Колите на ток не се продават, правят по-малко други, но по-скъпи
- Volkswagen искаше да стане европейската Tesla, сега натрупа половин милион непродадени електрически коли
- Над 26 000 фолксвагена са продадени в България тази година
Най-големият автомобилен производител в Европа - Volkswagen, е на път да затвори за първи път в историята си заводи в Германия. Засегнати са над 300 000 служители. Причината е произведени, но непродадени над половин милион електрически коли.
Слабото търсене на возилата на ток объркаха плановете на най- големия алианс Stelliantis, който включва марки като Peugeot, Citroen, Opel и Fiat. Шефът на Renault Лука ди Мео предупреди, че следващата година европейските производители са застрашени да платят общо 2,5 млрд. евро глоби, защото не могат за изпълнят новите екологични изисквания на ЕС. Таксите ще бъдат начислявани на всяка кола, която излезе от завода за всеки грам СО2. Това пък може да накара производителите да намалят драстично производството и да има изкуствен дефицит на нови коли. Оттам - и логично ново покачване на цените.
Основните проблеми пред електромобилите освен високата цена, остават ограниченият пробег, ниската стойност на пазара втора употреба, както и намаляването на субсидиите или премахването им там, където ги има.
На този фон съобщение на концерна Volkswagen, че вече не може да изключи евентуалното освобождаване на работници и закриването на заводи в Германия, силно развълнува автомобилната индустрия. Всъщност причината е, че концернът се впусна в дързък завой към коли на ток, който се провали и сега трябва да ореже 10 млрд. евро разходи. (Виж карето.)
Изкуственото отслабване на легендарен модел като Golf и покровителството на модели като ID.3 за негова сметка се оказа погрешен път.
На много стратегически пазари продажбите на марките на VW отдавна спадат, а електрическите автомобили, на които разчиташе групата и инвестира десетки милиарди евро в тяхното развитие, не се наложиха толкова добре, колкото ѝ се искаше. А интересът към тях в Европа и дори САЩ започва да намалява.
Европейските проблеми на Volkswagen обаче
все още не са застигнали
българския пазар Марката си остава най-предпочитана на пазара втора ръка, а при новите коли е в топ 5.
От началото на годината у нас се продават най-много фолксвагени - общо 26 344. От тях 21 468 са употребявани леки автомобили и 2065 нови от същата категория М1. 468 са новите ванове на компанията от Инголщат и 2343 са употребявани от категория N1 (лекотоварни или със 7 места). Най-много регистрирани са старите голфове - 7554.
По брой продажби веднага след това се нареждат мерцедесите - със 17 591 употребявани и 1122 нови леки коли.
2533 нови леки и лекотоварни коли Volkswagen са продадени за първите 8 месеца на годината. Германската марка се нарежда на пето място по продажби, но на първо е дъщерната ѝ компания Skoda с 4434 пласирани нови возила.
Golf продължава да е най-желаният модел на германската марка у нас дори и като нов. Около 372 нови голфа са купени от началото на годината, като на второ място с около 350 бройки е кросоувър вариантът на легендарния модел T-Roc.
Кризата
Volkswagen Group обаче разполага "с една, може би две години", за да стабилизира основния бранд на автомобилната група - марката Volkswagen. Това призна главният финансов директор на германския автомобилен концерн Арно Антлиц.
Компанията никога не е затваряла свое предприятие в Германия, а за последен път е спирала дейността на свой завод извън страната през 1988-а. Проблемът е, че компанията заложи цялото си бъдеще само на електрически автомобили.
През 2020 и 2021 г. започна да се поставя под въпрос бъдещето на ключовите си модели с двигатели с вътрешно горене, като Golf или Passat, които донесоха най-големите печалби.
В същото време Volkswagen искаше да угоди на политиците и
да се отърве от имиджа на "лоша и мръсна"
автомобилна компания, който придоби с прословутия скандал с вредните емисии Dieselgate.
Управителният съвет на VW започна сериозно да се тревожи от тази ситуация и още в края на ноември 2021 г. столът под Дийс се разклати, но той все пак обяви през май 2022 г., че Volkswagen ще стане най-големият производител на електрически автомобили в света през 2025 г., изпреварвайки дори Tesla.
Търпението на акционерите се изчерпа и през юли 2022 г. го освободиха от поста изпълнителен директор. Позицията му беше поета от шефа на Porsche Оливер Блуме. Той не поставя под въпрос електромобилността, но е убеден, че не може да се разчита само на електрически автомобили.
В края на 2023 г. германското правителство неочаквано прекрати субсидирането
на електрически автомобили не само за компании, но и за частни лица.
Това беше пиронът в ковчега за електрическите планове на VW, защото интересът към колите на ток на най-големия и важен европейски пазар драстично спада.
Volkswagen очевидно трябва да спре да смята автомобилите с вътрешно горене за по-нисша категория, както го направи дори и шведската компания Volvo преди дни. И трябва да преразгледа решението си да спре развитието на двигателите с вътрешно горене, където има огромно ноу-хау.
Разходите трябва да бъдат намалени с 10 млрд. евро
Volkswagen не изключва затварянето на заводи в Германия, както и края на програма, която защитаваше работниците от съкращения до 2029 г.
Ситуацията е сериозна, а козметични корекции за намаляване на разходите няма да са достатъчни. Според работническия съвет ръководството обмисля затварянето на два производствени завода в Германия, които смята за остарели - един за сглобяване на автомобили и един за производство на компоненти. Това е безпрецедентно, тъй като в 87-годишната история на автомобилната компания тя никога не е затваряла завод в Германия.
“Ситуацията е изключително напрегната и не може да бъде преодоляна с прости мерки за намаляване на разходите”, каза шефът на марката VW Томас Шефер.
Профсъюзът IG Metall заяви, че ще бъде против подобни мерки. “Бордът представи много безотговорен план, който разклаща основите на Volkswagen и представлява огромна заплаха за работните места”, казва Торстен Грьогер от IG Metall. “Няма да толерираме планове, които обществото прави за сметка на работната сила и които масово нарушават стабилността в регионите на нашата страна”, добави Грьогер.
Причината за спестяването е преходът към електрическите автомобили. Планът е разходите да бъдат намалени с до 10 милиарда евро до 2026 г. И това ще боли.
Volkswagen е нещо като държава в държавата. В него работят приблизително 650 000 работници по целия свят, от които почти 300 000 са в Германия.
Половината от местата в надзорния съвет на компанията се държат от представители на синдикатите, докато германската провинция Долна Саксония, която притежава 20-процентов дял в автомобилния производител, често застава на страната на синдикатите.
Предишни конфликти сложиха край или съкратиха мандата на Бернд Пишетсридер, Волфганг Бернхард или Херберт Дис. Всички се опитаха да насърчат ефективността в местните фабрики. (24часа)
2100 с BMW в България ще получат известие за ремонт на колите си
2100 българи, притежаващи нови беемвета, ще получат известие от германската компания за подмяна на софтуера на спирачките. BMW ще трябва да вкара в сервиза над 1,5 милиона коли по целия свят заради производителя на части Continental. Точната бройка на засегнатите автомобили у нас бе уточнена за “24 часа” от официалното представителство на BMW-България. Трябва да се отбележи, че малка част от колите още не са доставени на клиентите.
Това изтегляне обхваща огромен набор от модели на BMW, произведени от 2022 до 2024 година, включително всичко от компактния клас Серия 2 Active Tourer и X1 през останалата SUV гама с моделите X3, X4, X5, X6 и X7 до високия клас Серия 5 и Серия 7, както и техните високопроизводителни M модели и електрически превозни средства като iX1, i5 и i7.
През последните две години и половина в България са продадени над 3000 беемвета, като собствениците на 2100 са засегнати от проблема със спирачките.
Въпросните коли на BMW имат проблеми с интегрираната спирачна система (IBS). Поправката на тези автомобили ще струва на германския гигант “голяма трицифрена милионна сума”.