загива. Според кметът на Панагюрище Марко Мечев изтребителят направил един-два кръга над града преди да се разбие.
2 юни 1999 г.
Изтребител МиГ-21 БИС от авиобазата в Граф Игнатиево се разбива в района на село Драгомир недалече от град Пловдив при изпълнение на учебно тренировъчен полет.
Загиват пилотите капитан Георги Русев и лейтенант Сашо Николов.
16 юли 1998 г.
При лош разчет за кацане и подадена команда от РП за катапултиране старши лейтенант Радостин Велков Димитров катапултира от МиГ-21МФР.
28 януари 1997 г.
Капитан Пламен Тодоров Денков с МиГ - 21МФР катапултира поради спиране на двигателя при захода за кацане.
30 януари 1996 г.
Ми-24 се обръща и запалва вследствие на силен вятър. Няма загинали.
20 декември 1994 г.
Старши лейтенант Владислав Владимиров Вълчев с МиГ-21бис ГЕАТ и ГТП загива от удавяне след като катапултира над Черно море.
29 септември 1994 г.
Около 16.30 часа при извършване на фигура от сложния пилотаж на пределно малка височина, претърпява катастрофа на около 600 м от полосата за излитане и кацане (ПИК) на летище Равнец изтребител МиГ- 29 с пилот- командира на авиобазата полковник Иван Даев.
8 февруари 1993 г.
Капитан Михаил Янакиев Михайлов със Су-25УБК катапултира поради неумишлено задействане на катапултната система след влизане на пилота в кабината.
28 януари 1992 г.
При инцидент край язовир "Студен кладенец" загиват капитан Дойчин Георгиев Бояджиев и пилот-инструктор - капитан Емил Лазаров Тодоров с МиГ-21УМ.
3 юли 1991 г.
Старши лейтенант Петър Величков Петров с МиГ - 21бис ГТП катапултира при инцидент във въздуха.
2 октомври 1990 г.
Загиват курсант Жоро Андреев Денчев и пилот-инструктор майор Асен Йорданов Христов с Л-39 поради спиране на двигателя при включване в кръга за кацане и късно взето решение за катапултиране.
17 юли 1990 г.
Лейтенант Бисер Георгиев Бойчев с МиГ - 23БН катапултира при инцидент.
6 април 1990 г.
Капитан Тошко Стоянов Петров с МиГ - 23МФ ГТП катапултира при инцидент.
13 октомври 1989 г.
Майор Боян Богданов Петков с МиГ - 23БН катапултира при инцидент.
5 октомври 1989 г.
Старши лейтенант Валери Лилов Богданов с МиГ-21 загива след отказ на системата АРУ.
22 юни 1989 г.
При инцидент катапултират обуч. пилот - лейт. Георги Сотиров Стоименов и пилот-инстуктор - капитан Христо Сотиров Младенов с МиГ - 21У.
17 април 1989 г.
При инцидент загива лейтенант Валентин Димитров Маринов със Су-25.